  • 1. Data: 2011-10-20 22:10:52
    Temat: Silnik 40W termistor
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Witam

    Nowy oczyszczacz powietrza przestał działać. Dostałem się do silnika. Jego
    schemat:

    http://remek62.republika.pl/Tymcz/silniksch1.jpg

    Jak sądzę do przewodów RED i BLACK podłączam zasilanie 220V, a element oznaczony
    literką t, to termistor. Omomierz między RED i BLACK pokazuje przerwę.
    Uszkodzony termistor? Gdzie go szukać? Tu jest fotka silnika:

    http://remek62.republika.pl/Tymcz/silnik.jpg

    Jakość słaba, bo i sprzęt mam kiepski, ale może ktoś spotkał taki silniczek i
    podpowie.

    Pozdrawiam Remek

  • 2. Data: 2011-10-21 05:15:33
    Temat: Re: Silnik 40W termistor
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Remek" <d...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > literką t, to termistor. Omomierz między RED i BLACK pokazuje przerwę.
    > Uszkodzony termistor? Gdzie go szukać? Tu jest fotka silnika:
    Witam,

    Tak na szybko to bym skłaniał się do nazwy bezpiecznik termiczny.
    Na tym elemencie mogła by być podana jeszcze temperatura.
    Jeżeli by nie było a chciałbyś szukać to musisz dobrać sensowna temperaturę
    (uszkodzenie uzwojeń , stopienie obudowy z plastiku ?) Ja bym odstawiał że
    będzie niższa niż 120 st a moze nawet niższa niż 100 st c. Prąd raczej te
    elementy mają dużo większy niż występujący podczas pracy tego silnika.
    http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&string=bez
    piecznik+termiczny

    pzdr. Gejzero.

  • 3. Data: 2011-10-21 11:09:55
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Gejzero SQ3OGX" napisał:

    > Tak na szybko to bym skłaniał się do nazwy bezpiecznik termiczny.

    Dzięki za podpowiedź. Masz oczywiście rację. Już to g... znalazłem i wyciąłem.

    > Na tym elemencie mogła by być podana jeszcze temperatura.

    130 st C.

    > Jeżeli by nie było a chciałbyś szukać to musisz dobrać sensowna temperaturę.

    Nie będę szukał, bo pewnie takiego nie znajdę. Moim zdaniem element ten służy do
    drenażu kieszeni klienta. Miałem kilka przypadków uszkodzenia takiego
    bezpiecznika w zasilaczach antenowych do TV. Przeciętny user tego nie znajdzie i
    nie naprawi. Kupi nowy zasilacz, silnik, itp.

    Pozdrawiam Remek

  • 4. Data: 2011-10-21 17:25:22
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > znajdzie i
    > nie naprawi. Kupi nowy zasilacz, silnik, itp.

    Wiesz już nie pamiętam od czego to był zasilacz ale tez podobnie zrobiłem.
    Cieszyłem się ze udało mi się szybko reanimować urządzenie ale nie czułem
    się pewnie zostawiając ten zailacz bez tego bezpiwecznika.
    Jednak uważam że skoro ten bezpiecznik zadziałał to znaczy się że powinien
    tam być.
    W dobie odchudzania wszystkiego jak tylko sie da, wiele urządzeń pracuje na
    granicy "zdrowego rozsądku" i grzeje się niemiłosiernie juz w normalnych
    warunkach. Kiedy dojdzie do zmiany tych warunków na niekorzystne np. wyższa
    tem otoczenia lub jakieś przeciążenie silnika to takie wyżyłowane urządzenie
    poprostu nie daje rady i się przegrzewa. Pół biedy jeżeli jest tam taki
    bezpiecznik, bo kończy się na jedo uszkodzeniu. Gorzej jak juz tego
    bezpiecznika nie ma to czasmi może dojść do tragedii - pożaru. Ja bym go
    jednak tam wstawił i druga sprawa, sprawdź dlaczego się przepalił ?

    Pozdr. Gejzero.

  • 5. Data: 2011-10-22 11:29:43
    Od: "Remek" <d...@g...com>

> [...]

    > bezpiecznika nie ma to czasmi może dojść do tragedii - pożaru. Ja bym go
    > jednak tam wstawił i druga sprawa, sprawdź dlaczego się przepalił ?

    W spotkanych przeze mnie przypadkach bezpiecznik był wykonany wg zasady
    "odchudzania wszystkiego jak tylko sie da" i po jego wyrzuceniu zasilacze
    pracują 10 lat bez awarii. Inna sprawa, że prawidłowo dobrany bezpiecznik byłby
    bardzo pożądany gdyby był łatwo wymienialny (w droższych urządzeniach) i
    prawidłowo dobrany. Teraz przeważnie służy jako "dupochron" dla producenta
    urządzenia. Łatwiej dać takie g... zamiast spełnienie warunków pętli zwarcia,
    trudnopalności itd. itp.

    Remek

  • 6. Data: 2011-10-22 22:24:15
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    > prawidłowo dobrany. Teraz przeważnie służy jako "dupochron" dla producenta
    > urządzenia. Łatwiej dać takie g... zamiast spełnienie warunków pętli
    > zwarcia,
    > trudnopalności itd. itp.

    Nic dodać, nic ująć. Dostałem od rodziny z Usiech telefon bezprzewodowy DSS,
    chodzi bardzo ładnie, na zakłócenia mało wrażliwy, słyszalność świetna,
    nawet CID chodzi. Był w zestawie zasilacz(yk), to mu aż biała obudowa
    zbrązowiała...
    Na granicy wydolności. Czym to grozi - widać przy wyścigach szybkich
    samochodów, gdzie silniki potrafia kręcić do 20krpm (1), tam lekko nie tak
    zamanipulować autem i silnik wylatuje... Mam w planie zrobić zasilacz do
    radia stacjonarnego, przynajmniej 20-30 A, trafo powinno 50 wytrzymać
    (ciężkie jest, dwa uzwojenia drutem o fi 2.5 mm), ale żyłować 45 nie będę
    raczej, zresztą, zmierzę dokładnie, i tak obliczę, żeby miał przynajmniej
    20-30% zapas. I może bez stabilizacji się obejdzie... Obwody o dużej mocy, a
    czasem pędzi to taki tranzystorek, że puknąć młotkiem, to w pył się
    rozsypie...
    To niestety, chyba powszechna maniera, dawać wydolność zasilacza, czy nawet
    mechaniki, na styk. Ale dzięki temu częściej ludzie kupują to, co padło z
    wysiłku.

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

    (1) http://www.youtube.com/watch?v=BPdm51QwZEw

  • 7. Data: 2011-10-24 17:36:50
    Od: "adamschodowy" <a...@g...pl>

> [...]
    >
    > W spotkanych przeze mnie przypadkach bezpiecznik był wykonany wg zasady
    > "odchudzania wszystkiego jak tylko sie da" i po jego wyrzuceniu zasilacze

    Potwierdzam, imo rewelacyjny patent. Element przewidziany do zepsucia w
    chwili
    wygaśnięcia gwarancji, w klimacie chłodniejszym pewnie starzeje się wolniej
    i działa
    dłużej. Ale znacznie upraszcza wszelką diagnostykę. I tylko tyle, bo trzeba
    go
    wydłubywać, tu trochę dali pupy.