    From: r...@g...com
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: TP nie lubi GIMPa czy co?
    Date: Sun, 4 Jan 2009 11:13:31 -0800 (PST)
    <2...@c...fuw.edu.pl> <gjds3q$gci$2@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <m...@m...localdomain>
    <gjjlg7$rii$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <m...@m...localdomain>
    <gjl9j8$fmp$2@portraits.wsisiz.edu.pl> <2...@c...fuw.edu.pl>
    <gjm8cd$7tr$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <b...@w...googlegroups.com>
    <gjn9l0$d0j$1@inews.gazeta.pl>
    <a...@e...googlegroups.com>
    <d...@n...googlegroups.com>
    <7...@r...googlegroups.com>
    <gjnves$6qq$1@opal.futuro.pl>
    <5...@s...googlegroups.com>
    <f...@p...googlegroups.com>

    On 4 Sty, 09:32, D...@g...com wrote:
    > Jak widać w pierwszym punkcie cenzura to kontrola dopuszczenia lub
    > nie.

    Nie widać, bo w tym zdaniu brakuje dopełnienia ;). A jest to ważne, bo
    mówi o tym, co sie kontroluje i co dopuszcza. Czyli publikacje, filmy,
    książki - ogólniej słowa, myśli, obrazy tworzone przez i kierowane do
    ludzi. Bardziej generalnie - treść. TP nie zajmuje się kontrolą i
    dopuszczaniem treści, żadna decyzja podejmowana chociażby w projekcie
    blackholingu nie ma związku z treścią. Jest to klasyczna reakcja na
    zagrożenie dla bezpieczeństwa sieci i naszych klientów, i to akurat
    mamy prawo robić. Więcej, tego się od nas oczekuje.

    Podam przykład - wyobraźmy sobie, że otrzymjemy informację o szybko
    propagującym się robaku, będącym zagrożeniem dla sieci i klientów, lub
    też skierowanym na naszych klientów dużym ddosie. Podejmujemy
    działania zmierzające do ochrony. Gdzie drwa rąbią tam wióry lecą -
    niektóre hosty zostają odcięte, gdzieniegdzie zmniejsza się pasmo,
    zrywane są sesje, komuś nie ściagnął się najnowszy Bond etc. Wrażenie
    mam takie, że w tak spektakularnej sytuacji nikt by nie mówił o
    cenzurze, raczej pojawiłyby sie pretensje, gdybysmy czekali z
    założonymi rękami.

    Z blackholingiem tak naprawdę nie robimy nic innego. Przerywamy atak w
    trakcie lub działamy prewencyjnie. Tyle, że zagrożenia są dużo
    bardziej subtelne, niewidoczne - no bo co to kogoś obchodzi, że jego
    komputer np. grzeje mailami, ile mu fabryka mocy dała. A że dla
    większości osób związek pomiędzy tym, a problemem z dochodzeniem
    wysylanych legalnych maili jest nieoczywista, że nie obchodzi ich, że
    pewien sympatyczny gość w CERT dokonuje cudów negocjując z RBLami
    metodą "na Rumuna"...stąd inne postrzeganie sytuacji. Tyle, że
    sympatycznego gościa już żaden RBL nie chce słuchać, bo rezultatów
    jakby brak.

    > Jak dalej Pan uważa że to że nie mogę wejść przez Państwa
    > internet na dwa serwisy to nie cenzura to chyba się Państwo mylicie.

    Za całym szacunkiem - gdybym chciał zachować proporcje, to byłbym
    zmuszony powiedzież, że nie. Mam wrażenie, że ludzie, którzy
    rzeczywiście w tym kraju walczyli o zniesienie cenzury mieli na myśli
    coś innego, niż dwa serwisy. Ja wtedy co najwyżej mogłem narzekać, że
    nie było teleranka, ale prze szacunek do nich proponuję nie strzelać
    jednak z armaty do muchy ;).

