  • 41. Data: 2015-10-20 18:29:43
    Temat: Re: Sterowanie pompy triakiem
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:n05oc8$qkq$...@n...news.atman.pl...
    J.F. wrote:
    >Co masz na myśli? Tam pewnie jest JFET P-kanałowy, jak narysowali
    >w tym drugim PDFie. Zrobiłem to kiedyś na elementach dyskretnych
    >i działało dobrze.

    Mowisz o tym VOM1271 ?
    Ja tam widze jakis tajemniczy "Turn-off circuit", to i nie wiadomo,
    jak on sie zachowa przy calkiem innej pojemnosci...

    >Ja rozumiem, ale mechanizmy zniszczenia masz dwa: ubicie sterownika
    >przepięciem z dI/dt i przegrzanie klucza. Im szybciej będziesz klucz
    >włączał/wyłączał, tym większe będzie to przepięcie i tym mniejsze

    Ale nie ma tak. Przy wlaczaniu mozesz klucz otworzyc dowolnie szybko,
    on nie poda na cewke niz wiecej niz napiecie zasilania, bo i skad,
    wiec cewka bedzie miala ograniczony dI/dt.
    (I przy okazji moze tez uchronic tranzystor przed przegrzaniem
    liniowym)

    Przy wylaczaniu - o, tam rozmowa jest inna, bo napiecie moze skoczyc
    bardzo wysoko.

    >Tak.
    >W tym pdf to jest dziwnie opisane, ale chodzi o to, jaki można
    >wymusić maksymalny prąd przy ustalonym napięciu między DS tak,
    >by struktura nie przekroczyła 175C. Przy prądach impulsowych,
    >np. zwarciowych, warunki chłodzenia są niemal nieistotne, bo
    >bezwładność cieplna układu jest gigantyczna. Więc jeśli punkt
    >(U, I) jest pod wykresem, to dobrze, w przeciwnym przypadku
    >źle. No i się potem okazuje, że tranzystor na 400A można ubić
    >kilkoma amperami, jak się nimi dostatecznie umiejętnie/niefortunnie
    >machnie.

    Np otworzy zbyt wolno kiepskim pradem bramki. Porzadny driver zapewnia
    prad idacy w ampery, a Ty proponujesz 14uA :-)

    Mnie chodzilo o to, ze nic tam nie widze o czasie przelaczania,
    prawdopodobnie zalozyli szybkie ... ale w sumie to bez znaczenia,
    nasze przelaczanie w czasie 1.27ms traktujemy jak impuls ...

    J.

  • 42. Data: 2015-10-20 18:57:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ja tam widze jakis tajemniczy "Turn-off circuit", to i nie wiadomo, jak
    > on sie zachowa przy calkiem innej pojemnosci...

    Pojemność nie ma IMHO nic do rzeczy dla konstrukcji tego układu.
    Ot, więcej nanokulombów do zassania, co powinno potrwać proporcjonalnie
    dłużej. Sadzę, że ten układ całkiem nieźle aproksymuje źródło prądowe,
    bo dlaczego by nie miał? Poczytaj to:

    www.vishay.com/docs/81225/ssrvo126.pdf

    tam masz analizę tego układu w wielu wariantach. Producent ten sam. :-)

    > Np otworzy zbyt wolno kiepskim pradem bramki. Porzadny driver zapewnia
    > prad idacy w ampery, a Ty proponujesz 14uA :-)

    Tutaj te mikroampery to zaleta, a nie wada, jeśli nie jest ich za mało.
    Po co Ci w nanosekundy włączać, a zwłaszcza wyłączać tranzystor
    sterujący cewką o indukcyjności rzędu henra? Fajerwerki to na
    Sylwestra... :-)

    Czasy przełączania możesz zmniejszyć o połowę stosując sztuczkę
    z mostkiem Graetza. Wtedy to nawet nie musi być MOSFET, możesz sobie
    te mikroampery dowolnie wzmocnić Darlingtonem i... dostać straty
    porównywalne do triaka (choć zachowując możliwość nagłego wyłaczenia). :-P

    Pozdrawiam, Piotr

  • 43. Data: 2015-10-20 20:48:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >W tegorocznej EdW był wieloodcinkowy i bardzo szczegółowy kurs
    >o triakach, m.in. właśnie z analizą różnic miedzy układami
    >triakowymi i tyrystorowymi w aspekcie wyzwalania. Zdecydowanie
    >warto przeczytać. Skutecznie leczy z bezmyślnego stosowania triaków.

