    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Sterowanie prądem
    Date: Tue, 23 Feb 2010 21:06:42 +0100

    Adam pisze:
    > Użytkownik "Adam" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    > 78T05
    > znaczenie.
    > rozwiązanie -
    > Będę

    > może

    > Cześć jeszcze raz,
    > nabyłem właśnie tranzystor 2SB1560. Darlington PNP (za dychę), zgodnie z
    > czyjąś propozycją. I opornik 0,68Ohm (5W), czyli mniej więcej 0,7Ohm.
    > Tranzystor miał się otworzyć gdy napięcie Ube = 0,7V. Czyli prąd przez ten
    > rezystor Ir=0,7V/0,7Ohm ~= 1A. Straty na rezystorze dla prądu 1A*0,7V=0,7W.
> [...]

    Ale dlaczego masz otwierać tranzystor dopiero gdy osiągasz maksymalny
    dopuszczalny prąd dla 7805? Przecież możesz dobrać rezystor tak żeby
    otwierała się przy np 0,5A. Albo jeszcze mniej. Ja akurat mam LM7824 bez
    radiatora na płytce. Rezystor dobrałem tak, że przy 50mA otwiera mi się
    TIP 127 który jest na radiatorze więc 7824 wcale się nie grzeje.

    MD