-
11. Data: 2019-06-13 20:58:11
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Pszemol" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:qdu3qp$9ka$...@d...me...
"J.F." <j...@p...onet.pl> wrote in message
news:5d026f8a$0$17343$65785112@news.neostrada.pl...
>> Wodor jest bardzo ciekawy, bo mozna auto szybko zatankowac.
>Ale jest koszmarnie nieefektywny/marnotrawny.
>Wprocesie sprężania, transportu, przechowywania dużo energii się
>marnuje.
Elektrolize mozna prowadzic od razu pod wysokim cisnieniem.
>https://www.greencarreports.com/news/1113175_electr
ic-cars-win-on-energy-efficiency-vs-hydrogen-gasolin
e-diesel-analysis
>https://images.hgmsites.net/lrg/uks-transport-envir
onment-says-that-electric-cars-are-the-most-efficien
t_100626958_l.jpg
>Już to przerabialiśmy przecież... w autach elektrycznych na baterii
>do kół idzie około 73% energii w przypadku wodoru tylko 22%.
>Czy "szybkie" zatankowanie jest naprawdę aż tyle dla Ciebie warte?
Tak.
>Ktoś przecież za tą zmarnowaną energię zapłaci, pewnie zapłacisz Ty.
No i widzisz - tankuje drogi ON i mowie ze elekryk nie dla mnie :-)
Oczywiscie liczby sa przekonujace ... ale czy aby na pewno prawdziwe ?
Cos mi sie te 22% nie podobaja.
>Subsydia na auta wodorowe są ogromne, dużo większe w wielu
>miejscach niż na auta elektryczne z bateriami... jak się dotacje
>skończą
>to ceny pójdą w górę - warto też pomyśleć o środowisku naturalnym
>bo marnowanie energii to efekty nieporządane.
A myslisz, ze do baterii doplaty nie ma ?
No coz - jest i alternatywa - wymienne baterie.
J.
-
12. Data: 2019-06-13 21:38:11
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2019-06-13 o 20:16, Pszemol pisze:
> "Marcin N" <m...@o...pl> wrote in message
> news:5d027b17$0$532$65785112@news.neostrada.pl...
>> W dniu 2019-06-13 o 17:50, Myjk pisze:
>>> Thu, 13 Jun 2019 17:43:10 +0200, J.F.
>>>
>>>> Wodor jest bardzo ciekawy, bo mozna auto szybko zatankowac.
>>>
>>> I to jest jedyna w zasadzie zaleta. Bo nadal najsprawniejsza metodą
>>> pozyskiwania wodoru jest rafinacja ropy. Z elektrolizy sprawność
>>> mizerna.
>>> Niemniej jest to póki co jedyne paliwo które może zastąpić smrody
>>> spalinowe.
>>
>> A jak rozwiązano problem ulatniania się wodoru ze zbiorników?
>
> Nie rozwiązano bo nie ma jak rozwiązać-fizyki nie oszukasz.
> Po prostu liczą na to że co zatankujesz to szybko wyjeździsz.
I dlatego jest to ślepa uliczka wg mnie, wodór ulatniający się cały czas
jest problemem nierozwiązalnym.
--
Janusz
-
13. Data: 2019-06-13 21:49:52
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2019-06-13 o 17:43, J.F. pisze:
> Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:qdtndm$5mr$1$J...@n...chmurka.net...
> W dniu 2019-06-13 o 13:58, J.F. pisze:
>>> Chyba ze ... chwilowo nie ma ich jak w Norwegii zatankowac :-)
>>> Na ile sie orientuje, to w Japonii wodorowe auta zrobily sie
>>> popularne ...
>
>> Oni ogólnie są inni, a wodór wg mnie to ślepa uliczka, zbyt
>> niebezpieczny w
>> codziennym użyciu, stacje np: lpg jakoś nie wybuchają :)
>
> lpg jest niebezpieczny.
Jak każdy gaz, ale potrzebuje więcej % aby wybuchnąć niż wodór.
> A zbiornikow wodoru jest sporo ... i jakos nie wybuchaja.
No jak nie jak tak, na tej stacji wybuchł zbiornik, ile znasz wybuchów
zbiornika lpg?>
> Wodor jest bardzo ciekawy, bo mozna auto szybko zatankowac.
LPG tak samo :)
A w świetle info Myk-a to i sprawność większa.
>
> I o ile mialem pewne watpliwosci co do tych ogniw paliwowych ... to
> widac sa i jezdza.
>
>> jedyną nadzieją są
>> ogniwa paliwowe zdolne zasilać bezpośrednio silnik i pracujące na
>> np:metanie,
>
> Propan bylby lepszy. Albo metanol czy etanol.
Do rozkłądu na węgiel i wodór to chyba za duże cząstki, im lżejszy gaz tym
lepiej, czyli metan, a jednocześnie dający radę się przechować bez strat.
