  • 11. Data: 2009-04-20 21:02:53
    Temat: Re: Serwomechanizm się "wzbudza" - czy to normalne??
    Od: Konop <k...@g...pl>

    misiu pisze:

    > Czy ja postuluję co innego? Nie miałem do czynienia z serwami
    > modelarskimi, ale wyobrażam sobie, że napięcie z potencjometru jest
    > komparowane ze scałkowanym sygnałem sterującym, a wynik podawany na
    > silnik. Jest inaczej?

    Nie zupełnie... tam jest właśnie takie nietypowe sterowanie, steruje się
    szerokością impulsu (liczoną w ms) a nie wypełnieniem w %...

  • 12. Data: 2009-04-20 21:14:43
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Konop napisał:
    > Witam!!
    >
    > Kupiłem sobie ostatnio mały tani chiński serwomechanizm na allegro
    > ;)... taki przeźroczysty-niebieski, super miniaturowy... podobny do
    > tego, ale bez naklejek:
    > http://photos03.allegroimg.pl/photos/oryginal/607/17
    /94/607179412

    > Napiszcie proszę, czy taka sytuacja jest:
    > a) normalna dla każdego serwa
    > b) normalna dla tej klasy serwa
    > c) nienormalna ;)...

    Niestety link mi się nie otwiera, ale podejrzewam odpowiedź b)
    W większości tanich serw modelarskich przyczyną drgań jest kiepskiej
    jakości potencjometr sprzężenia zwrotnego. Takie "skrzeczące" serwa
    często udawało mi się uratować. O ile serwo jest rozbieralne to trzeba
    je rozkręcić i dostać się do potencjometru. W większości serw ten
    potencjometr był również rozbieralny. Obudowa potencjometru ma zatrzaski
    i po delikatnym podważeniu można zdjąć pokrywę osłaniającą ścieżkę
    oporową i ślizgacz. "Żółtki" często napaprają tam jakiegoś klajstru.
    Wystarczyło umyć wnętrze potencjometru izopropanolem lub benzyną
    ekstrakcyjną i na koniec psiknąć jakimś środkiem konserwującym styki np.
    Kontakt 60 lub w ostateczności WD40. Po zmontowaniu wszystkiego do kupy
    serwa działały nie gorzej od tzw. markowych.

    P.S. Serwa tego typu steruje się ciągiem dodatnich impulsów o szerokości
    od 1ms do 2ms. Wg standardu 1,5ms odpowiada ustawieniu orczyka w
    neutrum. Większość serw pozwala na pracę w szerszym zakresie. Impulsy wg
    standardu powinny powtarzać się co 20ms. Ta wielkość nie jest krytyczna
    i ma wpływ jedynie moment obrotowy serwa, prędkość ustalania pozycji i
    moment trzymający. Przy większej częstotliwości powtarzania impulsów
    serwo działa szybciej (ale oczywiście do pewnego momentu). Zbyt wolne
    powtarzanie impulsów powoduje, że serwo potrzebuje więcej czasu na
    osiągnięcie zadanej pozycji i może zacząć pracować skokami.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 13. Data: 2009-04-20 21:22:15
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Konop wrote:
    > wysyłam mu tylko
    > impulsy o częstotliwości ok 50Hz, i czasie trwania od 0,6 do 1,9ms

    Tyle, że te impulsy są ustawiane w tym sprzętowym PWM tak, że jest stały
    okres pomiędzy ich środkami... ale to nie powinno być problemem -
    spróbuj może zmienić częstotliwość i sprawdzić czy to "bzykanie" ma z
    tym związek?
    Miałem gdzieś jakieś serwo za 40zł i bzykało jak mu sie śmieci podawało,
    a jak normalne impulsy (z 555) to stało cicho a prąd się zwiększał jak
    si ę z nim siłowałem.
    A do zamka to można podłączyć sam silniczek z serwa i z potencjometru
    masz sygnał zwrotny czy zamknęło czy nie.

    Mirek.

  • 14. Data: 2009-04-20 21:30:10
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 20 Apr 2009 21:56:16 +0200, Konop wrote:
    >Czekaj, ja ten serwomechanizm KUPIŁEM gotowy ;)... nie robiłem
    >histerezy, bo przecież nie mam sygnału zwrotnego ;)... wysyłam mu tylko
    >impulsy o częstotliwości ok 50Hz, i czasie trwania od 0,6 do 1,9ms
    >(próbowałem inne wartości, także z typowego zakresu 1..2ms)... całość
    >zasilana z 4akumulatorków NiMH, więc zakłócenia z sieci itp. nie
    >przechodzą ;)...

    A sygnal sterujacy jest ladny i na oscyloskopie stoi jak drut ?

    Nie znam "tej klasy", ale z tego co piszesz to wzbudzenie jest
    minimalne, i moze nawet nie jest wzbudzeniem ..

    J.

  • 15. Data: 2009-04-20 21:53:12
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Tyle, że te impulsy są ustawiane w tym sprzętowym PWM tak, że jest stały
    > okres pomiędzy ich środkami... ale to nie powinno być problemem -

    Używam trybu FastPWM - licznik liczy sobie impulsy 1MHz od 0 do 20000, a
    po osiągnięciu wartości rzędu 1500 wyłącza wyjście OCR1A :)...

    > spróbuj może zmienić częstotliwość i sprawdzić czy to "bzykanie" ma z
    > tym związek?

    No pewien ma - po każdym impulsie serwo oblicza błąd i wysterowuje
    silnik ;)... Zmiana częstotliwości powoduje zmianę częstotliwości
    byzknięć ;)... Ale tu prosty wniosek - jedynym wyjściem jest zatrzymać
    impulsy po dojściu serwa do stanu ustalonego ;P...

