    From: collie <c...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Świece żarowe.
    Date: Wed, 04 Jun 2014 21:28:27 +0200

    W dniu 4.06.14 17:01, Trybun pisze:

    > I niestety mój obecny styl poruszania się autem polega na mnogości gaszenia i
    > zapalania silnika. Ale co tam, nie ma sie co przejmować na zapas.

    Taki sposób eksploatacji diesla, odbija się nie tylko na świecach żarowych, ale
    przede wszystkim na akumulatorze. Świece żarowe pobierają ok. 25 A, więc przy
    czterech cylindrach przez kilka/kilkanaście sekund z akumulatora płynie prąd
    100 A, przy każdym uruchomieniu auta. Gdy tych startów jest kilkadziesiąt
    dziennie, to prądnica może mieć problemy z uzupełnianiem ubytków. Stąd diesle
    mają większe akumulatory, niż benzyniaki o tej samej pojemności. Ale i tak,
    jeśli nie ma możliwości doładować akumulator na trasie, przy częstym zapalaniu
    silnika trzeba od czasu do czasu podładować akumulator prostownikiem. A w zimie
    to obowiązkowe.

    > Całe szczęście że ten motor (CRDI) nie jest wyposażony w wynalazki typu FAP
    > czy sprzęgło dwumasowe, ale i tak ma co się zepsuć.

    Podobnie jak w benzyniaku. ;-)

    --
    collie