    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Szkodliwość świetlówek energooszczędnych
    Date: Sun, 27 Nov 2011 12:16:07 +0000 (UTC)

    Pan J.F. napisał:

    > A nie 12h ?

    Nie sądzę.

    > Tam o ile sie orientuje sa dwie wachty, 6h obowiazkow, 6h odpoczynku, i tak
    > w kolko. Po 2 dniach pewnie nikt juz nie ma pojecia noc czy dzien ..

    I o to chodzi, żeby miał. Na wojskowych obyczajach to ja się znam słabo,
    ale nie sądzę, by ktoś tam próbował zamienić 24-godzinny cykl biologiczny
    na 12-godzinny.

    > Sprawdzic ?

    Wielokrotnie sprawdzano. Ale co szkodzi po raz kolejny.

    > Raczej o to ze maksymalna czulosc precikow jest przy innej dlugosci fali
    > niz czopkow. W efekcie optymalne slabe oswietlenie ma nieco inny kolor niz
    > srednie oswietlenie. Ale oba sa zielone.

    Co znaczy "optymalne"? Bo w tej teorii występuje jakieś tajemnicze
    promieniowanie, przy którym świetnie widzą ci co chcą, a nie reagują
    na nie oczy śpiących.

    > A to nie jest jakas inna kwestia, ze po prostu dobrze tlumia i swiatlo jest
    > slabsze (a dodatkowo czulosc oka mala) ? No i mapy sa tradycyjnie dosc
    > zielone.

    A co mają do tego mapy? Zwykły tekst, czarno na białym, można oświetlić
    do czytania światłem czerwonym lub zielonym. Po zgaszeniu czerwonego
    widać w ciemnościach lepiej niż po zgaszeniu zielonego.

    > Ale w audi przyrzady podswietlone na czerowno.

    Teraz chyba w większości samochodów tak jest.

    --
    Jarek