  • 11. Data: 2010-01-18 13:32:42
    Temat: Re: Szybki licznik dziesiętny
    Od: "kolarz" <k...@o...eu>

    Użytkownik "Andrzej" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:hj1mmk$7e0$1@news.onet.pl...
    > Użytkownik "kolarz" <k...@o...eu> napisał w wiadomości

    > liczącej.
    > Jeżeli jeszcze jesteś na etapie projektowania, to może zastanów się nad
    > zrobieniem układu z dzielnikiem binarnym i mikroprocesorem przeliczającym
    > na system dziesiętny. Liczniki binarne chodzą wyżej i łatwiej/taniej można
    > je dostać. A i wyświetlanie jest prostsze.
    > Schematów w sieci jest mnóstwo.
    > pozdrawiam,
    > Andrzej
    > ==============
    Chodzi mi o licznik dziesiętny z wyprowadzeniami Q do sterowania dekoderem
    bcd. np coś szybszego od sn74s196. A na procesorach to sę nie znam., ale
    może kolega wskaże mi jakiś schemat , to przemyślę.

    kolarz

  • 12. Data: 2010-01-18 19:39:25
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

> [...]

    > bcd. np coś szybszego od sn74s196. A na procesorach to sę nie znam., ale
    > może kolega wskaże mi jakiś schemat , to przemyślę.

    Np. na www.sp-qrp.pl w dziale "technika"->"warsztat" są dwa falomierze
    zbudowane przez kolegów DL5NEG i S53MV.
    Na wejściu działają szyblie liczniki binarne a dalej liczy timer
    mikroprocesora.
    Procesor również załatwia wyświetlanie, więc shemat jest bardzo prosty
    Każdy z nich jest inny: S53MV generuje bramkę przez mikroprocesor,
    DL5NEG tworzy bramkę zewnętrznie. W związku z tym przebiegi czasowe
    nie są krytyczne i może być programowany w języku wyższego rzędu.
    Bez żadnej znajomości procesorów PIC zbudowałem ten drugi i działał, tylko
    teraz zacząłem go modyfikować i chyba zbyt zmodyfikowałem.
    Acha, ten mój chodzi gdzieś do 250 MHz bez preskalera.
    pozdrawiam,
    Andrzej