  • 11. Data: 2021-06-17 20:20:18
    Temat: Re: Tradycyjny balast magnetyczny i swietlówki LED
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 16 Jun 2021 12:42:25 +0200, ąćęłńóśźż napisał(a):

    > Mam oprawę [akwariową] z tradycyjnymi balastami magnetycznymi i starterami
    bimetalowymi na dwie świetlówki T8 2x 25W.
    > Zamiast tradycyjnych świetlówek fluoroscencyjnych mogę do oprawy wstawić dwie
    "świetlówki" LED tzw. uniwersalne - działające zarówno
    > ze starterami tradycyjnymi jak w oprawie, jak również z elektronicznymi.
    > Wg producenta moc tych rur LED to 11 wat (45x 0,25W):
    > www.warehouse-aquatics.co.uk/arcadia-t8-sunlight-led
    -lamp-11w-25w-fluorescent-equivalent-750mm.html
    > www.warehouse-aquatics.co.uk/arcadia-t8-tropical-led
    -lamp-11w-25w-fluorescent-equivalent-750mm.html
    > PYTANIE:
    > Jaka będzie moc pobierana z sieci 230VAC przez tradycyjny balast magnetyczny?
    > Zbliżona do 50 wat (2x 25W) czy do 22 wat (2x 11W)?

    Tak sobie popatrzylem kto ci odpowiada. JF, Zenek i jakiś t-1. Moje
    gratulacje :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 12. Data: 2021-06-17 20:29:35
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-06-17 o 16:11, ąćęłńóśźż pisze:
    > Balast i statecznik to synonimy.
    >

    > -----

    Balast to obciążenie okrętu lub jakiś zbędny ciężar.
    Pierwsze ani drugie znaczenie nie jest synonimem statecznika.
    Nikt nie nazywał stateczników balastem gdy były stosowane jako standard.
    To widać jakieś tłumaczenie z amerykańskiego przez niedouczonego
    tłumacza lub Google.

  • 13. Data: 2021-06-17 20:38:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 17 Jun 2021 10:41:47 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:
> [...]
    lampy wyładowczej w oprawie świetlówkowej?
    samo) "słynęły" z tracenia sporej części mocy układu

    > Lubisz JF jałowe dyskusje.

    Mnie bardzo interesuje, jak te "latarnie LED" moga konkurowac z
    sodowkami, jesli sodowka ma ponoc 140lm/W, a konkurowaly w czasach,
    gdy LED mialy z 50 ...
    czyzby to byla wydajnosc lampy bez statecznika ?

    > Wczoraj kupiłem ledowe źródło światła -
    > zamiennik świetlówki. Ma moc 18W, ma 1800 lumenów. Ma więcej
    > lumenów z wata niż świetlówka 36W.
    > Jest letnia. Obok świeci
    > normalna świetlówka i jest zdecydowanie ciepła.

    Ale mowimy o stateczniku - letni, cieply, goracy ? :-)

    A "zarowka LED" to goraca jest. Parzy niczym zarowka, a mocy przeciez
    z 5-10x mniej :-)

    > Zapłaciłem za nią
    > 18 złotych. Podłącza się ją z jednej strony. Wywala się wszystko co
    > służyło świeceniu świetlówki. Sens rozprawiania nad świetlówka w
    > czasach kiedy są jej ledowe odpowiedniki nie ma żadnego sensu i

    No w zasadzie tak.
    Ale demontowac statecznik, czy nie trzeba - oto jest pytanie :-)

    A moze cala lampe wywalic ... bo juz nie ma powodu, aby trzymac sie
    "rur" ...

    J.

  • 14. Data: 2021-06-17 21:05:03
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 17.06.2021 20:38, J.F wrote:

    > A "zarowka LED" to goraca jest. Parzy niczym zarowka, a mocy przeciez
    > z 5-10x mniej :-)

    Widać dawno nie sparzyłeś się żarówką to nie pamiętasz.
    Żarówka z resztą sporo promieniuje ciepła.
    A jeśli chodzi o statecznik, to padł mi niedawno w lampie biurkowej -
    przebiło* gdzieś między uzwojeniami i dobrze, że był termik.
    Też będę musiał wstawić LED-a, ale nie ma takiej 2700K.
    Przynajmniej dylematu czy usunąć statecznik nie mam ;)

    * - znowu solary sąsiada albo coś... masztu 5G jeszcze nie ma ;)

    --
    Mirek.

