  • 11. Data: 2010-03-07 22:47:25
    Temat: Re: TP w PLIX
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Konrad Plich pisze:

    > Prezentacja wisi już na:
    > http://www.rpkom.pl/images/pliki/tpnet_nowa_oferta_p
    lnog.pdf
    > Konrad

    Czy ja dobrze rozumiem, że dostęp z Metro do PLIXa będzie realizowany
    tylko pojedynczym linkiem 1Gbps, wspólnym dla wszystkich klientów?

    No i jak rozumiem ruch PLIX <-> TP tylko max 10Gbps, współdzielone przez
    wszystkich?

    Czy dostępne przepływności będą powiększane w miarę możliwości?

    Z czego wynika problem z zapewnieniem wyższego SLA? :(

    Jak jest z kosztem podpięcia do Metro na potrzeby realizacji dostępu do
    PLIXa? Czy to jest wliczone w cenę, czy wymaga dodatkowej
    amortyzacji/opłaty instalacyjnej? Jakiego rzędu są to ewentualnie
    koszta? Czy to są już pytania wyłącznie do handlowców z danego regionu?

    --
    Sławek Lipowski

  • 12. Data: 2010-03-08 06:04:10
    Od: Grzegorz Banasiak <b...@b...blurp>

> [...]
    > amortyzacji/opłaty instalacyjnej? Jakiego rzędu są to ewentualnie
    > koszta? Czy to są już pytania wyłącznie do handlowców z danego regionu?

    to nie są pytania do Konrada, ale obstawiam, że będzie to niepomijalna
    opłata instalacyjna tudzież "aktywacyjna".

    jeszcze parę miesięcy temu za aktywację miejskiego Metro na Atrica
    A-200, człowiek z ulicy płacił w przedziale 5-15k PLN (przepływności w
    zakresie 100-1000 Mbit/s). w tym przypadku jedna ze stron Metro, ta po
    stronie LIM lub raczej Nowogrodzkiej jest zapewne przygotowana i ujęta w
    usłudze, więc może będzie taniej.

  • 13. Data: 2010-03-08 06:08:17
    Od: Grzegorz Banasiak <b...@b...blurp>

    > http://www.rpkom.pl/images/pliki/tpnet_nowa_oferta_p
    lnog.pdf

    to żeby było już w 100% transparentnie pozwolę sobie zapytać na forum...
    Sylwek, po ile kros z +13 lub +42 (z istniejących łączników do PLIX) na
    +1 do TP?

  • 14. Data: 2010-03-08 07:17:25
    Od: Szymon Wyrembak <_@_.eu>

    Sławek Lipowski pisze:
    > Generalnie dokładnie tym jestem aktualnie zainteresowany. Z jednej
    > strony perspektywa możliwości negocjacji dostępu do PLIXa poprzez Metro
    > + jakiś pakiet tradycyjnego dostępu do netu z TP, a z 2giej strony
    > możliwość wpięcia się do PLIXa z wykorzystaniem innego operatora i tam
    > zakup styku z TP. W mojej ocenie olbrzymi krok na przód, mam nadzieję,
    > że nie ku przepaści. Zobaczymy, jak to się wszystko będzie sprawdzać w
    > praniu.

    Hmm ciekawe to się robi - za ile można kupić "Internet" w PLIXie? Nigdy
    wcześniej nie myśleliśmy o takiej możliwości, w naszej mieścinie jedynie
    TP oferuje łącze. Może zamiast zwiększać pasmo do Internetu w usłudze
    ME dokupić L2 do PLIXa i tak kupić jakiś dostęp. Niestety w tej chwili
    nie jesteśmy ASem i adresy tylko PA z puli TP.

    --
    (popraw adres e-mail: imie at nazwisko . eu)

  • 15. Data: 2010-03-08 08:02:20
    Od: Konrad Plich <k...@p...tpsa.pl>

    Dnia Sun, 07 Mar 2010 23:47:25 +0100, Sławek Lipowski napisał(a):

> [...]
    > wszystkich?
    >
    > Czy dostępne przepływności będą powiększane w miarę możliwości?
    Konfiguracja na rysunku to topologia na 5 marca przy stanie 0 klientów = 0
    ruchu.
    Do końca marca będę miał drugą nóżkę do szkieletu TPNET i upgrade łącza do
    Dambacka (większa część sieci Metro) do 10G.
    Następne nóżki oczywiście możliwe i planowane jeśli pasmo wzrośnie
    odpowiednio wysoko.

