  • Data: 2011-05-25 00:04:55
    Temat: Re: Smart Fortwo vs inne maluchy
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 20 May 2011 13:36:48 +0200, Marek 'marcus075' Karweta wrote:

    > Cześć!
    > Szybko, krótko i na temat: trzeba w domu drugiego auta. Małego. Wybór
    > padł na używanego Smarta Fortwo z manualną skrzynią biegów i silnikiem
    > diesla (do wyhaczenia za jakieś 8-10kPLN). Jak ten Smart ma się do
    > innych, równie małych aut typu Ford Ka czy Vw Lupo? Chodzi mi nie o
    > kwestie pakowności (bo to wiadomo: ze Smartem wygrywa nawet rower),
    > tylko o ogólną kulturę użytkowania, głównie o awaryjność auta w wieku
    > około 10 lat. TIA!

    Jezdze takim od ponad roku, wiec troche juz moge na ten temat powiedziec.

    Na poczatek mala uwaga, nie ma smartow fortwo z manualna skrzynia biegow.
    We wszystkich jest zautomatyzowana (soft tip), czyli nie masz sprzegla
    ale machasz wajcha +1 -1. Te co lepsze maja jeszcze tryb full auto (soft
    touch) ktory zmienia za ciebie. Generalnie ten soft touch sprawdza sie
    raczej srednio i nie warto do niego doplacac.

    Przy zakupie CDI uwazaj na przebieg. Przy 160-200k lubi sie w nim konczyc
    sprzeglo (niestety ~1500pln + wymiana) i turbina (kolejne ~1700 +
    wymiana). Warto o nie zapytac sprzedawcow. Jesli nic nie bylo robione,
    trzeba uwazac.

    Sprzeglo charakterystycznie szarpie przy ruszaniu, turbina w pierwszej
    kolejnosci zaczyna cieknac, a potem dosc specyficznie gwizdac. Te dwa
    elementy trzeba bezapelacyjnie sprawdzic przy zakupie.

    Nie musisz sie natomiast martwic o rozrzad, bo jest tam lancuszek, ktory
    zyje zazwyczaj dluzej niz silnik.

    Jesli chodzi o porownanie z tymi popularnymi maluchami, to w smarcie masz
    znacznie wiecej miejsca. Jezdzilem do tej pory matizem, seicento, aygo.
    Nic nie moge powiedziec niestety o Ka. W kazdym z tych o ktorych pisalem
    miejsca jest znacznie mniej.

    Przyklad: Jestem dosc spory 180cm/105kg - ale fotel kierowcy moge odsunac
    jeszcze o niemal 10cm. Przy maks odsunieciu niemal nie siegam do
    kierownicy.

    Jesli chodzi o ladownosc, to mozna sie mocno zdziwic. Smart ma fotele
    zitegrowane z zaglowkami, ktore siegaja bardzo wysoko. Przez to bagaznik
    ladujesz niemal pod sufit. Do kufra fortwo wchodzi ponad dwa razy wiecej
    niz do seicento czy matiza. Spokojnie jestes sie w stanie zabrac na
    kilkudniowy wyjazd.

    Auto ma kilka zalet w miescie. Promien skretu jest na prawde maly, bez
    wiekszych problemow zawracasz na raz na dowolnej dwukierunkowej ulicy.
    Parkowanie to bajka, zajmujesz na dlugosc tyle miejsca ile duze auta na
    szerokosc. Spalanie w zaleznosci od stylu jazdy i pory roku. Do pieciu 5l
    w zime przy mocnym deptaniu, latem spokojnie okolice 4l/100. Na trasie
    nieco ponad 3l.

    Z wad do miasta zdecydowanie twarde zawieszenie. Niestety takie w tym
    autku byc musi ze wzgledu na jego proporcje proporcje. Powyzej tych
    70-80km/h takze zaczyna sie powoli robic glosno.

    Jesli bedziesz mial jeszcze jakies pytania, wal smialo.

    Tomek