  • 1. Data: 2020-12-28 08:49:33
    Temat: Strojenie helikalnych obwodów rezonansowych
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Hej,

    Kupiłem sobie jakiś czas temu radio UHF. Maxon PM150 dokładniej,
    produkowany też przez GE jako GE Monogram. Radio było zaprogramowane w
    okolicach 417-419 MHz. Chcę je przestroić na pasmo amatorskie (430-440
    MHz).

    Z częścią cyfrową i syntezą sobie poradziłem, tylko radio jest teraz
    głuche jak pień. Przemiennik, który widzę z okna, słyszy w szumach.
    Podejrzewam, że trzeba jeszcze zestroić obwody wejściowe, tym bardziej,
    że instrukcja podaje szerokość pasma 10 MHz.

    Schemat płytki RF: http://www.chmurka.net/r/usenet/maxon-rf-board.png

    Opis: http://www.chmurka.net/r/usenet/maxon-receiver.png

    Podejrzewam, że trzeba zestroić obwody T1, T2 i T3. I tu pytanie jak to
    zrobić. Kombinuję, żeby podłączyć sygnał w.cz. (435 MHz -- w środku pasma)
    do wejścia antenowego, woltomierz w.cz. do wyjścia T1 i tak kręcić, żeby
    uzyskać maksymalne napięcie (najpierw ustawić maksymalne napięcie strojąc
    jedną śrubą, potem drugą). Później to samo zrobić z T2 i T3.

    Swoją drogą, na schemacie jest tabela "Band Change List", a w niej
    informacja, że przestrojenie z pasma A na B (A to 400-420 MHz, B to
    420-440 Mhz) wymaga wymiany obwodu T6. Czemu tak? Przecież on filtruje
    tylko sygnał z syntezy.

    Tak czy inaczej, zanim zacznę czymkolwiek kręcić -- dobrze kombinuję, czy
    robi się to inaczej?

    --
    W kinie:
    - Wolicie popcorn słodki czy słony?

  • 2. Data: 2020-12-29 09:42:04
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

> [...]
    > uzyskać maksymalne napięcie (najpierw ustawić maksymalne napięcie strojąc
    > jedną śrubą, potem drugą). Później to samo zrobić z T2 i T3.

    Hej :)
    To są filtry pasmowe. Tego nie stroi się na maksimum sygnału tylko na
    krzywą pasma przenoszenia. Bez wobuloskopu będzie bardzo ciężko to
    zestroić. Można to robić generatorem sygnałowym, woltomierzem w.cz.
    kartką w kratkę i ołówkiem. Ale to rzeźnia ;-)

> [...]
    > informacja, że przestrojenie z pasma A na B (A to 400-420 MHz, B to
    > 420-440 Mhz) wymaga wymiany obwodu T6. Czemu tak? Przecież on filtruje

    Heterodynę (syntezę) przeciągnąłeś o 13MHz i prawdopodobnie wyskoczyłeś
    poza pasmo filtra T6. Może już na tyle mocno tłumić, że masz zbyt niski
    poziom sygnału heterodyny na tranzystorze mieszacza Q2.

    > Tak czy inaczej, zanim zacznę czymkolwiek kręcić -- dobrze kombinuję, czy
    > robi się to inaczej?

    Grzegorz

  • 3. Data: 2020-12-29 10:04:27
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 28 Dec 2020 07:49:33 +0000 (UTC), Arnold Ziffel napisał(a):

> [...]
    > uzyskać maksymalne napięcie (najpierw ustawić maksymalne napięcie strojąc
    > jedną śrubą, potem drugą). Później to samo zrobić z T2 i T3.

    Sądzę że te filtry są sprzężone krytycznie lub lekko ponad. Bez
    wobulatora IMO tego dobrze nie zrobisz a prosty generator wobulowany
    jest zrobić łatwiej niż kombinować strojenie bez niego. I jeśli już
    kombinować bez niego, to woltomierz nie do wyjścia T1 tylko za
    wzmacniaczem, mieszaczem czy ogólnie daleko od strojonego obwodu bo
    będziesz go sondą rozstrajał. Widzę też tam dodatkowe indukcyjności (L1,
    L2) których rola zapewne wymaga uwzględnienia w procesie strojenia.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 4. Data: 2020-12-29 14:05:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arnold Ziffel" napisał w wiadomości grup
    oterville.invalid...
> [...]
    >Z częścią cyfrową i syntezą sobie poradziłem, tylko radio jest teraz
    >głuche jak pień. Przemiennik, który widzę z okna, słyszy w szumach.

