eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodySprawdzam, z ciekawosci...Re: Sprawdzam, z ciekawosci...
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Sprawdzam, z ciekawosci...
    Date: Tue, 17 Jan 2012 06:06:08 +0100
    Organization: Aleuania-Pueruania
    Lines: 100
    Message-ID: <jf2vk5$7ve$1@inews.gazeta.pl>
    References: <jevs9b$2h9$1@mx1.internetia.pl>
    Reply-To: "Eneuel Leszek Ciszewski" <e...@g...com>
    NNTP-Posting-Host: 83.151.39.26
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1326776773 8174 83.151.39.26 (17 Jan 2012 05:06:13 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 17 Jan 2012 05:06:13 +0000 (UTC)
    X-MimeOLE: Numer mego telefonu '665 363835'='Moj Eneuel'
    X-Priority: 3
    X-User: eneuell
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5512
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2427216
    [ ukryj nagłówki ]


    "moon" jevs9b$2h9$...@m...internetia.pl

    > Nadal kupujecie wąskie oponki na zimę?
    > Czy już moda przeszła?

    Ja zakładam zimą tej samej szerokości co latem.
    W Pannie Mercedes latem montowałem (na ,,aluminiowych''
    felgach) opony szersze niż zimą, ale zimą (na stalowych
    felgach) też montowałem nieco szersze niż zalecał producent.
    Były bardziej typowe od zalecanych, przez co były tańsze.

    IMO moda na wąskie opony zimowe bierze się z chęci jeżdżenia po
    śniegu, w który łatwiej wgnieść oponę wąską. Teraz zimą raczej
    śniegu jest mało, a jeśli nawet już jakiś jest, to raczej
    solidnie ubity i wyślizgany, nie zaś puszysty. :) Ponadto
    im opona węższa, tym mocniej musi się uginać, aby dotykać
    tą samą powierzchnią. A jeśli mocniej ugina się, mocniej
    też nagrzewa się w czasie jazdy, dzięki czemu lepiej
    trzyma się jezdni.

    Załóżmy, że w oponie mamy ciśnienie niecałych 2 atmosfer -- czymkolwiek
    one są. I że nacisk na jedną z osi wynosi :) 800 kG. A opona ma
    szerokość 195 mm. Jak łatwo obliczyć, na jedno koło przypada 400 kG
    i ta siła musi być zrównoważona parciem wynikającym z przemnożenia
    ciśnienia wewnątrz koła i powierzchni styku opony z jezdnią. Jedna
    atmosfera (atmosfer jest wiele, ale mniej więcej mają tę samą
    wartość wyrażoną w jednostkach SI) to około 1 kG na cm kwadratowy.

    400 kG = 20 cm * długość opony przylegającej do jezdni

    Przekładając to na bary (zamiast nieklarownych, bo wieloznacznych
    atmosfer) oraz na niutony (10 N to niezupełnie 1 kG, bo przyspieszenie
    ziemskie nie wynosi 10 m/s^2) i na typowe szerokości opon, mamy około
    długość 20 cm dla 4 kN.

    400/195=2,05128205128205

    Zatem opona taka musi tak uginać się, aby przylegać na długości około 20 cm.
    Jeśli zmniejszymy ciśnienie, szerokość nie zmieni się, ciężar też, zatem
    musi zwiększyć się długość, czyli opona będzie mocniej gnieciona, co da
    w efekcie wytwarzanie większej ilości ciepła kosztem zwiększonego zużycia
    paliwa. Jeśli zamiast 2 atmosfer mamy 1.8 -- opona musi gnieść się tak,
    aby przylegać do jezdni na długości (wyrażonej centymetrami) równej

    4000 / 1.8 czyli około 22,222 cm

    Podobny efekt uzyskamy zmniejszając szerokość opony do 180 mm.

    Przekładając to na bary i na typowe szerokości opon, mamy około 20 cm.

    4000/175=22,8571428571429
    4000/185=21,6216216216216
    4000/195=20,5128205128205

    Czyli dla 175 mm i dla 2 barów oraz 4 kN przypadających na
    jedno koło mamy około 22,857142 cm długości obwodu opony
    stykającego się z jezdnią.

    Oczywiście zmniejszanie ciśnienia wiąże się z niepożądanymi
    efektami typu łatwiejsze uszkodzenie felgi czy zmniejszenie
    stateczności całego samochodu.

    -=-

    Może warto zauważyć, że od jakiegoś momentu im niższa temperatura jezdni,
    tym lepsza przyczepność? Zmarznięty lód jest szorstki, nie śliski, tym
    bardziej zmarznięty asfalt. Natomiast opona jadącego samochodu stale
    grzeje się dzięki ugniataniu. Stale nagrzewana opona najeżdża na zimny
    asfalt, jest plastyczna i lepka, ale jeśli asfalt jest zimny a szybkość
    samochodu spora, lód nie zdoła rozpuścić się pod oponą, gdyż ta stale
    najeżdża na nowe, zimne fragmenty jezdni, natomiast to, co jest śliskie,
    nie jest lodem, ale warstewką wody powstałej z topienia się lodu pod
    wpływem nacisku opony i temperatury.

    Innymi słowy niewiele ryzykowałem, jadąc dwa lata temu (25 stycznia 2010 roku)
    całkiem wąską drogą (niedaleko Augustowa) z szybkością ponad 150 km/h na letnich
    oponach w czasie mrozu sięgającego 25 °C. :) Kila dni później zwiększyłem tę
    szybkość w tym właśnie miejscu do ponad 160 km/h, jadąc już na zimówkach.

    -=-

    Reasumując -- jazda zimą na wąskich oponach ma swoje uzasadnienie, o ile
    mamy słabe opony (letnie lub podobne do letnich -- takie, które wymagają
    podwyższonej temperatury do poprawnego trzymania się jezdni) lub grząski
    śnieg. Jeśli mamy typowe opony zimowe (lubiące także niskie temperatury)
    i ubity śnieg lub zmarznięty asfalt, to chyba nie warto zawracać sobie
    głowy zmniejszaniem szerokości opon. Natomiast zawsze warto uważnie
    jechać przez kilka pierwszych kilometrów, zanim opony nagrzeją się
    jazdą. A że w miastach jezdnie są ciepłe (łatwo tam o stopiony lód)
    a odcinki do przejechania krótkie -- niebezpieczeństwo poślizgu
    (i wypadku) w mieście jest niepomiernie większe niż poza miastem,
    na pustych drogach znajdujących się na odludziach, gdzie prawie nikt nie jeździ...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
    `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
    o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: