  • 21. Data: 2009-11-30 21:45:15
    Temat: Re: Super-cap vs aku ?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Dybkowski napisał:

    > Eeee, chciałbyś aby przy konwersji UTF-8 na ISO8859-2 jeden znaczek "do
    > drugiej potęgi" został skonwertowany na dwa znaki "^2"? Przesaada. Wg
    > mnie jeżeli wszyscy przejdą w końcu na UTF-8 to skończą się odwieczne
    > wojny kodowań. Howgh.

    Nie skończą się. Wtedy dopiero zaczną się na dobre. Unicode zawiera
    faktycznie całe mnóstwo potrzebnych i niepotrzebnych symboli, ale
    poszczególne fonty już nie. Unicode -- choć potrafi ułatwić życie przy
    drukowaniu czy innej prezentacji -- kompletnie nie nadaje się do wymiany
    informacji w sytuacjach, gdy istotna jest precyzja. W tabeli unikodowej
    są *pojedyncze* znaki na oznaczenie kiloomów, mikrofaradów itp. Ktoś
    z pewnością ulegnie pokusie by ich użyć. A inni być może zobaczą tam
    kwadracik, znak zapytania albo puste miejsce -- bo używają fontu bez
    tych znaków (ale za to z pięknym alfabetem gruzińskim).

    Jarek

    PS
    Żadnej przesaady w takiej konwersji nie widzę. Nawet mam taki kowerter.
    Ale przecież nie będę go na stałe podłączał do czytnika newsowego, bo
    i po co. Jak komuś nie zależy na czytelnym zapisywaniu swoich przemyśleń,
    to już jego sprawa. Ja wszystkiego czytać nie muszę.

    --
    Motyli drewnianych,
    Koników bujanych,

  • 22. Data: 2009-11-30 22:31:21
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

> [...]
    > kwadracik, znak zapytania albo puste miejsce -- bo używają fontu bez
    > tych znaków (ale za to z pięknym alfabetem gruzińskim).

    Bez przesady. W każdym współczesnym systemie operacyjnym (czy to Vista,
    czy Ubuntu, czy Leopard) jest co najmniej jedna czcionka z rozbudowanym
    zestawem znaków. Na pewno znajdą się tam greckie litery (czyli bez
    problemu zapiszemy mikrofarady i kiloomy) czy właśnie potęgi. Conajwyżej
    może nie być niektórych znaków chińskich (bo wszystkie nie mieszczą się
    nawet przy kodowaniu 16-bitowym UCS2) czy telugu. Kodowanie UTF-8 już od
    dawna stosuje się na grupach wielojęzycznych (gdy trzeba przedstawić w
    jednym poście tłumaczenia na kilka języków).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 23. Data: 2009-11-30 22:37:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

> [...]
    > dawna stosuje się na grupach wielojęzycznych (gdy trzeba przedstawić w
    > jednym poście tłumaczenia na kilka języków).

    Jasne, tylko jeszcze musi być jakiś wybór - ja na przykład potrzebuję
    akurat czcionki o stałej szerokości znaków. A tak w ogóle, to
    zacznijmy sobie powoli zdawać sprawę z tego, że Google nas zmusi w
    końcu do używania Wave zamiast grup dyskusyjnych i skończy się
    rumakowanie - już wyprzeprzyli grupy dyskusyjne z wyszukiwarki :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 24. Data: 2009-11-30 22:50:33
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Nov 30, 11:37 pm, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:

    > Jasne, tylko jeszcze musi być jakiś wybór - ja na przykład potrzebuję
    > akurat czcionki o stałej szerokości znaków.

    Ale od tego jest substytucja znaków. I to nie zastępowanie "?" przez
    "^2" a zastąpienie np. ?, którego brakuje w Courierze symbolem wziętym
    z najbardziej pokrewnej dostępnej czcionki. W najgorszym wypadku - z
    Arial Unicode (u m$)...

    Marek

  • 25. Data: 2009-11-30 23:23:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Dybkowski napisał:

    > Bez przesady. W każdym współczesnym systemie operacyjnym (czy to Vista,
    > czy Ubuntu, czy Leopard) jest co najmniej jedna czcionka z rozbudowanym
    > zestawem znaków.

    Ale przecież w tym całym Unicode nie chodzi o to, by była jedna czcionka,
    tylko żeby można było wybrać każdą bez obawy, że coś będzie nieczytelne.
    Trudno uznać za postęp to, że do usenetowania w ISO-8859-2 można sobie
    wybrać każdy font, a w UTF-8 tylko jeden lub kilka.

