-
Data: 2020-12-10 19:46:14
Temat: Re: Skrecanie w lewo prawo - 2 pasy -> 3 pasy. art. 16 i 22.
Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Thu, 10 Dec 2020 14:59:36 +0100, w <5fd229cd$0$548$65785112@news.neostrada.pl>,
Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(-a):
> > Lewy akurat się kończy (zakładając ruch samochodów, a nie rowerów).
> > To, że linia "się-nie-zgina" nie ma znaczenia.
>
> To donieś na policję, że ktoś tam nie miga, i opisz potem, jaki będzie
> rozpuk, jak się będą z ciebie śmiać :)
Napisz do niego, niech się facet z ciebie pośmieje :D
Zdaniem policjanta wątpliwości, co do tego kto ma pierwszeństwo należy rozwiać
m.in. o zasady ogólne ruchu drogowego, a w szczególności o art. 16 ust. 4
ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2018 r. poz.
1990 t.j.). Wspomniane przepisy mówią, że: kierujący pojazdem jest obowiązany
jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni, a jeżeli pasy ruchu na jezdni są
wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.
- Pas ruchu to każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego
rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi -
podkreśla Kobryś. - Zatem możemy spotkać się z sytuacją, w której jezdnia
dwukierunkowa zacznie się zwężać w taki sposób, że wcześniej jadące obok siebie
pojazdy mieszczące się na prawej połowie jezdni spotkać się mogą w ruchu
kolizyjnym - zauważa policjant.
Przedstawiciel KGP podkreśla, że w sporze o pierwszeństwo przejazdu istotne
jest, który z kierujących jedzie zgodnie z przepisami. Warto też pamiętać, że
każda sytuacja drogowa ma indywidualny charakter kreowany przez różne
okoliczności.
- Dlatego abstrahując od zasad ostrożności i ograniczonego zaufania można
wskazać, że co do zasady pasy ruchu wyznacza się od krawędzi a nie od środka
jezdni. Łącząc to z zasadą jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni trzeba
stwierdzić, że kierujący pojazdem umiejscowionym przy wspomnianej krawędzi
jedzie zgodnie z przepisami - a co za tym idzie jego pas się nie kończy -
wyjaśnia podinsp. Radosław Kobryś.
- Natomiast kierujący, który prawidłowo obserwuje drogę widząc zbliżające się
zwężenie jezdni - w omawianym przypadku przez zmianę położenia jej krawędzi -
powinien dążyć do umiejscowienia swojego pojazdu zgodnie z przepisami możliwie
blisko prawej krawędzi jezdni - tłumaczy policjant.
Kobryś przypomina, że zgodnie z paragrafem 86 rozporządzenia Ministrów
Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i
sygnałów drogowych z dnia 31 lipca 2002 r. (Dz.U. Nr 170, poz. 1393)
umieszczone przy krawędzi jezdni znaki: P-7a (linia krawędziowa przerywana),
P-7b (linia krawędziowa ciągła) wyznaczają krawędź jezdni; znak P-7b oznacza
poza tym zakaz wjazdu na pobocze kierującemu pojazdem samochodowym.
Ponadto przedstawiciel KGP przytacza też rozporządzenie Ministra Infrastruktury
w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych
oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na
drogach z dnia 3 lipca 2003 r. (Dz.U. Nr 220, poz. 2181). A czytamy w nim:
linie krawędziowe stosuje się przede wszystkim do wyznaczenia krawędzi jezdni
bez krawężników ulicznych w celu oddzielenia jezdni od pobocza lub pasa
awaryjnego. Dopuszcza się stosowanie linii krawędziowej na odcinkach z
krawężnikami, jeżeli wymagają tego warunki widoczności lub bezpieczeństwa
ruchu.
Policjant przypomina, że kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, wózkiem
rowerowym, motorowerem, wózkiem ręcznym oraz osoba prowadząca pojazd napędzany
silnikiem są obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do
jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych.
Policja: Pierwszeństwo ma kierowca przy krawędzi jezdni
- Ogólne zasady ruchu nakazują kierującemu pojazdem jazdę możliwie blisko
prawej krawędzi jezdni wyznaczonej krawężnikiem bądź znakiem poziomym. W
związku z tym jego pas ruchu przebiega równolegle do krawędzi jezdni, a nie do
jej środka. Dlatego co do zasady, jeśli znaki drogowe nie wskazują inaczej ten
pas ruchu nie kończy się, a co za tym idzie nie można wymagać od jadącego nim
aby ustępował pierwszeństwa w związku ze zmianą pasa ruchu - wyjaśnia podinsp.
Radosław Kobryś z BRD KGP.
W jego ocenie fakt poruszania się przy prawej krawędzi jezdni, której odległość
położenia zmniejsza się względem środka jezdni nie stanowi o zmianie pasa
ruchu. Wręcz przeciwnie, kierujący w takiej sytuacji kontynuuje jazdę wybranym
wcześniej pasem ruchu.
Następne wpisy z tego wątku
- 10.12.20 20:13 J.F.
- 10.12.20 20:43 Shrek
- 11.12.20 00:04 r...@k...pl
- 11.12.20 11:32 Rom45
- 11.12.20 15:11 J.F.
- 11.12.20 15:32 J.F.
- 11.12.20 15:49 J.F.
- 11.12.20 17:19 Shrek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- Akumulator do Hyundai
- Rambo 2024. Co z radio-stopem
- Pijani kierowcy
- "Chciałem zamówić kurs tym"
- Windykatorzy ścigają spadkobierców z mandat nieboszczyka za przekroczenie prędkości???
- [OT] Lewe oprogramowanie
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
Najnowsze wątki
- 2024-12-04 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-04 Czy policjantów należy ROZBROIĆ?
- 2024-12-03 Tymoteusz Sz.
- 2024-12-03 Re: Prezydent ułaskawia: Prezydent USA Biden (D) ułaskawia syna własnego
- 2024-12-03 Re: Tani dodatkowy sim do smartwacha
- 2024-12-03 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2024-12-03 Praktyczny test GPS...
- 2024-12-02 Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- 2024-12-02 Akumulator do Hyundai
- 2024-12-02 Olsztyn => Sales Specialist <=
- 2024-12-02 Poznań => Technical Artist <=
- 2024-12-02 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-02 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2024-12-02 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-12-02 Białystok => Delphi Programmer <=