  • 1. Data: 2009-04-20 19:22:08
    Temat: Serwomechanizm się "wzbudza" - czy to normalne??
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam!!

    Kupiłem sobie ostatnio mały tani chiński serwomechanizm na allegro
    ;)... taki przeźroczysty-niebieski, super miniaturowy... podobny do
    tego, ale bez naklejek:
    http://photos03.allegroimg.pl/photos/oryginal/607/17
    /94/607179412

    Ponieważ pierwszy raz używam serwa, mam pytanie - czy to normalne, że
    gdy serwo dochodzi do pozycji zadanej, to dalej się "trzęsie", lekko
    bzyczy i bierze tak od 5 do 25mA (różnie, czasem mniej, czasem więcej).
    Serwo steruję z AVRa, przez sprzętowy PWM, całość taktowana z
    wewnętrznego RC..
    Drgania są słabe, czasem nawet nie widać, żeby "najszybsza" zębatka
    (tzn. ta na silniku) się kręciła, czasem widać, że drży...

    Napiszcie proszę, czy taka sytuacja jest:
    a) normalna dla każdego serwa
    b) normalna dla tej klasy serwa
    c) nienormalna ;)...

    Serwo nie będzie jakoś specjalnie ostro wykorzystywane, ma popędzać
    rygiel zamka, większość czasu spędzić może na wyłączeniu (tzn. odcięte
    zasilanie i odcięte impulsy sterujące)... Jednak ze względu na zasilanie
    bateryjne wolałbym pozbawić go tych nawet krótkotrwałych oscylacji...
    Da się coś zrobić?

    Próbowałem już dodać kondensator na silnik albo na potencjometr, ale nic
    nie pomagało....

    Pozdrawiam
    Konop

  • 2. Data: 2009-04-20 19:50:48
    Temat: Re: Serwomechanizm się "wzbudza" - czy to normalne??
    Od: misiu <m...@g...pl>

    Zrobiłeś jakąś, minimalną chociaż, histerezę?

  • 3. Data: 2009-04-20 19:56:16
    Od: Konop <k...@g...pl>

    misiu pisze:
    > Zrobiłeś jakąś, minimalną chociaż, histerezę?

    Czekaj, ja ten serwomechanizm KUPIŁEM gotowy ;)... nie robiłem
    histerezy, bo przecież nie mam sygnału zwrotnego ;)... wysyłam mu tylko
    impulsy o częstotliwości ok 50Hz, i czasie trwania od 0,6 do 1,9ms
    (próbowałem inne wartości, także z typowego zakresu 1..2ms)... całość
    zasilana z 4akumulatorków NiMH, więc zakłócenia z sieci itp. nie
    przechodzą ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 4. Data: 2009-04-20 20:15:42
    Od: Lukasz Spychalski <l...@s...polbox.com>

    Konop wrote:

    > Napiszcie proszę, czy taka sytuacja jest:
    > a) normalna dla każdego serwa
    > b) normalna dla tej klasy serwa
    > c) nienormalna ;)...

    b troszke pomieszane z a (jak analogowe).

    --
    pozdrawiam,
    Lukasz Spychalski

  • 5. Data: 2009-04-20 20:22:20
    Od: misiu <m...@g...pl>

    Pisałeś o kondensatorze na potencjometrze, więc myślałem, że jest
    wyprowadzony na zewnątrz. Te 50Hz wynika z wymagań serwomechanizmu?

  • 6. Data: 2009-04-20 20:27:33
    Od: Konop <k...@g...pl>

    misiu pisze:
    > Pisałeś o kondensatorze na potencjometrze, więc myślałem, że jest
    > wyprowadzony na zewnątrz. Te 50Hz wynika z wymagań serwomechanizmu?

    Hmm... słyszałem, że impulsy na serwie powinny być powtarzane co ok
    20ms, co daje 50Hz ;)... do tego serwa nie mam żadnej dokumentacji ;)...

    A próby z kondensatorem przeprowadzałem po rozkręceniu serwa ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 7. Data: 2009-04-20 20:35:39
    Od: misiu <m...@g...pl>

    To dość prymitywne serwo, więc pewnie prosty jak konstrukcja cepa układ
    całkująco-porównujący. Sterowanie niską częstotliwością siłą rzeczy
    powoduje, że po całkowaniu pozostają duże tętnienia. Ustaw PWM
    na częstotliwość ponadakustyczną i zobacz, co się będzie działo.

  • 8. Data: 2009-04-20 20:36:15
    Od: "buwi777" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ta na silniku) się kręciła, czasem widać, że drży...
    >
    > Napiszcie proszę, czy taka sytuacja jest:

    też potwierdzam że odp. b

    a swoją drogą to pytanie bardziej na grupie "modelarskiej" bo tu nie wszyscy
    wiedzą jak takie "cuś" działa a tam to standard :-))

  • 9. Data: 2009-04-20 20:39:02
    Od: "buwi777" <b...@w...pl>

    Użytkownik "misiu" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > powoduje, że po całkowaniu pozostają duże tętnienia. Ustaw PWM
    > na częstotliwość ponadakustyczną i zobacz, co się będzie działo.

    Nic.
    Misiu - poszukaj jak działa serwo modelarskie. To się steruje szerokością
    impulsu.

  • 10. Data: 2009-04-20 20:55:45
    Od: misiu <m...@g...pl>

    buwi777 pisze:

    > Misiu - poszukaj jak działa serwo modelarskie. To się steruje
    > szerokością impulsu.

    Czy ja postuluję co innego? Nie miałem do czynienia z serwami
    modelarskimi, ale wyobrażam sobie, że napięcie z potencjometru jest
    komparowane ze scałkowanym sygnałem sterującym, a wynik podawany na
    silnik. Jest inaczej?