    > Z czego wynika problem z zapewnieniem wyższego SLA? :(

    Na razie nie sprawdziliśmy w praktyce sprawności współpracy w razie
    problemów ze służbami LIM/PLIX - nie możemy więc takiej sprawności pisemnie
    obiecywać abonentom "na wyrost".
    Poza tym "rynek" zgłaszał postulat aby TP zamiast "drogo i za dobrze"
    zaoferowała coś "bardzo tanio, może być nie tak dobrze".
    Przypomnę też że 100m od LIM jest nasza Nowogrodzka gdzie chętnym do
    płacenia za jakość oferujemy porty naszego Junipera T640 z wszelkimi
    szykanami: nx10G do szkieletu, styki 10G, światłowód TP, SLA itd.

> [...]
    > amortyzacji/opłaty instalacyjnej? Jakiego rzędu są to ewentualnie
    > koszta? Czy to są już pytania wyłącznie do handlowców z danego regionu?
    Podpięcie do Metro to koszty światlowodu, sieci agregacyjnej po Polsce itd.
    Od wyliczenia kosztów takich rozwiązań są nasi opiekunowie.
    Oferta z prezentacji to "atrakcyjna oferta dodatkowa": Oprócz
    dotychczasowego Metro z kanałem do TPNET każdy może w rozsądnej cenie
    dokupić drugi kanał do PLIX.

    Konrad

  • 16. Data: 2010-03-09 21:02:22
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Zastanawiam się jeszcze, czy i jaki wpływ całe wydarzenie będzie miało
    na ceny konkurencji. I mam tu na myśli zarówno ceny dostępu do TPNET,
    jak i dostępu do PLIXa... Wypada poczekać pewnie jeszcze jakiś miesiąc i
    zobaczyć, jak się sytuacja rozwinie...

    --
    Sławek Lipowski
    http://lipowski.org/isp/tp-w-plix%E2%80%93dostep-do-

  • 17. Data: 2010-03-10 09:52:03
    Od: obeer <s...@g...com>

    On Mar 8, 7:08 am, Grzegorz Banasiak <b...@b...blurp> wrote:
    plnog.pdf

    > to eby by o ju w 100% transparentnie pozwol sobie zapyta na forum...
    > Sylwek, po ile kros z +13 lub +42 (z istniej cych cznik w do PLIX) na
    > +1 do TP?

    standardy cen w LIMie to 100EUR i 200EUR (w zależności od kogo
    bierzesz)
    niezależnie od relacji czy to 1-13 czy 13-42 czy 1-42

    --S.

  • 18. Data: 2010-03-10 21:29:03
    Od: Marcin Kuczera <m...@l...usun-to.pl>

> [...]
    > mbit tylko dosc symboliczne pieniadze, tak skalkulowane, zeby sprzedaz
    > tego nawet 1:1 bez overbookingu do abonenta koncowego byla dla takiego
    > podmiotu oplacalna. Warto zauwazyc, ze to nie jest oferta "w 12 wezlach
    > w duzych miastach", tylko oferta obejmujaca CALY KRAJ. Dowolny punkt,
    > gdzie mozna fizycznie podciagnac usluge Metro. Dzieki temu TP staje sie
    > niejako szkieletem sieci dla innych sieci, umozliwiajac dosc uniwersalne
    > tworzenie sobie struktury sieci i peeringow. Jesli dla kogos to nie jest
    > istotna zmiana, to nie wiem jakie moglby on miec jeszcze inne

    niby jest ok ale jedna drobna uwaga.
    Jeżeli chcielibyśmy wykorzystać sieć TP celem zestawienia sobie gigabita
    punkt-punkt lub gigabita prosto do LIMu, tylko dla siebie to:

    - 2x port = 2x2000pln = 4000pln
    - transmisja 20pln do 300Mbit = 6000pln
    - transmisja 10pln powyżej 300Mbit = 7000pln

    suma - 17tyś pln netto za pełny 1Gbit/s
    To jest jakieś 2 razy więcej niż u innych (lub więcej).