    A masz jakis nadajnik ?
    Warto by podac jeszcze mocniejszy sygnal, i zobaczyc czy to w tych
    filtrach problem.

    Moze nawet podac sygnal na baze Q1 lub Q2, czy wrecz antene tam
    podlaczyc, skoro nadajnik blisko.

> [...]

    >Opis: http://www.chmurka.net/r/usenet/maxon-receiver.png

    >Podejrzewam, że trzeba zestroić obwody T1, T2 i T3. I tu pytanie jak

    Z opisu - te filtry bardziej sluza do odfiltrowania czestotliwosci
    niechcianych, lustrzanych.
    Choc wygladaja jak zwykle filtry pasmowe.

    Zestroic to bez wobuloskopu bedzie trudno/niemozliwe.

> [...]
    >strojąc
    >jedną śrubą, potem drugą). Później to samo zrobić z T2 i T3.

    Byly kiedys pomysly przerobienia glowicy TV, tej starej, analogowej,
    na wobuloskop.
    A potem byly nowe pomysly - bo chipow przybylo.

    Albo poszukac dostepu ... uczelnia ? Bo kluby krotkofalarskie to
    istnieja jeszcze ?

> [...]
    >informacja, że przestrojenie z pasma A na B (A to 400-420 MHz, B to
    >420-440 Mhz) wymaga wymiany obwodu T6. Czemu tak? Przecież on

    Byc moze za dobrze filtruje ... no i napiecie po filtrze tez warto by
    sprawdzic, moze heterodyny nie przepuszcza.

    Tak czy inaczej, zanim zacznę czymkolwiek kręcić -- dobrze kombinuję,
    czy
    robi się to inaczej?

    J.

  • 5. Data: 2020-12-29 15:12:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arnold Ziffel" napisał w wiadomości grup
    oterville.invalid...

    A tak swoja droga - nie ma tam jakiegos odwrocenia wstegi w tych
    pasmach ?

    Bo te "helical filter" ... czy to takie na cewkach i rdzeniach, czy
    cos lepszego ?

    Bo mnie tak zastanawia - obwodow wejsciowych nie chca zmieniac, czyli
    przekrecic sie daja, a tego od heterodyny nie da sie przekrecic ?

    J.

  • 6. Data: 2020-12-29 20:21:53
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-12-28 o 08:49, Arnold Ziffel pisze:
> [...]

    > tylko sygnał z syntezy.
    >
    > Tak czy inaczej, zanim zacznę czymkolwiek kręcić -- dobrze kombinuję, czy

    Filtr w obwodzie heterodyny T6 też trzeba przestroić bo ma przecież
    pracować na innej częstotliwości. fh = fs +(-) fp
    Może poziom jej sygnału bez przestrojenia jest za mały aby mieszacz
    poprawnie pracował? Stąd też może być mała czułość odbiornika.

  • 7. Data: 2020-12-30 19:35:44
    Od: Pcimol <...@...com>

> [...]
    > będziesz go sondą rozstrajał. Widzę też tam dodatkowe indukcyjności (L1,
    > L2) których rola zapewne wymaga uwzględnienia w procesie strojenia.

    Generator szumu plus dongiel z RTL2832U.

  • 8. Data: 2020-12-31 01:05:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pcimol" napisał w wiadomości grup

    >Generator szumu plus dongiel z RTL2832U.

    Ciekawy pomysl ... ale masz jakis pomysl na generator szumu w pasmie
    430MHz ?

    J.

  • 9. Data: 2020-12-31 09:06:34
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 31.12.2020 o 01:05, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Pcimol"  napisał w wiadomości grup

    > Ciekawy pomysl ... ale masz jakis pomysl na generator szumu w pasmie
    > 430MHz ?
    >
    > J.

    Może generator na 430MHz przestrajany warikapem sterowanym z generatora
    szumu m.cz ? ;-)

    Standardowym oprogramowaniem do RTL2832U będzie niezbyt wygodnie, bo
    maksymalnie widać lekko ponad 3MHz pasma, a filtry mają ponad 10MHz

    Grzegorz

  • 10. Data: 2020-12-31 11:09:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Może generator na 430MHz przestrajany warikapem sterowanym z
    >generatora szumu m.cz ? ;-)

    Nie wiem czy to zadziala w polaczeniu z FFT.

    Powinno zadzialac zwykle przemiatanie czestotliwosci, o ile okres FFT
    bedzie rowny okresowi przemiatania ... lub wielokrotnie wiekszy ...
    ale czy nie prosciej zrobic wtedy zwykly wobulator ?

    J.