    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Skutki braku ABS-u
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Thu, 9 Aug 2012 01:37:01 +0200

    On Wed, 08 Aug 2012 08:27:05 +0200, Artur Maśląg wrote:

    > (...)

    > Wniosek jest nieuzasadniony - nie wiadomo co by się stało, gdyby
    > miał ten ABS patrząc po tym, jak się zachował.

    Nie skręciłby nagle na przeciwny pas ruchu.
    Bo kierowca na zablokowanych kołach skręcił kierownicę i to dość mocno
    (zapewne zdziwiony dlaczego samochód nie skręca).
    Z ABS samochód reagowałby od razu na skręt kierownicą i nie byłoby
    niespodzianki po odzyskaniu przyczepności.

    > Zdziwiłbyś się, ale chodzi właśnie o EBD, które pozwala na dynamiczny
    > rozkład sił hamowania

    No niesamowite... I jakimś dziwnym trafem ten dynamiczny rozkład sił
    hamowania w samochodzie z ESP jest znacznie bardziej tylny niż w
    samochodzie bez ESP.

    > który kiedyś był realizowany przez korektory
    > hydrauliczne - tak, nawet w samochodach wyposażonych w ABS.

    I ciekawe dlaczego wersje z ABS miały inne te korektory, dające większą
    siłę hamowania tyłu?

    Balans hamulców to założenie projektowe samochodu, które zakłada pewne
    możliwości opanowania nadstrowności przez kierowcę.
    I im bardziej zaawansowane systemy pozwalające opanować uślizg tylnych kół
    przy hamowaniu, tym coraz to nowsze samochody mocniej hamują tylnymi
    hamulcami.

    I między innymi dlatego dzisiejsze samochody hamują dużo lepiej niż kiedyś,
    jak standardowo przednie koła blokowały się długo nim tylne zaczęły jakoś
    sensownie hamować.