    > Na pewno znajdą się tam greckie litery (czyli bez problemu zapiszemy
    > mikrofarady i kiloomy) czy właśnie potęgi.

    Z naciskiem na *znajdą się*. Albo i nie. Ja to wiem, że można kiloomy
    zapisać jak Pan Bóg przykazał literamki "k" i "omega". Ale dopuszczając
    wszędzie UTF-8 nie da się zabronić umieszczenia jednego znaku (bodajże
    0x33C0) zamiast dwóch. Ktoś to w końcu zrobi, jeśli nawet nie świadomie,
    to przez jakieś copy-paste. I nie będzie się nawet zastanawiał, "bo
    przecież w Unicode miało być wszystko cacy". A kto inny już może tego
    nie zobaczyć.

    > Conajwyżej może nie być niektórych znaków chińskich (bo wszystkie
    > nie mieszczą się nawet przy kodowaniu 16-bitowym UCS2) czy telugu.

    Przesadny optymizm. Z fontami chińskimi, koreańskimi, gruzińskimi
    czy innymi nie ma kłopotu. Od razu widać czy nadają się czy nie.
    Gorzej z tym mrowiem różnych dziwnych robaczków, które przydają
    się w tekstach technicznych. I kuszą by ich użyć. One są umieszczane
    w fontach po uważaniu -- jak jest taka strzałka, to znów nie ma
    innego trójkącika.

    > Kodowanie UTF-8 już od dawna stosuje się na grupach wielojęzycznych
    > (gdy trzeba przedstawić w jednym poście tłumaczenia na kilka języków).

    Nawet w jednojęzycznych się stosuje. I nie mam nic przeciwko temu.
    Bo działa. Ja tylko przestrzegam przed złudną wiarą w to, że UTF-8
    rozwiązuje wszystkie usenetowe problemy. Nie rozwiązuje, a powoduje
    masę nowych.

    Jarek

    --
    Bo w jedności leży siła
    Byle tylko jedna była

  • 26. Data: 2009-12-01 08:33:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marek,

> [...]
    > "^2" a zastąpienie np. ?, którego brakuje w Courierze symbolem wziętym
    > z najbardziej pokrewnej dostępnej czcionki. W najgorszym wypadku - z

    Arial nie jest czcionką o stałej szerokości znaków a courier jest
    paskudny.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 27. Data: 2009-12-01 08:38:40
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Dec 1, 9:33 am, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:

    > Arial nie jest czcionką o stałej szerokości znaków a courier jest
    > paskudny.

    Mam Ci zdefiniować słowo "przykład"?

    Marek

  • 28. Data: 2009-12-01 08:41:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marek,

    Tuesday, December 1, 2009, 9:38:40 AM, you wrote:

    > Mam Ci zdefiniować słowo "przykład"?

    Problem w tym, że fontów o stałej szerokości jest bardzo mało. Ale Ty
    tego nie chcesz zrozumieć, niestety.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 29. Data: 2009-12-01 09:24:56
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Dec 1, 9:41 am, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:

    > Problem w tym, że fontów o stałej szerokości jest bardzo mało. Ale Ty
    > tego nie chcesz zrozumieć, niestety.

    Może i jest niedużo, ale jest wystarczająco. I przez UTF8 nie robi się
    ich mniej. Przy poprawnej substytucji znaków możesz używać swojej
    ulubionej czcionki FontVonDupersztangiel3b (Sans, Teletype) w dowolnym
    tekście i jak ktoś wstawi znaczek ? albo ? albo ? którego
    FontVonDupersztangiel3b nie ma, zostanie w tym miejscu wstawiony glyph
    z fonta np. Lucida Console (Sans, Teletype), a jeśli on go nie ma, to
    np. z Courier New (Sherif, Teletype), względnie Arial Unicode (Sans,
    proportional), albo co tam najpokrewniejsze się w systemie znajdzie.

  • 30. Data: 2009-12-01 09:55:34
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Mon, 30 Nov 2009 22:19:01 +0100,
    Adam Dybkowski <a...@4...pl> screamed:

> [...]
    > drugiej potęgi" został skonwertowany na dwa znaki "^2"? Przesaada. Wg
    > mnie jeżeli wszyscy przejdą w końcu na UTF-8 to skończą się odwieczne

    Tylko z racji tego, że kodowanie 1:1 jest niemożliwe. Kwestia tylko
    napisania odpowiedniej tablicy translacji.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:223B ]
    [ 10:54:51 user up 12273 days, 22:49, 1 user, load average: 0.18, 0.95, 0.22 ]

    If you remember the 60's, you weren't there.