  • 1. Data: 2012-11-05 23:05:54
    Temat: Ultrabooki z HDD+SSD - jak to działa?
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    Witam,

    Czy ktoś wie, w jaki sposób skonfiguorwana jest para dysków: hdd+sdd w takich
    ultrabookach jak np. te:

    http://www.euro.com.pl/laptopy-i-netbooki/lenovo-ide
    apad-u310-i5-3317-4gb-32gbssd-500gb-w7hp-niebieski.b
    html#opis
    http://www.vobis.pl/ultrabook-sony-vaio-t1311v2e-13-
    3-i5-3317u-srebrny-1-1069700.html

    Nie sądzę, aby dysk SSD był tam po prostu dyskiem systemowym, ponieważ są one na
    to raczej zbyt mało pojemne.
    Podejrzewam, że dyski SSD w ogóle nie są tam widoczne dla systemu operacyjnego,
    ale są tylko swoistym cache, przyśpieszającym odczyt danych, których "oryginał"
    i tak jest na HDD.
    Intresuje mnie, jak to jest realizowane - czy to czysto sprzętowe rozwiązanie
    (coś jak RAID) - czyli system operacyjny "widzi" tylko dysk HDD, a za resztę
    odpowiad jakiś transparentny sprzętowy kontroler (gdzie zlokalizowany?). A może
    jednak to Windows tym wszystkim zarządza - jeśli tak, to jak dysk SSD jest
    widziany przez system (jako co?).

    Dziękuję,

    latet

  • 2. Data: 2012-11-05 23:46:46
    Temat: Re: Ultrabooki z HDD+SSD - jak to działa?
    Od: jerzu <t...@i...pl>

    On Mon, 5 Nov 2012 23:05:54 +0100, "Latet" <l...@l...pl> wrote:

    >Czy ktoś wie, w jaki sposób skonfiguorwana jest para dysków: hdd+sdd w takich
    >ultrabookach jak np. te:

    "W cenie 3,1 tys. zł dostajemy dysk twardy o pojemności 500 GB oraz
    32-gigabajtowy nośnik danych pełniący funkcję pamięci podręcznej. Duet
    ten spisuje się całkiem nieźle, co widać na przykładzie czasu
    włączania sprzętu: U310 uruchamia się w niecałe 22 sekundy. Ze stanu
    uśpienia ultrabook Lenovo wybudza się jeszcze szybciej: wystarczy
    podnieść ekran, żeby urządzenie było gotowe do pracy."

    http://pclab.pl/art49846.html

    Skoro uruchamia się w 22 sekundy, to chyba jednak system jest na tym
    SSD. Ale jak jest do końca to nie wiem.

    http://jerzu.waw.pl GG:129280

  • 3. Data: 2012-11-06 00:06:56
    Od: Chris <s...@s...de>

    W dniu 2012-11-05 23:05, Latet pisze:
> [...]
    3-i5-3317u-srebrny-1-1069700.html

    > Nie sądzę, aby dysk SSD był tam po prostu dyskiem systemowym, ponieważ

    Ja mam w laptopie SSD 64GB i spokojnie wystarczy.

    Co do dysków SSD stosowanych firmowo w tego typu lapkach są to na 90%
    dyski/płytki SSD Mini-PCIe i wsadza się jak pamięć, są odpowiednie sloty
    na płycie.

    --
    www.bezwypadkowy.net - sprawdź auto i zobacz jego historię na forum.

  • 4. Data: 2012-11-06 00:08:19
    Od: Chris <s...@s...de>

    W dniu 2012-11-06 00:06, Chris pisze:

    > Co do dysków SSD stosowanych firmowo w tego typu lapkach są to na 90%
    > dyski/płytki SSD Mini-PCIe i wsadza się jak pamięć, są odpowiednie sloty
    > na płycie.

    Zapomniałem fotki :)
    http://www.ocztechnology.com/images/Mini_PCIe_SSD.jp

    www.bezwypadkowy.net - sprawdź auto i zobacz jego historię na forum.

  • 5. Data: 2012-11-06 00:11:23
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Mon, 05 Nov 2012 23:46:46 +0100, jerzu napisał(a):

    > http://pclab.pl/art49846.html
    >
    > Skoro uruchamia się w 22 sekundy, to chyba jednak system jest na tym
    > SSD. Ale jak jest do końca to nie wiem.

    Moze to cos dzialajacego na zasadzie Asusowego SSD Caching?

    http://pcarena.pl/aktualnosci/show/asus-ssd-caching-
    przyspiesza-dzialanie-systemu.html

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 6. Data: 2012-11-06 12:00:46
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 06 Nov 2012 00:08:19 +0100, Chris napisał(a):

    > Zapomniałem fotki :)
    > http://www.ocztechnology.com/images/Mini_PCIe_SSD.jp

    Ciekawe. Idzie to kupić gdzieś? Ile kosztuje? (na ceneo coś nie widzę
    ofert). Taka karta jest wykrywana przez BIOS jako "normalny" napęd IDE?
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2012-11-06 12:47:38
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Latet napisa?(a):

    > Nie sądzę, aby dysk SSD był tam po prostu dyskiem systemowym, ponieważ są one na
    > to raczej zbyt mało pojemne.

    Nie wiem jak w innych ultrabookach ale w Acerach s3 zastosowano Intel
    Rapid Start Technology, czyli ssd 20gb wykorzystywany jest na potrzeby
    zapisu tam *tylko* plikow potrzebnych do hibernacji i uśpienia.

    ps. Jest jeszcze http://en.wikipedia.org/wiki/Smart_Response_Technolo
    gy
    ale praktycznie ma to byc stosowane w 2013 r.

    j.

    --
    "Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"