    From: "Desoft" <D...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Sterowanie prądem
    Date: Tue, 23 Feb 2010 21:15:39 +0100

> [...]
    > 1A*0,7V=0,7W.
    > Jak rozumiem, że każdy prąd powyżej tej wartości (1A) idzie już
    > tranzystorem
    > natomiast stabilizatorem zawsze ta sama wartość. Tylko, że się okazało, że
    > Darlington ma napięcie Ube = 2*0,7V... Czyli otworzy się przy dwa razy
    > większym napięciu, czyli przy prądzie 2A przy oporniku 0,7Ohm. Mogę też
    > zwiększyć opornik do 1,4Ohm, wtedy otworzy się przy prądzie 1A. Tak czy
    > tak
    > straty na oporniku będą dwa razy większe dla Darlingtona niż dla zwykłego

    Teoretycznie masz rację.
    Tylko: przy rezystorze 0,7R prąd stabilizatora (maksymalny) wyniesie około
    2A.
    Zakładam że to 78T05 (dwuamperowy)
    Straty w rezystorze: 2A * 1,4V (a nawet więcej) = praktycznie 3W.
    Straty w stabilizatorze: 2A * 3V (to niezbędne minimum) = 6W
    Straty w tranzystorze: 3A (pozostały prąd) * (3V +1,4V) = 13,2W

    Przy rezystorze 7R prąd stabilizatora (maksymalny) wyniesie 0,2A
    Można dać 7805
    Straty w rezystorze 0,2A * 1,4V = 0,3W
    Straty w stabilizatorze 0,2A * 3V = 0,6W (będzie działał bez radiatora)
    Straty w tranzystorze 4,8A * (3V + 1,4V) = 21W

    Te wyliczenia są przybliżone (nie uwzględniają np.: prądu bazy, zależności
    napięcia BE w funkcji prądu bazy). Widać jednak że moc tracona jest
    praktycznie taka sama dla obu przypadków.
    Konstrukcyjnie łatwiej zrobić z rezystorem 7R. Szczególnie że napięcie
    zasilania stabilizatora nie będzie wynosiło 8V tylko więcej.
    Fakt - radiator na tranzystorze odprowadzający 20W to już kawał aluminium.

    > Mam rację? Zmiejszyłbym tę wartość opornika do minimum, ale nie wiem do
    > ilu
    > jest to sensowne,

    Minimalna sensowna (powiedzmy, że sensowna) wartość to właśnie 0,7R jak go
    zmniejszysz, to stabilizator wcześniej włączy zabezpieczenia niż zacznie
    przewodzić tranzystor.

    --
    Desoft