  • 15. Data: 2021-06-18 00:23:18
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 17 czerwca 2021 o 20:38:50 UTC+2 J.F napisał(a):
> [...]
    > Ale demontowac statecznik, czy nie trzeba - oto jest pytanie :-)
    >
    > A moze cala lampe wywalic ... bo juz nie ma powodu, aby trzymac sie

    Przy rurach LED nie ma stateczników. To po co rozgryzać czy coś czego nie ma jest
    letnie, ciepłe, gorące. Z 15 lat nie widziałem lampy że świetlówkami w której by był
    magnetyczny statecznik i jarzeniowy zapłonnik. One odeszły do lamusa. Za dużo wad
    miały. Zastąpiły je elektroniczne układy zapłonowe i one się nie grzeją. Taki do
    lampy z dwoma rurami 36W ma objętość mniejsza niż dwie paczki zapałek. W takim
    układzie wszystkie straty są w świetlówce.

  • 16. Data: 2021-06-18 10:11:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 17 Jun 2021 15:23:18 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

    > Przy rurach LED nie ma stateczników. To po co rozgryzać czy coś
    > czego nie ma jest letnie, ciepłe, gorące.

    Jak nie ma, to nie ma, ale moze sa?
    Przeciez widzisz - masz oprawe, wymieniasz rury, zaplonnik, a reszty
    nie ruszasz.
    Poza tym tak historycznie mnie interesuje, jakie straty wprowadzal.

    > Z 15 lat nie widziałem
    > lampy że świetlówkami w której by był magnetyczny statecznik i
    > jarzeniowy zapłonnik. One odeszły do lamusa. Za dużo wad miały.

    A ja ciagle na takie patrze. Maja ponad 15 lat.

    I to jest pewna zaleta :-)

    J.

  • 17. Data: 2021-06-18 10:37:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Thursday, June 17, 2021, 8:38:48 PM, you wrote:

    [...]

    > Mnie bardzo interesuje, jak te "latarnie LED" moga konkurowac z
    > sodowkami, jesli sodowka ma ponoc 140lm/W, a konkurowaly w czasach,
    > gdy LED mialy z 50 ...
    > czyzby to byla wydajnosc lampy bez statecznika ?

    Sklerozę masz? Chodzi o obudowę lampy i kierunkowość. LED nie wymagają
    klosza i świecą we właściwą stronę same z siebie.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 18. Data: 2021-06-18 10:45:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 18 Jun 2021 10:37:52 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    >
    > Sklerozę masz? Chodzi o obudowę lampy i kierunkowość. LED nie wymagają
    > klosza i świecą we właściwą stronę same z siebie.

    Kawalek odblysnika to nie jest jakas kosmiczna technologia.

    Teraz czasem widze, ze problemem sa tez brudne klosze.

    J.

  • 19. Data: 2021-06-18 11:18:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Friday, June 18, 2021, 10:45:25 AM, you wrote:

    > Kawalek odblysnika to nie jest jakas kosmiczna technologia.

    Musiałby być lustrzany - z polerowanego metalu. Policz koszt
    produkcji...

    > Teraz czasem widze, ze problemem sa tez brudne klosze.

    Ano właśnie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 20. Data: 2021-06-18 11:57:53
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Przez aluminiową obudowę lampy czuć, że gorący.
    Obudowa na nietypową długość świetlówek 742 mm (akwarystyczny standard Juwel), stąd
    typowe dostępne w każdym sklepie za rogiem rury
    LED 600mm/1200mm (odpowiedniki świetlówek T8 18W/36W) nie wchodzą w grę.
    Rury LED teleskopowe w sumie też nie, bo na obydwu końcach mają sporo centymetrów
    nieświecących.

    -----