  • 11. Data: 2014-03-25 10:17:06
    Temat: Re: Średnio-mocny stacjonarny pecet
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > pomyśl. jeśli zasilacz będzie ekstremalnie cichy, i biernie chłodzony CPU, to
    > ten komp się przegrzeje. Takie numery są prawie możliwe na sprawdzonych
    > doświadczalnie konfiguracjach, a nie wyczytanych z not katalogowych. (np amd64
    > działają bez wentylatorów) Im większy dasz radiator na procku i większy
    > wentylator tym większe szanse na cichą pracę. Cichą aktywną wentylacje.

    Przegrzewania się nie boję. Mam obudowę o ażurowym przodzie i w niej dwa 12cm
    wiatraki - jeden z boku - dmucha częsciowo na (bierny) radiator obecnego CPU,
    częsciowo na (bierny) radiator grafiki. Drugi wiatrak w tyle obudowy, a trzeci
    oczywiście w spodzie zasilacza. Żadnego z nich praktycznie nie słyszę.
    Temparatury mam w zwyczaju monitorować i nic mi się nigdy nie przegrzewało.

    Mój obecny stary Core2 Duo ma TWP 65W, więc wychodzę z założenia (nei wiem czy
    słusznego), że nowocześniejszy procek o takim samym TWP również da się chłodzić
    w podobny - niemal bierny sposób.

    Na pewno nie chcę dopuścić do instalacji zmiennobrotowego wiatraka dołączanego
    przez intela do precesora, bo takie zawsze słychać i zwiększają obroty zbyt
    chętnie, bez ważnej potrzeby.

    Nic się złego nie dzieje, zapewniam, jak rdzenie CPU mają (przy małym
    obciążeniu) w okolicach 40-45C. U mnie tak jest non-stop od 2008 r. i wszystko
    pracuje super stabilnie. Nigdy nie osiągnąłem temp. przy której CPU by sam
    zmniejszał taktowanie. Przy najbardziej obciążających, syntetycznych testach
    temp. rdzeni dochodziła do 80°C i nawet wtedy nic się nie działo. Przy
    normalnych, choć obciążających zadanich, np. obróbka video HD, max. który
    obserwowałem w upalne dni to 65°C (rdzenie). Wbrew panującym przesądom, nie jest
    to żaden problem dla CPU, a jeśli nawet teoretycznie skraca jego żywot, to i tak
    są to długie lata. Nie warto katować uszu i szargać sobie nerwów, aby procek
    chodził 20 lat zamiast 15 :-)

    latet

  • 12. Data: 2014-03-31 02:02:22
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> wrote in message
    > Fakt, poziom rozpraszanej mocy jest rzędu 100 czy 150W
    > (i nie mówię że przy np. 600W też tak można) ale niektórzy
    > przy tych mocach mają ze 3 lub 4 wiatraki, hałasu co niemiara
    > kłopoty z przegrzewaniem.

    Bo jak nie ma dobrego kontaktu między procem a radiatorem
    (pasta!) to żaden wiatrak nie pomoże... będzie się proc grzał.

  • 13. Data: 2014-04-02 17:16:27
    Od: vissim <v...@p...onet.pl>

    rozważałeś zakup mini PC ?
    Gigabyte Brix z i5 Intel Iris