>
> A co ciekawe - co chwila slychac o takich ogniwach, tylko jakos ciagle
> nie w seryjnej produkcji.
Czyli są problemy, gdyby były dobre to szybko by weszły do produkcji.
>
>> tylko pozostaje znowu problem węgla, chyba że zbudują ogniwo spalające
>> i wodór i węgiel.
>
> a) chyba sa,
> b) mozna dodac generator wodoru ... tankowac sie bedzie benzyne i wode :-)
Benzybie mówimy nie :) tylko gaz.
> c) w sumie ... czemu nie ogniwo paliwowe na wegiel ?
No właśnie, zamiast wody byłby dwutlenek węgla, trochę lipa byłaby z
ekologią ale
może zwykłych paliw by spadło znacząco zużycie i bilans by wyszedł dodatni.
>
> d) ... tylko jak ten wegiel produkowac ?
To chyba nie jest problem bo z tego co kiedyś czytałem już było ogniowo
które
rozkładało metan czy etan już nie pamiętam i wodór spalało a węgiel im
zostawał
i był problem z jego usuwaniem.
>
> Tak czy inaczej - to ciagle w fazie eksperymentow. A wodor jezdzi.
Jeździ to trochę dużo powiedziane.
--
Janusz
-
14. Data: 2019-06-14 13:24:53
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:qdu9d4$com$1$J...@n...chmurka.net...
W dniu 2019-06-13 o 17:43, J.F. pisze:
> Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup
>> Oni ogólnie są inni, a wodór wg mnie to ślepa uliczka, zbyt
>> niebezpieczny w
>> codziennym użyciu, stacje np: lpg jakoś nie wybuchają :)
>
> lpg jest niebezpieczny.
>Jak każdy gaz, ale potrzebuje więcej % aby wybuchnąć niż wodór.
Akurat jakos podobnie - nieszczelnosci w zbiorniku, wymieszania z
powietrzem, zrodla zaplonu.
O tyle lepszy, ze cisnienie mniejsze, o tyle gorszy, ze nie ucieka
samoczynnie w gore.
>> A zbiornikow wodoru jest sporo ... i jakos nie wybuchaja.
>No jak nie jak tak, na tej stacji wybuchł zbiornik, ile znasz
>wybuchów
>zbiornika lpg?>
Troche by sie znalazlo.
>> Wodor jest bardzo ciekawy, bo mozna auto szybko zatankowac.
>LPG tak samo :)
>A w świetle info Myk-a to i sprawność większa.
Ale jak - do napedzania silnika spalinowego, czy do spalania w ogniwie
paliwowym ?
>>> jedyną nadzieją są
>>> ogniwa paliwowe zdolne zasilać bezpośrednio silnik i pracujące na
>>> np:metanie,
>
>> Propan bylby lepszy. Albo metanol czy etanol.
>Do rozkłądu na węgiel i wodór to chyba za duże cząstki, im lżejszy
>gaz tym
>lepiej, czyli metan, a jednocześnie dający radę się przechować bez
>strat.
Ale znow pod duzym cisnieniem. Tu propan lepszy.
Ewentualna produkcja wodoru chyba tez mozliwa - ale na starcie wodoru
w metanie duzo.
Ogniwa bezposrednie ... jak powstana, to pewnie beda mogly i na
metanie i na propanie ...
>> A co ciekawe - co chwila slychac o takich ogniwach, tylko jakos
>> ciagle nie w seryjnej produkcji.
>Czyli są problemy, gdyby były dobre to szybko by weszły do produkcji.
Dokladnie.
>>> tylko pozostaje znowu problem węgla, chyba że zbudują ogniwo
>>> spalające i wodór i węgiel.
>> a) chyba sa,
>> b) mozna dodac generator wodoru ... tankowac sie bedzie benzyne i
>> wode :-)
>Benzybie mówimy nie :) tylko gaz.
A dlaczego nie benzyna, nafta, ON ?
>> c) w sumie ... czemu nie ogniwo paliwowe na wegiel ?
>No właśnie, zamiast wody byłby dwutlenek węgla, trochę lipa byłaby z
>ekologią
Tak czy inaczej ciagle nie mowimy o zrodle energii - ten metan to skad
chcesz brac ?
> ale może zwykłych paliw by spadło znacząco zużycie i bilans by
> wyszedł dodatni.
Sprawnosc silnika spalinowego mierna.
>> d) ... tylko jak ten wegiel produkowac ?
>To chyba nie jest problem bo z tego co kiedyś czytałem już było
>ogniowo które
>rozkładało metan czy etan już nie pamiętam i wodór spalało a węgiel
>im zostawał
>i był problem z jego usuwaniem.
Ale metanu tez zabraknie. I wtedy bedzie problem jak wytworzyc C z CO2
...
