  • 1. Data: 2012-12-19 23:26:58
    Temat: Stara ładowarka od Nokii jako zasilacz USB?
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    Dzień dobry Państwu,

    potrzebuję zasilić tanio dysk 2,5 cala ATA (nie SATA) w obudowie USB.
    Obudowa nie posiada żadnego wejścia na zasilanie, tylko gniazdko USB, do
    którego podłącza się kabel z jedną małą wtyczką i dwoma męskimi
    wtyczkami z drugiej strony. Taki kabelek, chyba większość obecnych
    widziała. Jedną dużą wtyczkę męską - tą "data" wtykam w urządzenie (np.
    Raspberry PI) i dysk oczywiście nie chodzi, bo dostaje za mało prądu.

    W szafce znalazłem ładowarkę od starej Nokii. Na obudowie napisano, że
    napięcie wyjścia to 5,7V. Co się stanie, jeżeli po prostu przerobię
    wtyczkę tej ładowarki na żeńskie USB i podłączę pod drugi kabelek od
    obudowy dysku? Zakładając, że kabelki przylutuję prawidłowo - czy
    napięcie 5,7V na od razu lub na dłuższą metę uwali mi obudowę dysku lub
    dysk? To ma chodzić 24 godziny na dobę 365 dni w roku, jako serwer.

  • 2. Data: 2012-12-20 00:24:00
    Temat: Re: Stara ładowarka od Nokii jako zasilacz USB?
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Poldek wrote:
> [...]
    > widziała. Jedną dużą wtyczkę męską - tą "data" wtykam w urządzenie (np.
    > Raspberry PI) i dysk oczywiście nie chodzi, bo dostaje za mało prądu.

    Sprawdź czy zasilanie jest dosyć wydajne, dyski 2,5 do bodajże 500GB
    mają zapotrzebowanie do 500mA czyli tyle ile USB MUSI dać.

    [..]

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 3. Data: 2012-12-20 01:25:48
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    AlexY wrote:

    > Sprawdź czy zasilanie jest dosyć wydajne, dyski 2,5 do bodajże 500GB
    > mają zapotrzebowanie do 500mA czyli tyle ile USB MUSI dać.
    >
    > [..]

    Urządzenie, do którego wpięty jest dysk samo jest zasilane z USB i
    pobiera jakąś tam moc, więc na pewno zasilanie z USB, jakie dostaje dysk
    nie jest wystarczające. Ten sam dysk podpięty do USB w komputerze śmiga
    aż miło. Dysk jest 40 GB PATA. Potrzebny jest zasilacz. Pytanie jak to
    zrobić nie wychodząc z kosztami powyżej 5 zł.

  • 4. Data: 2012-12-20 02:55:23
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Poldek pisze tak:

    > W szafce znalazłem ładowarkę od starej Nokii. Na obudowie
    > napisano, że napięcie wyjścia to 5,7V.

    Miernik masz? Bo że napisano a ile wychodzi naprawdę to może być różnie.

    Najlepiej zrób sobie stabilizator +5v
    http://img254.imageshack.us/img254/7126/regulador5v4
    ew.gif
    http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2006/0
    6/diagram-usbalarm.jpg

    http://www.engadget.com/2006/06/13/how-to-add-usb-po
    wer-to-your-alarm-clock/

    --
    Piotr

  • 5. Data: 2012-12-20 08:58:45
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "PiteR" <e...@f...pl> napisał w wiadomości

    > Miernik masz? Bo że napisano a ile wychodzi naprawdę to może być różnie.
    >
    > Najlepiej zrób sobie stabilizator +5v
    > http://img254.imageshack.us/img254/7126/regulador5v4
    ew.gif

    Stabilizator 7805 wymaga spadku napięcia na nim rzędu 1.5V przy obciążeniu
    100mA i prawie 2V przy obciążeniu 500mA.
    Ten schemat byłby poprawny jakby zamiast 6-18 było napisane 7-18

    P.G.

  • 6. Data: 2012-12-20 09:13:59
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Poldek" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 5,7V na od razu lub na dłuższą metę uwali mi obudowę dysku lub dysk? To ma
    > chodzić 24 godziny na dobę 365 dni w roku, jako serwer.

    Jeśli ona faktycznie daje 5,7V (co nie musi być prawdą) to podłączając ją
    przez 1 diodę 1N4007 uzyskasz około 5V.

    Ładowarka od pierwszej Nokii jaką miałem w ogóle nie dawała napięcia stałego
    tylko wyprostowany sinus (w szczycie 8V) i do tego dość słaby (przepuszczony
    przez rezystor chyba 10 om).
    Jeśli ta Twoja ładowarka jest ciężka (ma transformator w środku) to może być
    właśnie taka - nie nada się.
    P.G.

  • 7. Data: 2012-12-20 09:42:32
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > (przepuszczony przez rezystor chyba 10 om).
    > Jeśli ta Twoja ładowarka jest ciężka (ma transformator w środku) to może

    Stara ładowarka od Nokii, ciężka z transformatorem ma napisane na
    obudowie 3,7V. Miernik pokazuje cały czas zmieniające się napięcie od 8
    do 12 :-o (możliwe, że coś źle mierzę).

    Ta, która ma napisane 5,7V po podłączeniu miernika nie wykazała napięcia
    więc chyba jest zepsuta.

    Szukam dalej. Może ładowarka od w miarę współczesnych Nokii w rodzaju
    6300. Ma napisane 5V, 800 mA. Jest lekka, nie ma transformatora. Da
    radę? Można dostać za 5 zł na szrocie.

  • 8. Data: 2012-12-20 09:43:25
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Piotr Gałka pisze tak:

    > Ten schemat byłby poprawny jakby zamiast 6-18 było napisane 7-18

    Nie no jasne. To był tylko schemat montażowy. Poldek ma sobie skołować
    inne źródło napięcia od +8v do powiedzmy +12v.

    --
    Piotr

  • 9. Data: 2012-12-20 09:48:36
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Poldek pisze tak:

    > Ma napisane 5V, 800 mA. Jest lekka, nie ma transformatora. Da
    > radę? Można dostać za 5 zł na szrocie.

    Jeśli dysk ruszy to czemu nie. Choć te 800mA może być zbyt małą
    wydajnością.

    --
    Piotr

  • 10. Data: 2012-12-20 10:57:40
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    PiteR wrote:

    > Jeśli dysk ruszy to czemu nie. Choć te 800mA może być zbyt małą
    > wydajnością.

    Jeżeli tam jest prawdziwe 800 mA, to mam wrażenie, że starczy dla tego
    dysku. Ciekaw jestem tylko, czy prąd z takiej ładowarki jest
    wystarczająco wyprostowany i ustabilizowany, żeby czegoś nie uszkodzić w
    obudowie dysku, dysku i/lub urządzeniu (w tym wypadku Raspberry PI). Jak
    już wspomniałem, ma to być podłączone powiedzmy tak:

    Ładowarka od Nokii ---> Rasberry PI --kabelek USB -> dysk USB