  • 21. Data: 2011-05-04 15:57:19
    Temat: Re: Wplyw otwarcia drzwi balkonowych na odbior SAT - ciekawostka
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Stasiek_T" <t...@p...onet.pl> wrote in message
    news:ipri49$2ci$1@news.onet.pl...

    > Rama w oknach plastikowych ma wzmocnienie z kształtownika stalowego,
    > natomiast szyba może być pokryta warstwą metali szlachetnych - szkło typu
    > Thermofloat. U mnie laptop z Wi-Fi "widział różnicę" przy dostępie do AP
    > przez szybę lub bezpośrednio.

    No chyba że tak... to teraz nie ma magii :-)

  • 22. Data: 2011-05-04 16:31:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisal w

    > Nie wiem w jaki sposób PCV lub szklo, a wiec elementy
    > niemetalowe,
    > mogloby tworzyc "ekran" dla fal elektromagnetycznych...

    pod PCV jest chyba stal, a na szkle moze byc jakis metal
    naparowany.

    No i w zaleznosci od czestotliwosci i wypelniaczy elementy
    niemetalowe moga ciekawie odbijac i tlumic.
    O ile pamietam to satelitarnym czestotliwosciom szyba dosc
    przeszkadza.

    J.

  • 23. Data: 2011-05-04 17:09:47
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Uzytkownik "Dlabink" <j...@o...pl> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
> [...]
    > ale. JEst jeden transponder na Astrze z ktorego odbior zalezy....no
    > wlasnie, zalezy od otwartych drzwi na ta loggie.
    > Gdy drzwi zamykam odbior znika, drzwi otwieram, odbior prawidlowy.
    > Wystarczy nawet leciutkie uchylenie drzwi w oscieznicy i juz odbior
    > jest. Jednak zamkniecie na klamke powoduje brak odbioru. Drzwi sa
    > ponad 2 metry od anteny prostopadle do niej.
    > Ki czort, ze tak sie dzieje? Na innych transponderach nie ma tego
    > zjawiska (albo jest tak male, ze niezauwazalne).
    > Macie jakies teorie spiskowe co sie dzieje z tymi falami???

    Pewnie jak prostopadle, to trafiles w czesc wiazki odbitej od tafli
    szklanej.
    Niby to szklo, ale zwiazki w nim (tlenki olowiu czy zelaza) moga
    tlumic/odbijac fale.
    Ja jak postawie na parapecie odbiornik GPS przy zamknietym oknie mam 0
    salelit. Ale jak je tylko otworze to nagle fixa GPS dostaje.

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 24. Data: 2011-05-04 19:35:15
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    Witam.

    Problem jest stary.

    Prawdopodobnie masz naprzeciwko drzwi balkonowych, stacje
    bazowa BTS, albo inny silny nadajnik.

    Jezeli masz mozliwosc przekieruj ekranem sygnal z BTS.

    Jezeli masz jakis niernik, to powinienes w momencie zaklocen
    zaobserwowac spadek jakosci sygnalu (SNR, C/N, SQ), bez spadku
    poziomu sygnalu (SL, AGC) - a nawet poziom moze sie zwiekszac.
    BER jest tutaj nieadekwatny jezeli sygnal znika.
    [SNR, BER, AGC w obrazkach]
    http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/snr/

    [Sygnały - SL, SQ, FEC - co to jest?]
    http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/2x_rocznie/syg
    naly.html

    -=-=-=-=-=-=-

    > Przekazy HD ...

    Czesto powielany mit!

    HD nie ma najmniejszego wplywu na jakosc sygnalu - SNR
    (nie mowie o jakosci obrazu).
    Odbiornik satelitarny odbiera caly transponder.
    Dla jakosci sygnalu, przy ustalonym EIRP istotny jest sposob
    modulacji (QPSK, 8PSK), system transmisji (DVB-S, DVB-S2),
    stopien korekcji bledow FEC (1/2 - 7/8; 9/10).

    Przykladowo dla EIRP = 51(dBW), stosujac DVB-S; QPSK;
    FEC 2/3; mamy C/N = 5.1 (dB) i strumien 33.8 (Mbit/s)
    dla kanalu 27.5MHz

    Natomiast dla systemu DVB-S2; QPSK, wystarczy FEC = 3/4
    dla uzyskania podobnej jakosci [C/N=5.1], przy wzroscie
    przepustowosci kanalu do 46 (Mbit/s) - wzrost 36%.

    Stosujac modulacje 8PSK, nalezy poprawic znacznie
    korekcje bledow, w porownaniu z QPSK, dla uzyskania podobnej
    jakosci sygnalu, np. FEC z 7/8 na 2/3.
    Ale nawet wtedy, mozna zwiekszyc przepustowosc, dodatkowo
    o 32%, az do 58.8(Mbit/s) z transpondera.

    Niestety nalezy zwiekszyc takze EIRP z 51 do 53.7 (dBW).

    [DVB Fact Sheet - September 2010]
    [Produced by the DVB Project Office]
    http://www.dvb.org/technology/fact_sheets/DVB-S2_Fac
    tsheet.pdf

    -=-=-=-=-=-=-

    > O ile pamietam to satelitarnym czestotliwosciom szyba dosc
    > przeszkadza.

    Temat poruszany wielokrotnie, tez na tym forum, kilka
    ladnych lat temu.
    Dr.Dish nawet zrobil bardzo dobry program TV (z pomiarami
    i probami odbioru).

