    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Stabilna przetwornica DC-DC
    Date: Thu, 17 Jul 2014 12:03:54 +0200

    Użytkownik "Mario" <m...@...pl> napisał w wiadomości
    news:lq6pa8$k1e$1@mx1.internetia.pl...

    > W obwodzie pierwotnym masz kluczowany prąd w pętli zasilania. Zmiana
    > dławika skompensowanego na zasilaniu nic nie dawała,

    Jak dostałem pierwsze w życiu próbki dławików CM postanowiłem sprawdzić ich
    skuteczność. Włączyłem między tracking generator a wejście pomiarowe
    analizatora widma i byłem zachwycony skutecznością już przy 150kHz. Ale
    potem włączyłem w linie A i B izolowanego RS485 i zauważyłem zero efektu
    tłumienia zakłóceń CM w tym zakresie f. Zacząłem więc myśleć. Moje wnioski -
    te zakłócenia mają charakter źródła prądowego z powodu tego, że w szereg
    mają niewielką pojemność izolacji. U mnie trafo DCDC miało rzędu 4pF (to
    jakieś 260k przy 150kHz), a dławik CM 4,7mH (rzędu 4,5k przy 150kHz) - jakim
    cudem miałby być skuteczny.
    Dla wyższych f jest skuteczny, bo impedancja pojemności izolacji coraz
    mniejsza a dławika coraz wyższa.

    Dławik będzie super skuteczny jak stanie się elementem dzielnika z
    kondensatorem łączącym izolowane strony, ale przy RS485 udało by mi się to
    osiągnąć tylko w odniesieniu do zakłóceń generowanych przez DCDC a nie w
    odniesieniu do zakłóceń CM generowanych przez driver RS485, bo trzeba by
    między linie A i B włączyć za duże pojemności.

    > a za to dawała zmiana filtra w układzie Pi.

    Pomiary na liniach sygnałowych to pomiary CM, a pomiary na zasilaniu to nie
    umiem dokładnie określić, ale to nie są ani czyste pomiary CM ani czyste
    pomiary DM.
    Poza tym część zakłóceń DM na niesymetriach zamienia się na CM więc
    tłumienie DM obniża też mierzone CM ale tylko w tym zakresie w jakim te CM
    pochodzą od DM (nawet wyzerowanie DM nie da zera w pomiarach).

    > Dokładnie jak na seminarium Wurth Elektronik :) Ale nie na tyle żeby
    > zjechać z zakłóceniami do sensownego poziomu. W sumie to zresztą bez
    > znaczenia. Chodzi mi głównie o zagrożenie tym że w sumie nie wiesz jak
    > zachowuje się przetwornik DC/DC który chcesz zakupić. Niby zamiennik tego
    > co masz w projekcie a efekty mogą być druzgocące.

    W 1987r byłem prywatnie w Norwegii i udało mi się pogadać z kilkoma
    elektronikami z różnych firm. Jeden gość mnie wtedy zadziwił twierdząc, że
    jak ma zatwierdzenie typu urządzenia to potem nie może żadnego elementu
    zamienić odpowiednikiem. Ja nie widziałem żadnego problemu w użyciu
    rezystora z innej firmy.
    Teraz już widzę. Jak już mam obowiązkową dokumentację CE zawierającą między
    innymi deklaracje RoHS od wszystkich elementów to nie chce mi się tworzyć
    nowej z powodu jednego opornika.
    Moim zdaniem tworzenie przez polityków/urzędników tego rodzaju wymagań jest
    rodzajem sabotażu gospodarki i kompletnie nie rozumiem dlaczego im zależy na
    tym aby niszczyć gospodarkę.
    P.G.