    > Miałem gdzieś jakieś serwo za 40zł i bzykało jak mu sie śmieci podawało,
    > a jak normalne impulsy (z 555) to stało cicho a prąd się zwiększał jak
    > si ę z nim siłowałem.

    Tego kiedyś też zasiliłem z NE555 i było podobnie, ale to było na płytce
    stykowej... jutro spróbuję zasilić osobno uC i osobno serwo i zobaczę...
    w sumie ten RC przy stałym napięciu nie powinien aż tak pływać (że w
    20ms zmienia częstotliwość ;))... Podejrzewam, że winne mogą być skoki
    na zasilaniu wywołane serwem... ale to sprawdzę ;)...
    Druga sprawa - jeśli temu serwu szkodzą skoki zasilania, to on w sobie
    nie ma żadnego stabilizatora ani nic, więc on może sam sobie śmiecić
    ;)... za każdym razem śmieci inaczej więc co chwile ma inny błąd...
    wskazywałby na to fakt, że CZASAMI staje i milczy (wówczas pobiera te
    5mA). I jak już się zatrzyma, to nigdy nie zacznie wariować ;)...

    > A do zamka to można podłączyć sam silniczek z serwa i z potencjometru
    > masz sygnał zwrotny czy zamknęło czy nie.

    Można, można, tylko wlutowany jest ATtiny2313, który nie posiada ADC
    ;)... ma komparator (w sumie by wystarczył po dodaniu histerezy ;)), ale
    jest on użyty do monitorowania zasilania ;)...

  • 16. Data: 2009-04-21 06:14:43
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "misiu" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    > To dość prymitywne serwo, więc pewnie prosty jak konstrukcja cepa układ
    > całkująco-porównujący. Sterowanie niską częstotliwością siłą rzeczy
    > powoduje, że po całkowaniu pozostają duże tętnienia. Ustaw PWM
    > na częstotliwość ponadakustyczną i zobacz, co się będzie działo.

    Nie uzyskacz częstotliwości ponad akustycznych bo ci nie pozwoli wymagana
    długość impulsu PWM.

    Marek

  • 17. Data: 2009-04-21 06:18:41
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Napiszcie proszę, czy taka sytuacja jest:
    > a) normalna dla każdego serwa
    > b) normalna dla tej klasy serwa
    > c) nienormalna ;)...

    Mam kilka serw, wielkich, malutkich, bardzo drogich i tanich i powiem że na
    aparaturze firmy Graupner do zdalnego sterowania modeli tanie bzyczą a
    drogie nie.
    Bez odbioru.

    Marek

  • 18. Data: 2009-04-21 11:37:19
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Napiszcie proszę, czy taka sytuacja jest:
    > a) normalna dla każdego serwa
    > b) normalna dla tej klasy serwa
    > c) nienormalna ;)...
    >
    > Serwo nie będzie jakoś specjalnie ostro wykorzystywane, ma popędzać rygiel
    > zamka, większość czasu spędzić może na wyłączeniu (tzn. odcięte zasilanie
    > i odcięte impulsy sterujące)... Jednak ze względu na zasilanie bateryjne
    > wolałbym pozbawić go tych nawet krótkotrwałych oscylacji...
    > Da się coś zrobić?
    >
    > Próbowałem już dodać kondensator na silnik albo na potencjometr, ale nic
    > nie pomagało....

    Z tego co piszesz to wysterowanie serwa jest prawidlowe. impuls
    co 20ms jest ok.
    Ja jak wykonywalem sterownik do serw do modelu milem podobny
    problem. Mialem dwa serwa niby dosc dobre Hiteca i jakies tanie top cos tam.
    Problem lezy w potencjometrach. Dgania pojawialy mi sie czasem w Hitecu
    ale znacznie rzadziej niz top .... Mysle ze w tym serwie ktore posiadasz
    jest
    to nie do zwalczenia i musisz sie z tym pogodzic, albo sprobowac kupic serwo
    lepszej klasy albo wrecz cyfrowe - z tym ze to wydatek kilkukrotnie wyzszy.
    Do zastosowania o ktorym Ty piszesz mysle ze mozna sie z tym pogodzic i po
    ustaleniu pozycji serwa wylaczac impulsy sterujace.

    Pzdr
    Darek

  • 19. Data: 2009-04-21 14:54:57
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Apr 20, 10:55 pm, misiu <m...@g...pl> wrote:

> [...]
    > modelarskimi, ale wyobrażam sobie, że napięcie z potencjometru jest
    > komparowane ze scałkowanym sygnałem sterującym, a wynik podawany na

    Nie, ale stale czasowe sa ustawione na sztywno i impuls musi byc
    1...2ms co nie czesciej niz ca. 10-15ms, typ. 20ms, wiec nic z wyzsza
    czestotliwoscia pracy.
    Marek

  • 20. Data: 2009-04-21 18:38:39
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Marek Lewandowski napisał:

    > Nie, ale stale czasowe sa ustawione na sztywno i impuls musi byc
    > 1...2ms co nie czesciej niz ca. 10-15ms,

    Pozwolę sobie z Kolegą się nie zgodzić ;-)
    Uniwibrator sprzężenia zwrotnego w serwie modelarskim wyzwalany jest
    zboczem narastającym (a przynajmniej nie natrafiłem na analogowe serwo
    modelarskie, w którym byłoby inaczej) i impulsy mogą powtarzać się
    znacznie częściej. Oczywiście nie częściej niż czas trwania samego
    impulsu :-) Przerwa między kolejnymi impulsami na poziomie 1ms spokojnie
    wystarczy.

    Pozdrawiam
    Grzegorz