  • Data: 2016-11-09 14:58:23
    Temat: Re: Trwałość zapisów na nośnikach informacji
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F. napisał:

    > To jedno, ale drugie - przychodzisz do banku, wplacasz 100 tys,
    > dostajesz kwitek ... a tu nagle dzwonek i "zgodnie z decyzja KNF
    > dzialalnosc banku zostaje zawieszona i zgloszony zostal wniosek o
    > upadlosc". I nagle twoje pieniadze staly sie pieniedzmi banku :-)

    Nie pieniędzmi banku, tylko pieniędzmi dłużników banku. Do których
    się zaliczam.

    > Na brytyjskich funtach chyba do dzis jest napis "I promise to
    > pay sum of ... pounds od demand".
    > Bo bank note to tylko bankowy papier, ktory bank wymienia na
    > prawdziwe pieniadze :-)
    > Taka forma czeku bankierskiego/na okaziciela.

    Nie wiem, nie mam funtów ani grama. Ale mam wrażenie, że wszyscy
    już od takich nierozsądnych obietnic odeszli. To zresztą przewidziało
    prawo Kopernika, sformułowane wieki temu. I zresztą do dzisiaj słabo
    rozumiane. Bo chodzi w nim o to, że gorszy pienądz wypiera Z OBIEGU
    pienądz lepszy. Czyli że najpierw ludzie woleli płacić uszkodzonymi
    (opiłowanymi) monetami złotymi, a nieuszkodzone zachowaywali dla
    siebie, potem w obieg weszły monety półkruszczowe, dalej miedziane,
    potem papier, aż na końcu niematerialne bajty. Z jakichś powodów
    niektórzy każdą sytuację, gdy zamiast czegoś lepszego ludzie robią
    rzeczy gorsze nazywają "prawem Kopernika". A w nim jest odwrotnie
    -- ludzie wolą [mieć] lepszy pieniądz, daltego płacą gorszym.

    > To zdaje sie dwa razy bylo. Z tym, ze kwota dla ludu byla wzglednie
    > przyzwoita za to spekulanci i imperialistyczni wyzyskiwacze zostali
    > slusznie ukarani :-)
    >
    > Ale ... czy Niemcy czegos takiego nie zrobily wczesniej, i to pare
    > razy ? a Grabski nie zrobil ?

    Wszyscy robil. Może prawie wszyscy. Dlatego nie ma co wierzyć w papierki
    w sienniku.

    --
    Jarek