> [...]
    > Zatem metoda HoneyPot jest serwerem który jest dobrze zabezpieczony a
    > "udostępnia" usługę która udaje że jest tą usługa i to co
    > najważniejsze posiada lukę dzięki której łatwo jest przejąć komputer
    > do własnych potrzeb. HoneyPot ma za zadanie:
    > 1) Zebrać wszystkie możliwe informacje o napastniku (loginy, hasła,
    > serwery z którymi się łączy ...)
    > 2) Logowanie każdego nawet mylnego kliknięcia klawiaturze - w zdalnych
    > połączeniach to nic innego tylko wysłanego kodu klawisza.
    > 3) Informację przechowywać w bezpiecznym miejscu
    > 4) Informować administratora o zaistniałych sytuacjach

    A ta definicja, to też z Wiki? Fajna. Nie miałem do tej pory pojęcia o
    honeypotach, dobrze się w końcu dowiedzieć ;)

    > Pięknie Pan pisał o szczepionkach i chyba antybiotykach jednak dopóki
    > nie wszyscy operatorzy wprowadzą tego typu zabezpieczenia to dalej
    > będą chorzy, i wasze działania to tylko utrudnienia dla nas.

    No cóż...sytuacja rzeczywiście jest niebywała. Tepsa vel telekomuna
    vel telepies wykazała się większą odwagą i szybkością od innych,
    prężnych operatorów, którzy decyzję o uruchomieniu blackholingu też
    już podjęli, ale nieco się spóźnią ;) Nie byliśmy pierwsi - co to, to
    nie, ale nie będziemy też raczej ostatni...

    > 2) W piśmie jest napisane "jedna owieczka jest ważniejsza niż całe
    > stado"

    Święte słowa. Na razie jeszcze TP nie jest na etapie kierowania się
    słowami Pisma, ale kto wie, co nam przyniesie przyszłość. Póki co,
    ktokolwiek z szanownej konkurencji stosuje powyższą zasadę, niech
    pierwszy rzuci kamieniem ;)

    > Jestem młodym gniewnym, a najbardziej nie lubię jak ktoś mnie
    > ogranicza (wprowadza cenzurę) i mówi że to nie ograniczenia, albo
    > pluje mi w twarz i mówi że deszcz pada.

    No to rzeczywiście jest nieprzyjemna sytuacja. Sytuacja odwrotna,
    kiedy pada deszcz, a człowiek sobie tłumaczy, że plują, też mi się
    wydaje zbytecznie przerysowana. To co, może uda się jakoś środeczkiem
    pojechać?

    On 4 Sty, 11:59, Łukasz Bromirski <t...@1...0.0.1> wrote:

    > ...ale nie lubi usenetu? :)

    Bożesz, bardzo lubi, ale chyba myśli, że bez wzajemności ;)). Zresztą
    nie musi przecież dzielnie stawać sam naprzeciw loży szyderców, jak w
    dobrym botnecie u nas dynamicznie wyskakujemy spod jednej domeny, żeby
    pokazać, że siła nas :). BTW, mail poszedł, na urlopie mam po prostu
    większe "latency".

    > Macie trochę pudełek Junipera, a JunOS od 7.3 wspiera BGP flowspec,
    > więc praktyczne możliwości jednak są. Konrad mówił na PLNOGu o
    > 'prawdziwych routerach' więc sam najlepiej wie :)

    To niech się produkuje, mądrala ;). Spokojnie, coś na przyszłość sobie
    trzeba zostawiać...

    On 4 Sty, 17:28, ru <t...@g...com> wrote:

    >Tak,
    > impreza była niezła. ;-))
    > (...)
    > ... jest dość przykry, gdyż wskazuje mi, gdzie moje miejsce. No cóż,
    > jestem tylko nic nie znaczącym promilem. :->

    To ja się pytam, te promile to w końcu coś dobrego, czy nie? :) Witam
    rootnode.

> [...]
    > jedną dobę, choć składała się ona jedynie z informacji iż faktycznie
    > jestem wycinany i po jakimś czasie automat sprawdzi i odblokuje. Nie
    > muszę wspominać, iż informacji o powodzie (o który pytałem - chociaż o
    > możliwość online'owego sprawdzenia w jakichś BLach, czy czymś
    > podobnym) i *czymkolwiek* innym zabrakło. Nie muszę chyba informować,
    > jak bardzo radosny byłem, skoro zostałem potraktowany przez
    > profesjonalny zespół w sposób, którego nie powstydziłaby się
    > przysłowiowa "pani na blulajnie" (*kaszl* *kaszl*, przepraszam).