>> Tak czy inaczej - to ciagle w fazie eksperymentow. A wodor jezdzi.
>Jeździ to trochę dużo powiedziane.
Chyba nie, skoro byly i samochody i stacje .. w Norwegii.
J.
-
15. Data: 2019-06-14 13:32:37
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"Pszemol" <P...@P...com> wrote in message
news:qdtd8d$uqe$1@dont-email.me...
> https://electrek.co/2019/06/11/hydrogen-station-expl
odes-toyota-halts-sales-fuel-cell-cars/
Okazuje się że mój błąd sprzedaż/produkcja jest bliski realizmu.
Toyota ogłasza duży krok w stronę bateryjnych aut elektrycznych,
BEV, a więc odejście od wodoru wygląda na przesądzone:
https://insideevs.com/news/353600/toyota-six-global-
bevs/
https://insideevs.com/news/354272/toyota-finally-tur
ned-corner-electric-vehicles/
-
16. Data: 2019-06-14 13:35:09
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"J.F." <j...@p...onet.pl> wrote in message
news:5d038483$0$17360$65785112@news.neostrada.pl...
>>> Tak czy inaczej - to ciagle w fazie eksperymentow. A wodor jezdzi.
>>Jeździ to trochę dużo powiedziane.
>
> Chyba nie, skoro byly i samochody i stacje .. w Norwegii.
Myślę że ostatnie ogłoszenia Toyoty wyraźnie wskazują
na kierunek w jakim zdecyzowali się pójść...
Jeśli dotychczasowy lider wodoru ogłasza ofensywę BEV
(battery electric vehicle) to co to może znaczyć dla przyszłości
technologii wodorowej?
-
17. Data: 2019-06-14 21:16:48
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: p0li <p...@t...net>
T->Dnia 2019-06-14 13:32:37 niejaki Pszemol napisał:
> Okazuje się że mój błąd sprzedaż/produkcja jest bliski realizmu.
> Toyota ogłasza duży krok w stronę bateryjnych aut elektrycznych,
> BEV, a więc odejście od wodoru wygląda na przesądzone:
trochę zbyt szybko wyciągasz wnioski
ze względu na to że akurat pracuję w tym temacie to się wypowiem nie
zdradzając za dużo tajemnic:
- temat napędu wodorowego jest w powijakach ale w europie - mamy kontakt z
firmą która produkuje 25 tys ogniw rocznie (na rynek chiński)
- technologia nie stoi w miejscu - zbiorniki wodorowe są już 4 generacji i
z coraz mniejszym współczynnikiem ucieczki (jak dobrze pamiętam to obecnie
coś koło 3% miesięcznie) - co ciekawe jednym ze światowych liderów
produkcji zbiorników wodoru jest polska firma na S ze Słupska
- rządowe dofinansowanie dostał projekt ciężarówek zasilanych wodorem -
planowanie jest jako jeden z kierunkow rozwoju czystego transportu
przejęcie ok 20% rynku w ciąggu 10 lat
- produkcja wodoru - toyota zrobiła przydomową stację elektrolizy która z
panelów słonecznych potrafi dziennie wyprodukowac ok 10kg wodoru
- planowane jest używanie do produkcji wodoru (elektroliza) wycofanych i
odłaczonych od sieci energetycznej wiatraków - będzie to tańsze niż ich
dostosowanie do nowych norm lub demontaż
- wszystko dotyczy rynku na lewo od odry
--
P0zdrawiam
p0li
hydro rulez ;)
prawdziwy facet nie da odebrać sobie szarlotki
-
18. Data: 2019-06-14 21:47:59
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Fri, 14 Jun 2019 06:32:37 -0500, Pszemol
> Toyota ogłasza duży krok w stronę bateryjnych aut elektrycznych,
Na szczęście się w porę opamiętali, bo by z tymi swoimi hybrydami nosmog
skończyli jak Nokia forsując dalej telefony na klapkę gdy za rogiem szalały
smarkfony. :P
--
Pozdor
Myjk
-
19. Data: 2019-06-15 02:29:22
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"p0li" <p...@t...net> wrote in message
news:1t6a2pzcoeh7w.dlg@p0li.z.dialoga...
> ze względu na to że akurat pracuję w tym temacie
> to się wypowiem nie zdradzając za dużo tajemnic:
Może zacznijmy od zalet wodorowego napędu w stosunku
do elektrycznego/bateryjnego, bo są one dla nas niejasne...
Pomożesz nam zrozumieć motywację amatorów wodoru?
> - temat napędu wodorowego jest w powijakach ale w europie - mamy
> kontakt z firmą która produkuje 25 tys ogniw rocznie (na rynek chiński)
I czemu tych 25 tys ogniw rocznie nie produkują na inne rynki?
