  • Data: 2009-01-04 02:40:15
    Temat: Re: TP nie lubi GIMPa czy co?
    Od: r...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    On 3 Sty, 16:15, Tomasz Śląski <t...@k...org.pl> wrote:

    > To wielka sztuka i umiejętność wystawić głowę i
    > powiedzeć: tak, to mój projekt,

    Dzięki za słowa otuchy, no rzeczywiście nie jest łatwo wyjść między
    wilki ;). Chciałbym tylko podkreślić, że ja przy tym projekcie
    napracowałem się najmniej - ot, nadstawiam za niego głowę - natomiast
    rzeczywistą robotę wykonało paru znakomitych gości. Jest to istotne
    podkreślenie chociażby dlatego, że jeden z głównych sprawców
    zamieszania jest na Wam na tym forum od dawna doskonale znany i już
    nawet bodajże był wymieniany ;)

    On 3 Sty, 22:48, kayo <k...@g...com> wrote:

    > Jako ten "młody - gniewny" poczułem się wywołany do tablicy.
    > Cieszę się że TP zaczęła działać w kierunku poprawy bezpieczeństwa
    > sieci. Jednak zaczęła nie z tej strony co trzeba. Wycinanie bądź co
    > bądź części internetu (niewielkiej ale jednak). nie jest mile
    > widziane.

    Akurat nie o tego "młodego gniewnego" mi chodziło, ale widzę, że stary
    numer ze stołem i nożycami wciąż działa ;). I dobrze, bo akurat Twoją
    korespondencję widzialem i na blogu, i na żywo. Mniejsza, o to, czy
    zgadzam się z Twoją argumentacją - dlaczego, po co i jak zrobiliśmy
    starałem się już wyżej uzasadnić - w twoim przypadku bulwersująca jest
    historia kontaktów z Błękitną Linią. Czytając to poczułem sie
    zażenowany, nie mam słów na określenie kompetencji i postawy ludzi, z
    ktorymi rozmawiałeś. Owszem, moje osobiste doświadczenia z infoliniami
    konkurencji (żona w swojej knajpce ma akurat innego dostawcę) nie
    wskazują na to, żeby gdzie indziej było znacząco lepiej, ale w
    najmniejszym stopniu nie usprawiedliwia to tego, czego doświadczyłeś.
    Pracuję w tej samej firmie, co powoduje, że dzięki ciężkiej pracy
    konsultanta (albo kilku) czuję się jak idiota...mogę tylko w imieniu
    TP jak katarynka powtarzać: przepraszam.

    > Wprowadzając rozwiązanie blackholingu powinna poprzedzić,
    > kilkutygodniowa kampania informacyjna. Pozwoliłoby to na delikatne
    > wprowadzenie blokad. Przynajmniej na Blue Line wiedzieli by bardzo
    > dobrze o tym.

    Było kilka powodów, dla których zdecydowalismy się uruchomić to jak
    najszybciej. O części nie mogę mówić, bo są to wewnętrzne sprawy TP,
    ale ważną rolę grała też potrzeba uruchomienia jak najwcześniej przed
    Świętami. Po pierwsze dlatego, że w tym okresie mnoży się z reguły
    sporo różnego rodzaju paskudztwa, im szybciej się to uda nieco
    ukrócić, tym lepiej. Po drugie - kalendarz świąteczny w Polsce w tym
    roku był taki, że wielu ludzi decydowało się wyjechać, siłą rzeczy
    często rezygnując z korzystania z Internetu. To z kolei, biorąc pod
    uwagę całą bazę abonentów, dawało nadzieję, że operacja w pierwszej,
    najbardziej restrykcyjnej fazie będzie nieco mniej bolesna dla
    "pacjenta".

    > Jakoś nie
    > było większego szumu, gdy zaczęto blokować portów dla sieci Windows
    > (porty 135,137,138,139,445) i jakoś udało się wprowadzić możliwość
    > zdjęcia tych blokad dla użytkowników. Czy nie można pod to podpiąć
    > innych portów?

    Tu pewną rolę odgrywa psychologia. Porty netbiosowe, RPC/DCOM,
    messenger są statystycznie klientom mało potrzebne od strony WANu, a
    nierzadko wykorzystywane do ataków. Zależy nam na tym, żeby jak
    najmniejsza liczba klientów je sobie odblokowywała, i zasadniczo
    klienci rzadko to robią. W przypadku portu 25 chcielibyśmy, żeby nikt
    z niego nie korzystał ;), ale obawiam się, że nasze oczekiwania w tym
    przypadku mogą się nieco rozminąć z oczekiwaniami klientów. Połączenie
    wszystkiego razem mogłoby spowodować, że z powodu zwiększonej chęci
    odblokowania portu 25 zdecydowanie większa ilość klientów mogłaby
    skończyć z otwartymi pozostałymi portami, więc efekt docelowy mógłby
    być mizerny. Z kolei tworzenie "wariantów" pozwalających na wybór
    blokowanych portów do mnożenie polityk, czyli przy skali takiego
    operatora problemy zarządzania/wydajności sprzętu itp. Dodatkowo te
    różne warianty musimy jeszcze technicznie mnożyć x2, bo dla
    statycznych i dynamicznych ip trochę jednak inaczej to trzeba
    realizować.