    To ja pojadę klasyką: bardzo mnie zraniłeś Shrek :(. No chyba, że
    więcej was te maile pisało, ale szczerze mówiąc nie podejrzewam.

    > W efekcie odsmarowałem kolejną odpowiedź - tym razem nieco mniej
    > grzeczną (choć wciąż bez żadnych osobistych ataków, etc. - proszę mnie
    > nie podejrzewać nawet o podobne pomysły), na którą odpowiedź... nigdy
    > nie wróciła.
    > Aha, zostałem więc profesjonalnie olany. Nadal nic nie wiem. Jest
    > świetnie.

    Hmmm, ja rzeczywiście dostałem takiego jednego maila, na którego
    jeszcze nie odpowiedziałem. Przyczyna jest taka, że tak nie do końca
    miejscami rozumiem, co autor miał na myśli, a miejscami też nawet przy
    najwyższym poświęceniu za dużo musiałbym tłumaczyć. Nie mam aż tak
    altruistycznej natury.

    > Dodam tylko, że wspomniany serwer aktualnie korzysta ze wspaniałej
    > opcji w OVH - możliwości dokupienia (niby niedrogo, ale zawsze)
    > dodatkowego IP. Tym IPkiem teraz odbywa się komunikacja ze światem i
    > wszystko działa należycie. Zabawne, nie został on jeszcze wyblokowany.
    > Czyżby jednak zagrożenia nie było?
    >
    > Byłbym naprawdę wdzięczny za jakieś informacje, co począć dalej (czy
    > też sprawę olać i korzystać już dożywotnio z dodatkowego IPka za
    > (bodajże) 4zł miesięcznie).

    Proste to jest jak konstrukcja cepa - jeżeli pod nowym adresem
    pozostalo ZŁO, zostanie on zablokowany. I nawet po zaprzestaniu zabawy
    będzie musiał odczekać pewien czas, aż według zastosowanej polityki
    zostanie automatycznie uznany za zagrożenie historyczne. Oryginalnie
    zablokowany adres podlega dokładnie tej samej procedurze - w tym
    tygodniu bodajże sprawdzałem, scoring obniżył mu się w porównaniu z
    poprzednim tygodniem, więc wygląda na to, że niedługo będzie
    dostępny.

> [...]
    > spoofowanie "komunikatów kontrolnych botnetów" w taki sposób, by w
    > efekcie ofiara samego ataku została wycięta (bo uznana za kontroler)?
    > Szczerze mówiąc - nie wiem, po jakim gruncie stąpam (brak info o
    > BLach, firmach, więc mogę tylko sobie wyobrażać różne czarne
    > scenariusze), ale skoro odpowiednie dane gromadzone są przez automaty,
    > a automaty da się często oszukać, w efekcie tworzymy podstawy dla
    > paskudnego ataku, dzięki któremu łatwo (lub nieco trudniej - od
    > automatów zależy) możemy wysłać w routerowy kosmos "niewygodne" hosty.

    Ktoś już o tym pisał. No więc tak - hostom niewygodnym i dobrze
    zabezpieczonym zasadniczo nic nie grozi. Hostom niewygodnym i cienko
    zabezpieczonym grozi już teraz parę rzeczy skutkujących na przykład
    ich, jakby to powiedzieć, mniejszą dostępnością. Można w dodatku
    postawić tezę, że przejęty host jest sam w sobie zagrożeniem dla
    Internetu...więc skoro atakujący sam stara się za nas zrobić "incident
    containment" to nie jest to może wcale taki głupi pomysł ;). Jako DoS
    taki atak mógłby mieć sens o tyle, że mógłby być teoretycznie mniej
    zauważalny dla ofiary (nie jest dostępna i nawet o tym nie wie), ale
    jak widać na przykładzie naszej skromnej inicjatywy - jakoś, skubani,
    dowiadują się raczej wcześniej, niż później ;).

    Pozdrawiam,
    RJ