  • 1. Data: 2015-05-01 10:57:58
    Temat: Tani sposób na pomiar skrętki
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Cześć.
    Czy istnieje tanie urządzenie albo natknął się ktoś na gotowy projekt
    urządzenia, które potrafi sprawdzić tłumienie skrętki komputerowej?
    Najtańsze urządzenie, jakie znalazłem i wystarczałoby aż nadto jest Byte
    Brothers RWC1000K kosztujące około 400-500 USD.
    Chodzi o to, żeby na obiekcie, gdzie jest położona jakaś skrętka
    sprawdzić, czy ona się nadaje do użytku. Jeśli urządzenie nie linkuje
    się to na szybko klientowi powiedzieć, że ten kabel jest ciulowy i jak
    chce niech sobie zleci pomiar kabla (certyfikację), kładzie nowy albo
    spada na drzewo. Sam nadruk na kablu, że niby jest 5e i ma nadruk
    TIA/EIA ileś tam to to jest g. prawda - sprawdzone.
    Wracając do projektu - myślę sobie o prostym generatorze 100MHz lub
    trochę więcej) z kontrolowaną amplitudą napięcia wyjściowego po stronie
    nadawczej i pomiar amplitudy po drugiej stronie kabla. Dodatkowo może i
    udało by się mierzyć przesłuchy (NEXT). Interesują mnie tylko dwie pary.
    Jeszcze warto zrobić pomiar rezystancji, ale to jest akurat prosta
    sprawa. Założenie jest takie, żeby wyrobić się w 200-300zł przy 5
    egzemplarzach.
    Chodzi mi o gotowy, sprawdzony projekt. Własne opracowanie byłoby
    realizowalne, ale nie mieści się w wyznaczonym budżecie.

    --
    Michał

  • 2. Data: 2015-05-01 11:17:08
    Temat: Re: Tani sposób na pomiar skrętki
    Od: Maciej Milinkiewicz <n...@e...pl>

    Dnia 2015-05-01, o godz. 10:57:58
    Michał Lankosz <m...@t...pl> napisał(a):

    > Cześć.
    > Czy istnieje tanie urządzenie .

    http://www.ebay.com/itm/WaveTek-Lantek-Pro-XL-Cable-
    Tester-Charger-3-Batteries-Soft-Case-LANTEKPROXL-/26
    1869314091?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cf8a0a02b

    Co prawda kat5, ale jeśli ktoś spartoli nawet kat7 to na tym też to
    wylezie. Takie mierniki służyły do certyfikacji i naprawdę mają fajne
    możliwości do diagnozowania połączeń. W podobnym celu też kiedyś takie
    coś kupiłem.

  • 3. Data: 2015-05-01 11:59:10
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 01 May 2015 10:57:58 +0200, Michał Lankosz<m...@t...pl>
    wrote:
    > Jeśli urządzenie nie linkuje

    Nie linkuje w ogóle, czy link jest niestabilny?
    To pierwsze diagnozuje się najczęściej prostym testem przewodności
    elektrycznej styków (ewentualne zwarcia między żyłami), często
    wychodzi krzywo zaciśnieta wtyczka lub przygnieciony kabel.
    To drugie, owszem, może być spowodowane "nietrzymaniem kategorii"
    aczkolwiek nie wyklucza tej pierwszej, podstawowej diagnozy.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2015-05-01 12:32:38
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2015-05-01 o 11:59, Marek pisze:

> [...]
    > krzywo zaciśnieta wtyczka lub przygnieciony kabel. To drugie, owszem,
    > może być spowodowane "nietrzymaniem kategorii" aczkolwiek nie wyklucza

    lokalizacja 1: komp na 40m skrętce linkuje się ze switchem, urządzenie
    nie (PHY to LAN8720).
    lokalizacja 2: komp linkuje się na 100m skrętce z dwoma (różne typy)
    switchami, urządzenie linkuje się tylko z jednym switchem. Inne
    urządzenie (PHY to DP83848) działa OK. Był też przypadek, że urządzenia
    pokazały link, ale nie było transmisji. Na cat 6 Beldena nie ma żadnych
    problemów.
    Wszędzie mowa o 100Mbit/s.

    Trudno powiedzieć, czy link jest stabilny, nie ma czasu na siedzenie i
    sprawdzanie łączności. Tester ciągłości oczywiście pokazuje, że jest ok.
    Kabel może być słaby, źle zaciśnięty albo gdzieś po drodze pozaginany.
    Tego omomierzem się nie wyczai.

    Do 'laboratoryjnej' weryfikacji mamy taki prawdziwy przyrząd, nie
    pamiętam modelu, pewnie sporo starszy od:
    http://www.teltec.com.au/prodinfo/160/48/208/psiber-
    wirexpert:-cable-and-fibre-certifier
    tylko coś z nim jest nie tak - raz pokazuje w miarę wiarygodne pomiary,
    a raz totalne głupoty mimo przeprowadzenia jakiejś tam kalibracji. Jego
    certyfikacja kosztuje tyle co nowy Byte Brothers, a nie ma pewności, czy
    nie jest uszkodzony. Niemniej pokazał bardzo duże różnice pomiędzy
    kiepskim a dobrym kablem.

    --
    Michał

  • 5. Data: 2015-05-01 12:42:00
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2015-05-01 o 11:17, Maciej Milinkiewicz pisze:

> [...]
    > wylezie. Takie mierniki służyły do certyfikacji i naprawdę mają fajne
    > możliwości do diagnozowania połączeń. W podobnym celu też kiedyś takie

    Dzięki za propozycję.

    --
    Michał

  • 6. Data: 2015-05-01 12:42:44
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 01.05.2015 o 11:59, Marek pisze:

> [...]
    > krzywo zaciśnieta wtyczka lub przygnieciony kabel. To drugie, owszem,
    > może być spowodowane "nietrzymaniem kategorii" aczkolwiek nie wyklucza

    Miałem przypadek kabla, gdzie niestabilność polegała na na rzadkim i
    chwilowym rozłączaniu linku (raz na tydzień, dwa - na kilka minut nie
    było połączenia) i mały szczegół: nie z każdym switchem chciało w ogóle
    chodzić. Po jakimś roku przestało działać wcale. Powodem była zamieniona
    polaryzacja jednej pary na jednej wtyczce (pomarańczowo-biały z
    pomarańczowym był zamieniony). Jakim cudem to działało wcześniej - nie
    mam pojęcia.

    --
    Mirek.

  • 7. Data: 2015-05-01 13:14:40
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-05-01 o 12:42, Mirek pisze:

> [...]
    > polaryzacja jednej pary na jednej wtyczce (pomarańczowo-biały z
    > pomarańczowym był zamieniony). Jakim cudem to działało wcześniej - nie

    Top akurat powinno wyjść na prostym testerze ciągłości.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 8. Data: 2015-05-01 14:47:00
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 01.05.2015 o 13:14, Mario pisze:

    > Top akurat powinno wyjść na prostym testerze ciągłości.

    No i _wyszło_ tyle, że test był przeprowadzony jakiś rok za późno ;)

    --
    Mirek.

  • 9. Data: 2015-05-01 15:20:45
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-05-01 o 10:57, Michał Lankosz pisze:
    > Cześć.
    > Czy istnieje tanie urządzenie albo natknął się ktoś na gotowy projekt
    > urządzenia, które potrafi sprawdzić tłumienie skrętki komputerowej?
    Poszukaj firmy, albo pożycz miernik zapłać parę stówek i zrób pomiary,
    taniej wyjdzie niż robienie miernika czy kupno.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 10. Data: 2015-05-01 16:50:23