  • Data: 2017-11-01 23:11:54
    Temat: Re: Test polarności głośników
    Od: JaNus <bez@adresu> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-11-01 o 09:11, ajt pisze:
    > Najlepsze będzie źródło monofoniczne, np. jakiś stary film na
    > youtube.

    To co zaproponował "t-1" jest chyba wystarczające, a nawet lepsze: nie
    dźwięk monofoniczny w jakimś audiofilskim znaczeniu, lecz dokładnie ten
    sam sygnał, czyli zwarte przewody.
    > Po prostu ustawiasz lewy i prawy tak jak docelowo mają stać i
    > odtwarzasz dźwięk na obu, tak jak podczas normalnego słuchania.

    On proponował inny wariant: kolumny obok siebie. Wydaje mi się, że warto
    przetestować i jego metodę, i Twoją, bo różnią się technicznie, ale i
    "akustycznie".

    > Jak słychać wyraźnie z jednego miejsca pośrodku, polaryzacja jest
    > zgodna. Jak słyszysz to samo, ale wrażenie jest takie, że nie ma
    > jednego źródła punktowego, lecz dźwięk dociera z każdej z kolumn
    > osobno, polaryzacja jest odwrotna. Dla pewności można na przemian
    > potrenować oba przypadki. No i tyle :)

    No prawda, nie zastanowiłem się wystarczająco. Ale istotne jest to, że
    różnica pomiędzy połączeniem kolumn z prawidłową polarnością, i z taką
    zamienioną, po prostu *musi* być wykrywalna organoleptycznie. Bo gdyby
    *nie* była, to podłączenie byłoby całkowicie obojętne.

    Co do "dźwięk z każdej kolumny osobno", to jak słyszałem, w
    ekstremalnych wypadkach można odnieść wrażenie, że nie tylko "nie z
    środka", ani z kolumn osobno, lecz nawet jakby "spoza kolumn", czyli na
    lewo od lewej, i na prawo od prawej. Ale nie wiem, czy to prawda.

    Natomiast koledzy, którzy proponowali użyć a to oscyloskopu, a to
    ciśnieniomierza - chyba nie odrobili "pracy domowej" ;-) No ale ja
    jeszcze mniej...