  • 1. Data: 2012-07-19 12:52:15
    Temat: Włącznik oświetlenia i dioda LED
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    W ubikacji domownicy notorycznie zostawiają włączone światło.
    Chciałbym w oprawce włącznika zainstalować diodę LED, która by
    sygnalizowała, że w środku jest zapalone światło.

    I właśnie tak dumam skąd wziąć różnicę potencjałów (około 2-2,5 V) aby
    zasilić diodę LED.
    Oczywiście najprostsze wyjście to szeregowo dać opornik. Biorąc pod uwagę,
    że źródło światła ma kilkanaście W, to nie wydzieli się na rezystorze więcej
    niż jakieś 0,2W. Z tym, że rozwiązanie takie jest mało eleganckie i
    nieodporne na sytuacje typu wkręcenie żarówki 100W, zamiast energooszczędnej
    np. 18W.

    Pytanie brzmi czy jest jakiś bardziej elegancki, a przy tym w miarę prosty
    sposób aby uzyskać 2,5V przy załączonym wyłączniku?

  • 2. Data: 2012-07-19 14:09:54
    Temat: Re: Włącznik oświetlenia i dioda LED
    Od: "AC" <a...@p...onet.pl>

    - nie ma to jak neonówka....

  • 3. Data: 2012-07-19 14:30:45
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Marcin Wasilewski wrote:

> [...]
    >
    > Pytanie brzmi czy jest jakiś bardziej elegancki, a przy tym w miarę prosty
    > sposób aby uzyskać 2,5V przy załączonym wyłączniku?

    Jak już napisał AC najlepsza by była neonówka równolegle do wy na 230V, są
    gotowe wyłączniki z takowymi. O szeregowym oporniku zapomnij, to rozwiązanie
    do dupy i masz więcej problemów niż sukcesów. Zamiast oporu szeregowego
    możesz dać mały opornik szeregowy plus kondensator plus diodę antyrównolegle
    do LEDa.

    Waldek

  • 4. Data: 2012-07-19 14:33:36
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "AC" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > - nie ma to jak neonówka....

    Nie ma to jak odpowiedź nie na temat.

    1. Nie pytałem się co, tylko jak.
    2. Może opiszesz w jaki sposób neonówka rozwiąże mi problem świecenia przy
    ZAŁĄCZONYM oświetleniu. Przecież szeregowo jej nie dam. O ile mnie pamięć
    nie myli neonówka też musi mieć ograniczony prąd.

  • 5. Data: 2012-07-19 14:46:08
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:a6qcvmFsgU2@mid.uni-berlin.de...

    > Jak już napisał AC najlepsza by była neonówka równolegle do wy na 230V,
    > są gotowe wyłączniki z takowymi.

    Nie wiem, czy się dobrze rozumiemy, ale chodzi mi o świecenie w pozycji
    włączonej.

    > O szeregowym oporniku zapomnij, to
    > rozwiązanie do dupy i masz więcej problemów niż sukcesów. Zamiast oporu
    > szeregowego możesz dać mały opornik szeregowy plus kondensator plus
    > diodę antyrównolegle do LEDa.

    Rozumiem, że chodzi Ci o coś takiego:

    http://www.scalak.zabrze.pl/produkty/LEDna230V.pdf

    Tylko ja chcę aby mi się ta dioda świeciła wtedy gdy obwód jest
    ZAMKNIĘTY.

  • 6. Data: 2012-07-19 14:51:20
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Pytanie brzmi czy jest jakiś bardziej elegancki, a przy tym w miarę prosty
    > sposób aby uzyskać 2,5V przy załączonym wyłączniku?

    Hmm, chyba rozumiem, co masz na myśli... Daj tak - wchodzisz na piny AC mostka -
    szeregowo z obciążeniem. Do mostka pomiędzy plus i minus dioda Zenera taka z 1W
    na napięcie załóżmy 3,3V w kierunku zaporowy. Lub lepiej szeregowo diody
    prostownicze np. 5szt na 1A. I dodatkowo z tego obwodu rezystor nieduży (pewnie
    ze kilkadzeisiąt ohm) i na twój LED.
    EM

  • 7. Data: 2012-07-19 14:57:08
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Marcin Wasilewski wrote:

> [...]
    >
    > http://www.scalak.zabrze.pl/produkty/LEDna230V.pdf
    >

    > Tylko ja chcę aby mi się ta dioda świeciła wtedy gdy obwód jest

    Łączysz 1 z wy na lampę, a 2 do przewodu N.

    Waldek

  • 8. Data: 2012-07-19 14:57:09
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Tylko ja chcę aby mi się ta dioda świeciła wtedy gdy obwód jest
    > ZAMKNIĘTY.

    Najlepszym rozwiązaniem będą diody krzemowe minimum trzy wpięte w szereg -
    ale optymalnie to cztery. Oczywiście jako że to przemienne, to w drugą
    stronę musi być dioda. Wystarczy jedna bo raczej nie zależy Ci na symetrii
    zasilania.
    Zaleta zastosowania diód, to to że nie będzie istotne obciążenie.

    Podsumowując:
    Potrzebujesz 5szt diód 1N4007 rezystora 30-100R (dobrać) i diody LED.

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2012-07-19 14:59:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Waldemar,

    [...]

    > Łączysz 1 z wy na lampę, a 2 do przewodu N.

    N w puszce z włącznikiem to rzadkość...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2012-07-19 15:01:47
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2012-07-19 12:52, Marcin Wasilewski pisze:
    > W ubikacji domownicy notorycznie zostawiają włączone światło.
    > Chciałbym w oprawce włącznika zainstalować diodę LED, która by
    > sygnalizowała, że w środku jest zapalone światło.

    Może miniaturowy przekładnik prądowy? Mniejszy problem z wytraceniem
    mocy po stronie zasilania LED.

    --
    Michał