    On 3 Sty, 22:51, D...@g...com wrote:

    > Wracając do tematu fajnie że zaczynacie dbać o klientów ale jak
    > proponujecie nie limitowany internet (bez cenzury) to dlaczego mam
    > zablokowane gimp.org i dostęp do serwera esr.rootnode.net. Za ten
    > ostatni zapłaciłem i nagle lipa. Z tego co udało mi się zorientować
    > admini rootnode pracują także nad tym aby z ich sieci nie można było
    > sterować botnetem.

    Po pierwsze - proszę, tylko nie mówmy o cenzurze. Cenzura kojarzy mi
    się raczej z przymusową kontrolą treści, tego nie robimy. Nie ma
    znaczenia, jakie serwisy i usługi są dostępne pod danym IP - nas
    interesuje tylko i wyłącznie to, czy w sposób świadomy lub nieświadomy
    za pośrednictwem jakiejś usługi pod danym adresem nie jest realizowana
    kontrola nad botnetem. Nie mamy teraz możliwości blokowania
    poszczególnych protokołów/portów, to już chyba wcześniej w tym wątku
    było poruszane. Precyzja BGP jest, jaka jest - jeżeli pod blokowanym
    IP śmiga sobie wiele usług, lecą wszystkie.

    Teraz trochę więcej napiszę o esr.rootnode.net, na tym przykładzie
    łatwiej będzie pewne rzeczy wyjaśnić. Fakty są następujące: 1.
    honeypoty zaraportowały adres jako jeden z bardziej aktywnych C&C -
    przez dłuższy czas utrzymywał się w czołówce. 2. Wiem, że
    administratorzy pracują, tak deklarował pewien sympatyczny kolega, z
    którym nawet sam korespondowałem 3. Dla potrzeb administracji adres
    został ręcznie odblokowany (umieszczony na tzw. białej liście) - mimo
    utrzymującej się dużej aktywności jako serwer sterujący nie był przez
    pewien czas blokowany. 4. Mimo deklaracji sympatycznego
    przedstawiciela rootnode i wytężonej pracy administratorów serwer
    dalej był raportowany jako aktywny C&C - został zatem usunięty z
    białej listy i od tej pory czas, przez jaki pozostanie zablokowany
    zależy tylko i wyłącznie od tego, kiedy jego działalność jako
    kontrolera stanie się historią. Są promyki nadziei, że sytuację udało
    się administratorom opanować, mam nadzieję, że w przyszłym tygodniu
    blokada odejdzie w zapomnienie

    Teraz taka ciekawostka...esr.rootnode.net to 89.248.166.198. Ripe
    wskazuje Ecatel, taką fajną holenderska hostingownię. Ecatel jest
    fajny, bo sprawia wielu ISP ostatnio sporo radości:
    http://www.sudosecure.net/archives/333
    , http://www.matchent.com/wpress/?q=node/421. No, ale to nie może być
    prawda, bo to by sugerowało, że TP jednak czasem wie, co robi ;)

    On 2 Sty, 16:14, Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

    > Duze telekomy w rozwinietych krajach Unii Europejskiej powycinaly 25
    > bez mrugniecia okiem.

    Hmm...mamy, jak by to powiedzieć, bliski kontakt i intensywne stosunki
    z jednym z takim dużych telekomów. Rzeczywiście, nawet nie mrugnął i
    innych też zachęca. Dosyć płynnie przechodzi tylko do porządku
    dziennego nad faktem, że praktycznie 100% jego abonentów używa jego
    serwerów pocztowych. Czyli dokładnie odwrotnie niż u nas. Mała rzecz,
    a cieszy, bo operacja komplikuje się na paru płaszczyznach,
    niekoniecznie technicznych.

    Coś mi mówi, że na pogrzeb portu 25 jeszcze chwilkę poczekamy, co nie
    znaczy, że wyróżniający się dostawcy treści po tym porcie nie dostaną
    wcześniej propozycji nie do odrzucenia. Pro publico bono...

    Dobranoc Państwu,

    RJ