    From: Konop <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: ULN2003
    Date: Tue, 05 May 2009 18:10:31 +0200

    > Czy nie jest przesadą, że daję dodatkowe diody LL4148 bezpośrednio na
    > nóżkach cewek przekaźników? Czy aby nie wystarczą te diody wbudowane w
    > ULN-a? ULN wiadomo na płytce stoi sobie kilka do kilkunastu centymetrów
    > dalej, szczególnie jak przekaźników kilka. Tak mi zostało z pewnych czasów
    > gdy psuły mi się tranzystory dyskretne i dopiero dodanie diody bezpośrednio
    > na przekaźniku wyleczyło sprawę.

    Nie no, diody w ULNie powinny wystarczyć!! Gorzej, w przypadku awarii
    (odłączenia się końcówki katod tych diod od zasilania), ale tego raczej
    nie bierzemy pod uwagę ;)...
    Drugim problemem jest przebieg prądu! Pamiętaj, że takie przepięcie
    generuje zakłócenia! Jednak z reguły włączane/wyłączane przekaźnikiem
    urządzenie generuje większe, więc nie ma się czym przejmować ;)...
    Jednak w przypadku dużej odległości przekaźnika od układu można stosować
    diody, dzięki którym ten impuls prądu popłynie krótszą drogą.

    Pozdrawiam
    Konop