  • Data: 2010-10-07 20:19:34
    Temat: Re: Wibracje
    Od: "Dziadek" <...@...c> szukaj wiadomości tego autora

    > IEC61373, niestety nie mam tej normy.
    >
    > W opisach różnych produktów znalazłem np. takie rzeczy:
    >
    > Vibration - Non Operating, 10-55Hz (sweep for 1 min.) Amplitude 0.825mm
    > constant (Max 49 m/s2) X,Y,Z 1 hour each IEC61373 - Category 1, Grade B
    > Shock - 196.1m/s2, IEC61373 - Category 1, Grade B
    >
    > Częstotliwość 5-150Hz
    >
    > --
    > Pozdrawiam,
    > Andrzej

    Bez normy to w zasadzie niewiele wiadomo. To, co piszesz powyżej nie jest
    szczególnie straszne, chyba, że masz jakieś większe elementy na PCB.

    Ogólne zasady to unikać rezonansów i nie obciążaćwibracyjnie połączeń
    lutowanych (zwłaszcza bezołowiowo)
    To oznacza m. in.:
    - podeprzeć PCB w wielu punktach (im wyższe częstotliwości - tym więcej
    podparć), podpierać wszystkie ciężkie elementy,
    - usztywnić złącza typu PCB-PCB - od wibracji potrafią się wycierać (można
    też dawać specjalne oleje na złącza, ale to utrudnia serwis), najlepiej
    dawać w ogóle połączenia elastyczne (kablem lub flexem),
    - duże elementy (trafa, duże elektrolity) mocować PCB opaskami i/lib
    silikonem,
    - koniecznie wytrząść urządzenie i sprawdzić, czy nie ma rezonansów np. za
    pomocą kaszy.
    Różne gumowe stopki, sprężyny, itp. mogą sprawę polepszyć albo pogorszyć
    (jeśli same wywołają rezonans), więc osobiście staram się ich unikać.

    Dz.