  • Data: 2010-10-17 07:00:32
    Temat: Re: Wybrać język czy tematyke
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Poniewaz nie ma inne alternatywy dla dużych projektów jak miec porządek.
    > Obiekty go zapewniają i są dostepne w jezyku. Zapewniają też wiele
    > więcej przy prawidłowym projekcie.

    > Zależy jaki obiektowy. Dobry obiektowy jest zdecydowanie bardziej
    > przejrzysty, szczególnie jak używa wzorców. OnClick nie jest "wzorcem"
    > dobrym, jednak Delphi tak silnie go sugeruje że wielu nie może się
    > oprzeć pokusie i pisze kod o takiej jakości.

    Podkreslibym te slowa o pokusie, tak jest jak cos jest (pozornie) latwe.

    W rdzeniu VCL (Delphi/BCB) sa fajne zamysly obiektowe, moze utrzymane w
    pierwszej fali OOP (akcent na dziedzczenia, przed wzorcami), ale sa.
    Przypomnial bym TXxxxxCustom jako przedostatni poziom dziedziczenia,
    rozumie ze jest to fajna propozycja do programisty 'Odziedzicz sobie
    swiadomie jak Ci trzeba'. Jest kilka innych pozytywnych rzeczy.
    (Sa wpadki, np brak abstrakcyjnego Query, ale to sie rodzilo w czasach
    plikowych baz)
    jednak przyjecie tego w spolecznosci jest niemal zerowe. Rzecz ciekawa,
    owa koncepcja z XxxxxCustom jest tylko w starych seriach komponentow,
    nie wystepuje w nowych. Jak ja rozumiem, nikomu nie byla potrzebna. Nikt
    juz pozniej nie myslal by hierarchie klas byly dobrze zaprojektowane -
    komponenty mialy byc "ladne" i tyle.

    Elementy dojrzalego OOP (wzorce, np swiadomie promowane fabryki,
    strategie - pierwsze z brzegu skojarzenie - choc okazji do
    fabryk/strategii jest sporo) nie istnieja. I chyba juz z tego nie
    bedzie, spolecznosc tego nie chce i nie pojmie (w swojej sredniej). I
    musieli by zerwac kompatybilnosc.