    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Stabilizacja obrotów
    Date: Tue, 11 Jul 2023 19:18:50 +0200

    On Tue, 11 Jul 2023 18:49:14 +0200, Janusz wrote:

    > No ok, w teorii to proste, w rzeczywistości już takie nie było, trochę
    > te obroty pływały.

    regulator tylko proporcjonalny :-)

    > Może to wina R była, bo co mierzyli? opornik bocznik czy R silnika?

    We wzorze jest R silnika, stały.
    Aby zmierzyc prąd, potrzebujesz opornik pomiarowy, w szereg z
    silnikiem.

    Pozniej były silniki z wbudowanym stabilizatorem odsrodkowym.
    Ktory odcinal jedną cewke wirnika przy zbyt duzych obrotach.
    Ciekawe jak to w praktyce działało.

    > Wiem, w latach 80 zrobiłem pomiar i stabilizację obrotów na pasku
    > czarno/białym naklejonym na kole zamachowym w magnetofonie.
    > Podświetlenie ledem i odbiornik z jakieś optodiody. Działało całkiem
    > fajnie aż zajechałem głowicę.

    Cos mi chodzi po glowie, gdzies to fabrycznie widziałem.
    A moze to gramofon byl.

    > No zanika bo musi, ale przez chwile jest i powinno wygenerować napięcie.

    > Ale to nie ma znaczenia bo regulujesz że tak powim gupowo czyli
    > całkujesz z kilku okresów sieci a nie jednego, szybsza regulacja obrotów

    Hm, to chyba nic nie da.
    Przesuniecie prądu jest w miare stale, jak bedziesz mierzyl w
    przejsciu napiecia przez zero, to zawsze na jakis niezerowy prad
    trafisz.

    J.