    A gdzie to przeczytac ?

    Na www chyba nie udostepniaja ...

    J.

  • 44. Data: 2015-10-21 11:38:11
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Na www chyba nie udostepniaja ...

    Jak Ci nikt nie wyśle wcześniej, to spróbuję się po raz pierwszy
    zalogować na swoje konto prenumeratora i pobrać to w pdf. Ale dopiero
    w weekend.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 45. Data: 2015-10-21 13:23:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

> [...]
    >bo dlaczego by nie miał? Poczytaj to:
    >www.vishay.com/docs/81225/ssrvo126.pdf
    >tam masz analizę tego układu w wielu wariantach. Producent ten sam.

    Moze masz racje - chodzilo mi po glowie, ze ten prad rozladowujacy
    moze byc znacznie wiekszy, i czas wylaczania niekoniecznie tylko od
    pojemnosci zalezy.

    Ale jesli to tylko jeden jfet ... uklad musi sie jeszcze dac wlaczyc
    niewielkim pradem z fotoogniwa, czyli raczej nie moze byc prad jfeta
    wiekszy niz zasilajacy.
    No chyba ze na jednym jfet sie nie skonczylo i maja jakis ambitniejszy
    uklad, z histereza.

> [...]
    >Po co Ci w nanosekundy włączać, a zwłaszcza wyłączać tranzystor
    >sterujący cewką o indukcyjności rzędu henra? Fajerwerki to na

    Ale zadnych fajerwerkow nie bedzie przy wlaczaniu. Ja chce szybko
    wlaczyc, tranzystor sie otworzy, grzal sie nie bedzie, a cewka sama
    sobie narost pradu ograniczy.

    J.

  • 46. Data: 2015-10-22 20:40:21
    Od: Waldek Hebisch <h...@a...uni.wroc.pl>

    Gof <g...@s...invalid> wrote:
> [...]
    > pomp? w??cza? i wy??cza? triakiem.
    >
    > Pierwsze pytanie - wiem ?e nie nale?y w??cza? obci??e? indukcyjnych w
    > zerze. Nale?y to robi? w szczycie? To nie problem, bo uk?ad steruj?cy
    > i tak b?dzie mia? informacj? o aktualnej fazie zasilania, po prostu chc?
    > si? upewni?.
    >
    > Drugie pytanie - czy je?eli u?yj? triaka BTA16/600BW (snubberless), to
    > naprawd? nie musz? stosowa? gasik?w ani ?adnych innych obwod?w
    > przeciwprzepi?ciowych do ubicia szpilki przy roz??czaniu? Taki triak
    > b?dzie w stanie wzi?? to na siebie przy tej mocy pompy?

    W pierwszym przyblizeniu teoria jest nastepujaca: w momencie
    wylaczania triaka na triaku pojawia sie szpilka o amplitudzie
    dwa razy wiekszej od chwilowego napiecia zasilajacego w momencie
    wylaczania. Na czysto indukcyjnym obciazeniu wylaczanie nastepuje
    w szczcie napiecia, czyli mamy dwa razy napiecie szczytowe,
    czyli 715 V dla wejsciowego zmiennego 252 (230 + 10%). A wiec
    dla czysto indukcyjnego obciazenia triak 600V to za malo,
    potrzebujesz 800V. W praktyce masz spora skladowa rezystancyjna.
    Przy przesunieciu fazy o 45 stopni mamy 506V czyli OK.
    Przy 60 stopniach 619V czyli za duzo. Jesli znasz
    charaktersystyke pompy to mozesz sobie obliczyc napiecie
    w trakcie wylaczania (przejscia pradu przez 0). Jesli
    nie to wypadalby brac BTA16/800BW. Z tempem narastania
    szpilki triak serii BW nie powiniem miec problemu, tzn.
    pojemnosci pasozytnicze powinny wystarczyc jako
    snubber. Podobnie z zakluczniami, tempo narastania nie
    powinno byc problemem, ale jest pytanie o amplitude.
    Czyli moze byc potrzeby transil albo warystor.

    --
    Waldek Hebisch