    From: de Fresz <d...@n...o2.pl>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: Stereotypy na glowie czyli o kaskach
    Date: Fri, 6 Feb 2009 15:45:31 +0100

    On 2009-02-06 14:46:54 +0100, "Jasio" <b...@g...pl> said:

    > Akurat wygodny jest taki system wiarygodnych testów.

    No więc ja, jako człek małej wiary mam pewne zastrzeżenia do
    wiarygodności tych testów. Jak i wszystkich, gdzie metodologia badania
    i uzasadnienie przyjętych założeń jest traktowane jak tajemnica.

    Tak dla porównania, szczerze polecam ten atykulik:

    http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle
    _helmet_review/index.html

    Widać merytoryczne różnice w podejściu?

    > Ja wiem, że dla właściciela kasku za 2900zł dysonans poznawczy jest bolesny.

    To nie jest kwestia dysonansu, tylko wiarygodności.

    > A dla równowagi - czy gwiazdki NCAP są aż tak dokładnie poopisywane?

    I też wzbudzają kontrowersje.

    > Wiesz, widziałem takie testy, w których przy pomocy różnokolorowych
    > linii symbolizujących punkty oparcia na motocyklu i porównywano pozycję
    > kierowcy na różnych motocyklach z tej samej klasy. Rozumiem, że dla
    > Ciebie byłoby to idealne.

    Zupełnie nie. "Wygoda" jest obiektywnie niemierzalna i najlepszą metodą
    jej sprawdzenia, jest przejażdżka. W przeciwienstwie do bezpieczeństwa,
    które w taki czy inny sposób da się pomierzyć. Problem w tym, że można
    przyjąć różne kryteria oceny i na różne sposoby interpretować dane (w
    tym kontekscie polecam przyjrzenie się sporowi DOT vs SNELL).

    > Ale w przypadku kasku jednak wykresy byłyby jeszcze bardziej skomplikowane.

    Nie musi być wykres, styknie tabelka, z wyjaśnieniem pod spodem co
    poszczególne wartości oznaczają. Nawet nie musi być na stronie głównej,
    może być gdzieś tak zakopana, aby nie straszyć tych, którym to
    niepotrzebne do szczęścia. Aaaa, tak, zapomniałem, kryzys jest, a
    miejsce w ęnternecie to kosztowna sprawa...

    > [NTG on] sprzedawałem ostatnio obiektyw i załączyłem wykresy MTF -
    > kupujący dopytywali się, nie jak je zrozumieć, tylko prosili o opis
    > "jak wygląda aberracja chromatyczna, sferyczna i ostrość". Powinienem
    > wyrysować gwiazdki po prostu. [NTG off]

    Ale MTF konkretnego egzemplarza, czy te podawane w materiałach
    producenta, mierzone na niewiadomego pochodzenia sztuce, w niewiadomy
    sposób? ;-) Zresztą dla pełnego obrazu powinieneś się jeszcze zbadać
    ilość ludzi, którzy po tym MTFie dokładnie wiedzieli o co kaman.

    > Atest dostały wszystkie kaski, które są w sprzedaży, tak? Więc
    > spełniają normy bezpieczeństwa. Te testy pokazują różnice pomiędzy tymi
    > kaskami. Różnice najważniejszą, bo opartą na bezpieczeństwie.

    Ja też będę sobie badał niebywale ważną różnicę w jakości motocykli.
    Naukowo. Kolega inżynier się pod tym podpisze.

    > Wiesz, takie dodatkowe kryterium przy zakupie beretu, żeby się komuś
    > nie wydawało, że jak ma cięższy kask, to lepiej, bo będzie odporniejszy.

    Tera tendencja jest zupełnie odwrotna - ludzie szukają jak najlżejszych kasków.

    > A tak, będzie mógł powiedzieć, że wybrał ten kask, bo oprócz czadowego
    > malowania w czarny mat ten kask za 120funtów ma też 5gwiazdek Sharp.

    I cała rodzina odrazu odetchnie z ulgą (czy tam zaklnie szpetnie, kto wie).

    > Oprócz tego, na ostatnie targi motocyklowe do papierowej wersji
    > tygodnika MCN Sharp załączył poradnik jak przymierzać kask, żeby był
    > dobrze dobrany na rozmiar, więc funkcje oświatową ta agencja, w
    > odróżnieniu od Twoich rankingów motocykli, pełni.

    I bardzo miło.

    > Bo to oczywiście nie wszystko, ale myślę, że nie należy wieszać na kimś
    > psów tylko za to, że wydaje publiczne pieniądze na poprawę
    > bezpieczeństwa nie przez durne zakazy i nakazy, ale poprzez edukację i
    > badania.

    Zdaje się u brytoli ichniejsze Ministerstwo Transportu publiczne
    pieniądze wydaje także na reklamówki promujące bezpieczeństwo na
    drogach, również w stosunku do kierowców samochodów, uwrażliwiające ich
    na motocykle. I wielkie brawa. I nie wieszam na nich psów, tylko
    podważam jakość materiałów. Zresztą napisałem do nich, ciekawe czy będą
    uprzejmi odpowiedzieć (podzielę się jakby co).

    Sebastian
    Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco