    Date: Thu, 22 Jul 2010 19:08:19 +0200
    From: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Takie niewinne źródełko prądowe

    Użytkownik Artur Miller napisał:
    > helo,
    >
    > Dostałem do przemyslenia temat skonstruowania regulowanego, stabilizowanego
    > źródła prądowego. niby temat prosty, ale to ustrojstwo ma dać się regulować
    > od 2 do 40A przy 150V. Obecne rozwiązanie to 3-fazowe trafo i sterowany
    > prostownik na tyrystorach. Łatwo sobie wyobrazić ile to wazy.
    >
    > Zamiast trafa mozna by dac odpowiednio duzy zasilacz impulsowy, do regulacji
    > prądu http://www.daycounter.com/Circuits/Current-Servo/Cur
    rent-Servo.gif .
    > Pytanie - co pierwsze wybuchnie po podłączeniu pełnego obciązenia ? :)

> [...]

    W zasadzie żadnych poza atrakcjami typu "światło i dźwięk (dymy
    gratis)". Policz sobie moc traconą na tranzystorze regulacyjnym -
    przecież on pracuje liniowo! W skrajnym przypadku będzie to 6kW - masz
    takiego mosfeta?

    Dalszą sprawą jest to że to jest układ pt. "jak mały Jasio pętlę
    sprzężenia zwrotnego sobie wyobraża" Zero zrównoważenia termicznego
    (różne rezystancje na wejściach opampa, koszmarnie duża stała czasowa -
    przy szybkozmiennym obciążeniu nie wiem jak to zadziała, trzeba by
    przesymulować z modelem obciążenia zmiennego - czy dla twoich warunków
    może być tak wolno reagujący układ. Jeśli już ma to być układ liniowy
    zdolny do rozproszenia 6 kW (koszty!) to niech będzie chociaż szybki -
    kompensacja częstotliwościowa w stabilizatorze ma za zadanie
    uniemożliwić jego wzbudzenie się na większych częstotliwościach a nie
    spowolnić go do prędkości opornicy wodnej obsługiwanej przez pana Zdzicha!

    A na poważnie - jeśli układ nie musi być skrajnie szybki (ten mimo
    liniowości nie jest) to zastosował bym regulacje impulsową z szeregowym
    kluczem (klasyczny układ "buck" tyle że z pętlą stabilizującą nie
    napięcie a prąd). Co prawda kawał ferrytu na takie moce potrzeba ale
    sprawność energetyczna będzie na tyle dobra że zwykły radiator sobie
    poradzi (bo do tych 6 kW to średniej wielkości instalację CO w
    mieszkaniu przeciętnego metrażu można podłączyć...). Tyle że jeśli
    zadajesz takie pytania to nie widzę szansy żebyś przebrnął przez
    konstrukcję rzeczywistego regulatora impulsowego - nie sztuka połączyć
    klucz, diodę, cewkę i kondensator żeby pokluczować zasilaniem, sztuka
    tak klucz wysterować żeby wzbudzeń nie było (jak sterowanie podzwania to
    sprawność leci na łeb i tranzystor kluczujący zaczyna świecić...) i tak
    dobrać opóźnienie reakcji pętli oraz jej wzmocnienie żeby reagowała
    możliwie szybko ale bez wpadania w oscylacje.

    --
    Darek