    From: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Vectra ciag dalszy - badziew nad badziewy
    Date: Wed, 22 Jun 2011 11:07:03 +0200

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:

    > Tom, świetnie, że to Ty napisałeś. Ja już zapomniałem o tej patologii.
    > Dokładnie odzwierciedla to problem, o którym pisałem. W zamian za usługi
    > tej samej lub gorszej jakości żąda się opłaty znacznie wyższej, "bo dla
    > biznesu".

    Odpowiedź wydaje się banalnie prosta: usługi 'dla domu' są za tanie, a 'dla
    biznesu' za drogie. Te pierwsze z rozmysłem pozbawiane są pewnych
    funkcjonalności, po to aby usankcjonować wyższą cenę opcji 'biznesowej'.
    Może warto iść tropem próby uśrednienia ofert? Wtedy nie będzie problemu, że
    'strzyżone owce biznesowe' subsydiują 'Kowalskich'? Bo idzie jakby o to,
    żeby z tego całego miksu uzyskać odpowiednią marżę.

    Aczkolwiek jest jeszcze druga strona medalu: o ile ofertę detaliczną da się
    w miarę prosto policzyć, bo część czynników jest stała, to w ofercie
    biznesowej bywa trudniej, bo wszystko jest dość płynne. Wystarczy, że zgłosi
    się klient, który wybudował sobie firmę na zadupiu telco i trzeba go sięgnąć
    radiolinią. Dochodzą koszty radia, opłaty UKE za czastotę (brr!),
    często-gęsto trzeba zapłacić za wiszenie anteny z jednej strony (Emitel,
    LIM, czy inne - brr!) i cennik bierze w łeb. Już rzadko kiedy udaje się te
    extra koszty przerzucić w całości na kontrakt klienta, zatem marża
    zrealizowana leci na łeb i szyję.
    Tak samo wygląda sytuacja, gdy do klienta trzeba dobudować kawałek kabla.
    Przy dedykowanych rzeczach 'wielkie telecomy' mają takie koszty, że albo
    mocno zdesperowany klient bierze to na jakimś horrendalnym minimal-spendzie
    'na 100lat', albo kontrakt nie dochodzi do skutku i męczą się na komórkach
    czy innej urynie, albo... przychodzi taki jak ja i robi to za bardziej
    strawne pieniądze.

    > A ja abstrahuję nawet od tepsianego iDSL (mimo tej samej technologii co
    > neo ma zupełnie inny poziom jakościowy). Chodzi mi o to, że za takie
    > bzdety jak stałe IP czy revDNS zmusza się ludzi do kupowania wielokrotnie
    > droższych łącz w imię oferty biznesowej.

    Rozmawiamy tu o ofercie z gatunku tzw. dostępów masowych: DSL(BSA), DOCSIS,
    LLU, częściowo FTTx. Zgadzam się, że tu oferty SOHO mogły by być uśrednione.
    Natomiast gdy pojawia się jakikolwiek kawałek dedykowanej infrastruktury -
    mowy nie ma, trzeba liczyć indywidualnie - byle w miarę rozsądnie.

    --
    Ślązak