    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM
    Date: Sun, 11 Nov 2012 11:11:56 +0100
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <k7h0ai$b2f$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    > Z tej infrastruktury, to najważniejsze i najwięcej warte są maszty,
    > wieże i w ogóle miejsca lokalizacji. Mam jeden taki BTS niedaleko domu,
    > widzę, że czasem coś dokładają do środka. GSM zapewne przetrwa, nikt

    Tyle tylko, że te maszty i wieże tak naprawdę niewiele mają wspólnego z
    systemem GSM. Ot - konstrukcje nośne dla anten. To, jaką antenę się
    powiesi i do czego będzie podłączona niewiele ma do rzeczy. W mojej
    okolicy stoi na przykład maszt, który zbudowano jeszcze na potrzeby
    sieci NMT Centertela. W przypadku "śmierci" systemu GSM po prostu zdejmą
    anteny, ale te od trzeciej, czwartej czy kolejnej generacji będą wisiały
    dalej.

    > częstotliwości nie odbierze. Przetrwa i rozwinie się sieć, w rozumieniu
    > geometryczno-topologiczno-geograficznym. A w obrębie tej sieci technika
    > będzie się dalej rozwijać.

    Tyle tylko, że ja pisząc o "GSM" nie mam na myśli kolokwialnego
    określenia telefonii komórkowej jako takiej, ale konkretnie - drugą
    generację. Zastanawiam się po prostu jak długo utrzyma się
    infrastruktura kompatybilna wstecz ze wszystkimi urządzeniami bez 3G,
    LTE itd. Innymi słowy - jaka jest szansa, że za
    kilkanaście/kilkadziesiąt lat wyjmę z szuflady Nokię 3310, a ona będzie
    miała z czym się połączyć? ;)

    Bo wspomniane NMT zniknęło z naszego kraju dość szybko. No a druga
    generacje się trzyma i jak na razie nie widać jego końca.

    > Kilka razy czytałem artykuły o tym, jak wielu klientów kupuje smartfony
    > bez pakietów internetowych. Napisane w tonie "jakie to te ludzie som gupie".
    > Ale rzeczywistość jest taka, że ci ludzie potrafią często korzystać bardzo
    > intensywne z tych telefonów, ale robią to w domu, w pracy, w klubie czy
    > w innej remizie, tam gdzie najczęściej przebywają, a gdzie i tak jest

    Tak, tylko jest to trochę sprzeczne z ideą mobilnego Internetu. W
    smartfonach najfajniejsze są właśnie te funkcje, które wymagają
    aktywnego połączenia (synchronizacja z chmurką, e-maile oraz IM przez
    pusha. W domu i tak ma się i tak jakiś komputer pod ręką.
    Ja już wielokrotnie byłem świadkiem sytuacji, kiedy "zwykły użytkownik"
    z mojego otoczenia kupował smartfona, bo chciał być modny. Na samym
    początku pojawiała się deklaracja "ja tego potrzebuję tylko do
    dzwonienia i SMS-ów", a zaraz za nią szła prośba o upewnienie się, czy
    automatyczne łączenie z siecią faktycznie jest wyłączone. W jakiś czas
    potem wielu jednak decydowało się na wykupienie jakiegoś małego
    pakieciku u operatora. ;)

    BTW odnośnie mody na smartfony, to najzabawniejsze jest to, że dzisiaj
    tego sprzętu używają ci sami ludzie, którzy cztery-pięć lat temu stawali
    na głowie próbując mnie przekonać, że tak naprawdę HTC Wizard nie jest
    mi do niczego potrzebny i wystarczyłby ich Sagem. W końcu "telefon jest
    do dzwonienia". ;)