    Wiem że to nie zostało stworzone dla takich celów, tylko dobierania po
    Megabicie, dzielenia portów po stronie PLIX żeby taniej wyszło,
    mieszania zakupowanego Metro z transmisjami itd.

    Przydała by się w związku z tym atrakcyjna oferta na tzw goły gigabit
    punkt punkt. Może być po DWDM/CWDM, gołych włóknach czy też po
    metroethernecie. Byle by było atrakcyjne nie tylko w Koziej Wólce.

    Marcin

  • 19. Data: 2010-03-11 08:55:17
    Od: Tomasz Kruk <f...@g...com>

    On Mar 10, 10:29 pm, Marcin Kuczera <m...@l...usun-to.pl> wrote:

    > niby jest ok ale jedna drobna uwaga.
    > Jeżeli chcielibyśmy wykorzystać sieć TP celem zestawienia sobie gigabita
    > punkt-punkt lub gigabita prosto do LIMu, tylko dla siebie to:
    >
    > - 2x port = 2x2000pln = 4000pln

    czemu 2x za port ?

    przy usludze metro jest 2k oplaty za port od strony klienta ?

    2k za port to sa wszystkie oplaty za utrzymanie sieci po stronie plix-
    a,czy trzeba placic dodatkowo 1k (lub taniej jak sie zalapiemy na
    promocje) za port w plix-ie ?

    > - transmisja 20pln do 300Mbit = 6000pln
    > - transmisja 10pln powyżej 300Mbit = 7000pln
    >
    > suma - 17tyś pln netto za pełny 1Gbit/s
    > To jest jakieś 2 razy więcej niż u innych (lub więcej).

    tylko ze to jest cena za doprowadzenie gigabita do Ciebie, u innych
    jest to zwykle oplata za wlasny odbior na GPZie

    No i kolejne pytanie, skoro TP wystawi mi w ramach uslugi metro na
    vlanie plix-a (gdzie rozmawiamy wylacznie po bgp), a na drugi do
    metro, to czy bgp na metro jest za darmo, dodatkowo platna, czy w
    ogole niemozliwa ?

    > Wiem że to nie zostało stworzone dla takich celów, tylko dobierania po
    > Megabicie, dzielenia portów po stronie PLIX żeby taniej wyszło,
    > mieszania zakupowanego Metro z transmisjami itd.

    no i mozna bedzie kupic tepe na kazdym juniperze (jest gdzies spis
    lokalizacji ?) pod warunkiem odbioru wlasnego

    jaka jest cena za dzierzawe ciemnych wlokien w sieci dostepowej tepe ?

  • 20. Data: 2010-03-11 09:50:24
    Od: Szymon Wyrembak <_@_.eu>

    Tomasz Kruk pisze:

> [...]
    > vlanie plix-a (gdzie rozmawiamy wylacznie po bgp), a na drugi do
    > metro, to czy bgp na metro jest za darmo, dodatkowo platna, czy w

    Myślę, że to 2 niezależne sprawy - przecież dostęp do PLIXa kupisz w L2.
    Obecność lub nie BGP na usłudze ME (a dokładnie kanale do Internetu) nie
    ma tu do rzeczy.

    Ja też dorzucę porcje pytań:
    - czy kupując transmisję L2 do PLIXa i kupując tam "Internet" spełniam
    warunki aby uzyskać adresy PI, następnie ASN - co pozwoli rozmawiać z
    innymi uczestnikami PLIXa?
    - myślę o zakupie kontentu TV w PLIX i wrzuceniu go na EdgeQAM - może
    nie tak dużej paczki jaką oferuje np. usługa Jambox (bo to dużo pasma).
    Mam nadzieję, że ktoś to przetestuje ;)

    --
    (popraw adres e-mail: imie at nazwisko . eu)