  • Data: 2004-02-15 15:17:34
    Temat: Re: TPSA - POZMAN, TPSA - TASK, TPSA - AGH...
    Od: l...@p...do.mnie.na.berdyczow.org ( Łukasz Grochal) szukaj wiadomości tego autora

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> writes:

    > Dlaczego nie kazdy? Kandydatem moze byc kazdy. Nie kazdej jednak
    > parze kandydatow musi sie taki peering oplacac

    Mhm, teraz rozumiem... na tej samej zasadzie, na jakiej ja jestem
    kandydatem na premiera.

    > (przypadek TPSA zostawiam, gdyz jest inny).

    A dlaczego niby inny? TPSA to po prostu firma, której nie opłaca się
    darmowy peering z nikim. Znaczy taki X, że dla każdego Y ze zbioru
    kandydatów, Y nie jest kandydatem ;P Ze względu na pozycję może żądać
    pieniędzy od (nawet niewiele) mniejszych od siebie; jeśli natomiast
    przyzna, że istnieje coś takiego jak styk międzyoperatorski (między
    TPSA a POL34 traktowanym jako całość, a nie wyłącznie sieci akademickie;
    wtedy bowiem można to potraktować jako gest/ukłon w stronę społeczności
    naukowych), jeśli więc uzna, że styki międzyoperatorskie istnieją,
    powstanie niebezpieczny precedens, którego skutkiem może i będzie,
    z punktu widzenia zdrowego rozsądku, normalizacja sytuacji, ale
    z punktu widzenia TPSA - wymierna strata finansowa. I tyle. Żadne
    wielkie halo. Widać bardziej się opłaca płacić Telii za to, co idzie
    z/do POL34, niż stracić przychód z N wysokich opłat za 'bramki'
    z pozostałymi dużymi operatorami.

    --
    (-) Łukasz Grochal lukie [at] berdyczow.org