  • Data: 2023-09-05 08:03:24
    Temat: Re: Wskaźnik sygnału w amatorskim radiu
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org> szukaj wiadomości tego autora

    On 9/5/23 01:04, Jacek wrote:

    > Otóż nie bardzo, bo jak wspomniałem, dopasowanie do takiej anteny odbywa
    > się z pomocą ćwierćfalowego odcinka linii zasilającej. A ten może być
    > ćwierćfalowy jedynie na jednym pasmie. Ale tu moja wiedza się kończy. Może
    > wymyślono sposoby na wielopasmowość i dla tej anteny. W końcu ham's to
    > zmyślny ludek :)

    EFHW jest dość magiczną anteną, z tego powodu że dobrze zestrojona nie
    potrzebuje żadnego specjalnego dopasowania. 40 i 80-metrowe wersje
    anteny rezonują na kilku innych HAMowych pasmach, i tam tez nie potrzeba
    robić cudów żeby je dopasować. Dławik na kablu daje się po to, żeby
    odizolować RF wracające po ekranie. Z tego powodu świetnie nadają się na
    anteny "kieszonkowe", np. dla stacji POTA czy SOTA.

    Dopasowywać trzeba anteny nie-rezonansowe (np. random wire), ale to nie
    są EFHW. HW w EFHW pochodzi od "half wavelength" - połowa długości fali.
    Dopasowanie jest tez potrzebne na pasmach na których EFHW nie pracuje w
    rezonansie.

    W filmiku który podlinkowałem, Tomek, F4HPX ładnie po polsku wyjaśnił
    jak działa EFHW. Warto obejrzeć.

    Jacek
    kw4ep