  • Data: 2011-05-30 12:05:09
    Temat: Re: Uwaga na Vectre [przynajmniej w W-wie]
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 2011-05-30, o godz. 13:22:31
    Tomasz Śląski <t...@k...org.pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Maciek Babcia Dobosz" <b...@j...org.pl> napisał w
    > wiadomości news:20110530114458.65130ee2@babcia-workstation...

    > Gdyby TP dawała opcję BGP na DSLach, to (prawie) nikt z małych ISP
    > nie kupiłby MetroEthernetu, ATM, czy eVPN. Szufladkowanie typu łącza

    Nie do końca odpowiadasz na moje pytanie. Ja nie pytam o to czy Tepsa
    mogłaby oferować BGP na DSL-ach. Ja pytam jaki procent użytkowników
    tych DSL-i potrzebuje BGP czy chociażby wie co to jest. Natomiast sama
    nazwa "domowe"/"biznesowe" wprowadza mało wprawnego użytkownika w błąd.
    Mam np. okazję oglądać w jednej firmie w skali właściwie całej Polski
    kilkanaście biur gdzie łącza zamawiał 60-letni telefoniarz bo on się
    zajmuje kontaktami z Tepsą. I efekt jest taki że te biura maja usługę
    DSL Tepsy która do niczego tam nie jest potrzebna bo ruch to poczta i
    przeglądarka WWW. Na dodatek brak dostępu do netu w taki sposób nie jest
    problemem krytycznym bo w razie czego jest backup via modem komórkowy.
    Czyli coś na co spokojnie starczałoby najtańsza Neostrada czy jej
    odpowiednik innego operatora. A są droższe DSL-e bo to "biznesowe".

    > Dlatego - że nadal się czepię usług TP - DSL jest droższy od
    > Neostrady, mimo, że to (prawie) taka sama usługa, która różni się
    > stałością IP. Stałe IP = realna mozliwość większej utylizacji łącza =
    > mniejszy overbooking. Idąc dalej - jak ktoś chce rev DNS, znaczy to,
    > że prawdopodobnie pojawi się serwerek, który zje więcej, niż
    > statystyczny Kowalski bez serwerka.

    Hmmmm... Jak dla mnie nie ma różnicy w zjadaniu. Powiedziałbym nawet że
    możliwe ruch mniejszy bo odpada duża część ludzi backupujących internet
    np. za pomocą p2p co na domowych łączach jest normą - wszytko zależy od
    tego co jest robione po stronie klienta. Firma która stawia swoje www
    na DSL-u raczej wielka nie jest więc ten ruch wielki też nie jest.
    Ewentulanie może lecieć dużo poczty ale czy to Neo czy DSL to raczej
    bez różnicy. Dlatego zamiast sztucznego nazewnictwa "dom"/"biznes"
    wolałbym np. łącze DSL plus dodatkową opłatę za stałe IP, revDNS czy co
    tam potrzeba. Po prostu czytelniejsze dla klienta.

    Zdrówko