    Stare szkla:

    stare olowiowe - b. duze tlumienie,
    stare nieolowiowe - tlumi, ale mozna odbierac,

    nowe, "double-glazing", podwojnie izolowane termicznie
    napylana warstwa metalu - nie ma szans.

    Niektorzy, specjalnie stosuja wtedy "oszklenie" plastikowe.

    Pzdr.J.P.

  • 25. Data: 2011-05-04 20:15:54
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    | HD nie ma najmniejszego wplywu na jakosc sygnalu - SNR
    | (nie mowie o jakosci obrazu).
    | Odbiornik satelitarny odbiera caly transponder.

    W tej chwili odbieram w Szczecinie, przepiekny obraz
    z kanalu angielskiego "Channel 4 UK":
    Eurobird 1 ; 28.5E, 12607 V ; 27500 ; FEC=3/4 ; QPSK
    DVB-S2; MPEG-4/HD

    -=-=-=-=-

    Na antenie ! 45 cm ! mam sygnal:
    SNR = 9.10 dB; AGC = 99 %; BER = 0

    Dla DVB-S, QPSK, FEC=3/4, do dobrego odbioru
    wystarczy SNR ~5.5 dB, czyli dla DVB-S2 okolo ~4.5 dB.

    [SNR, BER, AGC w obrazkach]
    http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/snr/

    Wiec, mam w zapasie okolo 4-5 dB - niezla chmura.
    Moge tez zmniejszyc antene do 30 cm!

    [Proste obliczenia satelitarne]
    [Wybrane parametry anteny satelitarnej]
    http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/test/bw.html

    -=-=-=-=-

    Dla Kolegow z "pl.rec.telewizja".

    Kanal ma podpisy (subtitles) po angielsku: dla odbiorcy
    slyszacego normalnie i widza nieslyszacego.

    Ma tez sciezki dzwiekowe: normalana i dla "widzow"
    niewidomych.

    Pzdr.J.P.

  • 26. Data: 2011-05-05 06:14:56
    Od: Bartłomiej Zieliński <B...@p...pl>

    Użytkownik Jerzy Pastusiak napisał:
    > Na antenie ! 45 cm ! mam sygnal:
    > SNR = 9.10 dB; AGC = 99 %; BER = 0

    Jak/czym to mierzysz?

  • 27. Data: 2011-05-05 15:16:50
    Od: "Ktos" <k...@n...net>

    A napisz, który to TP- jaka czestotliwosc, to bedzie latwiej zgadywac.
    Moze np. zaklócac telefon bezprzewodowy DECT na skutek slabego ekranowania
    przewodu, a ruszajac drzwiami zmieniasz warunki pracy i poziom sygnalu z
    tego telefonu...

  • 28. Data: 2011-05-05 16:49:51
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 04-05-2011 o 17:51:19 Pszemol <P...@p...com> napisał(a):

    > "janusz_kk1" <j...@o...pl> wrote in message

    > Januszku, nie wziąłeś pigułki?
    Spadaj troll-u i nie bełkocz.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 29. Data: 2011-05-05 19:08:14
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    Witaj.

    On Thu, 5 May 2011, Bartłomiej Zieliński wrote:

    | Jak/czym to mierzysz?

    Do pomiarow uzywam odbiornikow DM 600 PVR i DM 800 HD PVR:
    http://www.dream-multimedia-tv.de/en/dm-600-pvr
    http://www.dream-multimedia-tv.de/en/dm-800-hd-pvr

    Opisalem to czesciowo na stronach:
    [SNR, BER, AGC w obrazkach]
    http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/snr/

    [Proste obliczenia satelitarne]
    [Wybrane parametry anteny satelitarnej]
    http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/test/bw.html

    a takze w watku [logging SNR]
    na Forum "www.i-have-a-dreambox.com"
    http://www.i-have-a-dreambox.com/wbb2/thread.php?thr
    eadid=93358

    Poniewaz zainteresowanie bylo umiarkowane, to tez
    sie zbytnio nie rozpisywalem, natomiast jest podana
    w skryptach szczegolowa idea pomiaru, np. dla SNR mamy:

    # get SIGNAL main info, using DVBSNOOP -> /usr/bin/dvbsnoop -h|more
    xx=`dvbsnoop -pd 5 -hideproginfo -s signal -n 1|grep Sig:`

    # normalize and print SNR [%]
    x=$(($(($xx*100))/65535))

    # normalize to dB and print { SNR [dB] * 100 }
    x=$(($(($xx*10-390750))/175 ))

    a na wykresach podano niektore wyniki, ktore sa
    wyjatkowo zgodne (np. SNR vs. FEC) z wyznaczonymi,
    np. w ksiazce:

    Walter Fischer
    Digital Video and Audio
    Broadcasting Technology
    A Practical Engineering Guide
    Third Edition
    s. 282 + inne tabele

    Mierze juz kilka ladnych sezonow okresowe zaklocenia
    Sat przez Slonce i wychodza bardzo ciekawe wyniki.

    Pzdr.J.P.

  • 30. Data: 2011-05-06 06:14:25
    Od: Bartłomiej Zieliński <B...@p...pl>

    Użytkownik Jerzy Pastusiak napisał:
    > Do pomiarow uzywam odbiornikow DM 600 PVR i DM 800 HD PVR:

    Dzięki, a na innych linuxowych tunerach też tak będzie? (np. AB IPBox)