> - technologia nie stoi w miejscu - zbiorniki wodorowe są już 4 generacji
> i z coraz mniejszym współczynnikiem ucieczki (jak dobrze pamiętam to
> obecnie coś koło 3% miesięcznie) - co ciekawe jednym ze światowych
> liderów produkcji zbiorników wodoru jest polska firma na S ze Słupska
A nazwa firmy to jakaś tajemnica? Czemu taki tajemniczy jesteś? :-)
> - rządowe dofinansowanie dostał projekt ciężarówek zasilanych
> wodorem - planowanie jest jako jeden z kierunkow rozwoju
> czystego transportu przejęcie ok 20% rynku w ciąggu 10 lat
No właśnie ciekawi mnie czemu nisko-wydajny napęd wodorowy
marnotrawiący energię, dostaje rządowe dofinansowanie zamiast
dodać kasy na o wiele bardziej wydajny napęd bateryjny?
> - produkcja wodoru - toyota zrobiła przydomową stację elektrolizy
> która z panelów słonecznych potrafi dziennie wyprodukowac
> ok 10kg wodoru
I ile kilometrów możemy przejechać samochodem na tych 10kg
wodoru w porównaniu do możliwości przejechania na tej samej
energii zgromadzonej w bateriach litowych w takiej Bolt/Ampere?
> - planowane jest używanie do produkcji wodoru (elektroliza) wycofanych i
> odłaczonych od sieci energetycznej wiatraków - będzie to tańsze niż ich
> dostosowanie do nowych norm lub demontaż
ha ha... coś jak sprowadzenie wycofanych tramwajów z Bawarii
do Krakowa? Niech się Polacy bujają z obsługą starzejącego się
sprzętu a ktoś będzie mieć z głowy problem demontażu... jasne.
> - wszystko dotyczy rynku na lewo od odry
Bardzo na lewo, i potem dookoła 40 tyś km skoro wysyłają do Chin... :-)
-
20. Data: 2019-06-15 11:08:47
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: p0li <p...@t...net>
T->Dnia 2019-06-15 02:29:22 niejaki Pszemol napisał:
>
> Może zacznijmy od zalet wodorowego napędu w stosunku
> do elektrycznego/bateryjnego, bo są one dla nas niejasne...
> Pomożesz nam zrozumieć motywację amatorów wodoru?
>
łączy zalety elektrycznego (cichy, bezemisyjny) z benzynowym (krótki czas
tankowania)
>
> I czemu tych 25 tys ogniw rocznie nie produkują na inne rynki?
>
bo inne rynki nie są zainteresowane zakupem
jeszcze
>
> A nazwa firmy to jakaś tajemnica? Czemu taki tajemniczy jesteś? :-)
>
bo lubię swoją pracę - ale jeżeli nie kojarzysz producenta zbiorników ze
słupska to i reszta argumentów niekoniecznie może cię przekonać
>
> No właśnie ciekawi mnie czemu nisko-wydajny napęd wodorowy
> marnotrawiący energię, dostaje rządowe dofinansowanie zamiast
> dodać kasy na o wiele bardziej wydajny napęd bateryjny?
>
a czemu solary mają dofinansowanie jeśli mają 15-20% wydajności_ nie wiem
zadzwoń do rządu i zapytaj
>> - produkcja wodoru - toyota zrobiła przydomową stację elektrolizy
>> która z panelów słonecznych potrafi dziennie wyprodukowac
>> ok 10kg wodoru
>
> I ile kilometrów możemy przejechać samochodem na tych 10kg
> wodoru w porównaniu do możliwości przejechania na tej samej
> energii zgromadzonej w bateriach litowych w takiej Bolt/Ampere?
w osobówkach spalanie rzędu 0,6-0,8 kg/100km - przeliczysz?
>> - planowane jest używanie do produkcji wodoru (elektroliza) wycofanych i
>> odłaczonych od sieci energetycznej wiatraków - będzie to tańsze niż ich
>> dostosowanie do nowych norm lub demontaż
>
> ha ha... coś jak sprowadzenie wycofanych tramwajów z Bawarii
> do Krakowa? Niech się Polacy bujają z obsługą starzejącego się
> sprzętu a ktoś będzie mieć z głowy problem demontażu... jasne.
>
no właśnie nie polacy - wiatraki zostają gdzie były tylko bedą odłaczone od
sieci energetycznej.
>> - wszystko dotyczy rynku na lewo od odry
>
> Bardzo na lewo, i potem dookoła 40 tyś km skoro wysyłają do Chin... :-)
oni to produkują w chinach - a my chcemy od nich kupować
a słyszałeś może o hyunday nexo? a słyszałeś że audi po porażce z e-tronem
też chce produkować wodorowce właśnie na technologii hyundaja? i nazwać go
h-tron?
--
P0zdrawiam
p0li
hydro rulez ;)
prawdziwy facet nie da odebrać sobie szarlotki