  • Data: 2022-10-29 03:30:10
    Temat: Re: Uziemienie agregatu pr?dotw?rczego
    Od: a...@m...uni.wroc.pl szukaj wiadomości tego autora

    Mateusz Bogusz <m...@o...pl> wrote:
    > Drobne pytanie. Agregat ma bolec z gwintem opisany odpowiednim symbolem
    > (poziom ochrony I) do jego uziemienia. Zasadniczo urz?dzenia budowlane i
    > r??ne inne elektronarz?dzia maj? wtyczki pomijaj?ce bolec/sucho (PE) - i
    > te sobie fajnie dzia?aj?.
    >
    > Ale w instrukcji jest napisane - "Nie wolno pod??cza? urz?dze? z
    > uziemieniem do nieuziemionego agregatu." - my?l? o tym w kontek?cie
    > pod??czenia agregatu do budynku - poprzez I-0-II.
    >
    > 1. Co mo?e si? sta? je?eli pod??czy?bym bez wcze?niejszego uziemienia
    > agregatu?

> [...]

    O ile wiem przepisy mowia ze nie wolno wtykac uzadzen z uziemieniem
    do gniazdka bez uziemienia. Czyli zeby bylo legalnie i bezpiecznie
    to bolec w gniazdku agregatu powinien byc podlaczony z uziomem.
    Ze wzgledu na prawie na pewno przepisy prawnik kazal wpisac ten
    tekst do instrukcji.

    Jesli nie ma polaczenia bolca z gniazdka agragatu z tym bolcem do
    uziomu to by bylo cos dziwnego. Wez pod uwage ze mozesz miec
    zwarcie grubym przewodem a omomierz moze pokazac przewe w obwodzie
    (miesce gdzie dajesz koncowke omomierza moze sie pokryc tlenkami,
    napiecie z omomierza jest za niskie zeby przebic warstwe tlenku).

    Jesli dopuszczalne jest uzycie agragatu bez uziemienia (podlaczajac
    urzadzenia nie wymagajace uziemienia), to ewentualne niebezpieczenstwo
    przy agragacie byloby tylko z powodu pradu plynacego do agragatu
    z urzadzen. Na zdrowy rozum, jak masz uziom w budynku, czy ogolniej
    urzadenie z wlasnym uziomem to mozesz je bezpiecznie podlaczyc do
    agregatu bez osobnego uziomu dla agregatu. Ale czy to legalne
    to nie wiem. Przy oddzielnym uziomie teoretycznie budowlaniec
    moze uciac uziom i nie zauwazyc ze cos sie stalo. Jesli uziom
    jest w poblizu podlaczenia pradu to jest mniejsza szansa na cos
    takiego i z tego typu powodow moze byc odpowiedni przepis.

    --
    Waldek Hebisch