  • 1. Data: 2015-01-29 20:48:35
    Temat: Samozatrzaskujący się CMOS 4011
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    Witam
    Wiem że to głos wołającego w puszczy ale może ktoś mi pomorze.
    Naprawiam płytę sterownika silnika, konstrukcja początek 80', elmenty
    przewlekane, cmosy, wzm tl84, układ steruje silnikami prądu stałego
    przez tranzystory mocy npn, a te są sterowane przez osobliwy układ
    impulsowy na optotranzystorze, jakoże to pełny mostek to są takie 4
    układy, 3 działają a 1 się zakleszcza, trzy bramki nand 4011 są
    połączone w układ półprzerzutnika, i do kiedy jest w ukłładzie
    spoczynkowym to wszystko jest ok, ale jak się wyzwoli to obciąża
    zasilanie tak że spada do 0,5 do2,5V w zależności jak ustawię
    ogranicznik, jak mu dam 0,5A to też weźmie, odciąłem już obciążenie,
    wyczyściłem całą okolicę izopropanolem, sprawdziałem na wszystkich
    nogach prąd do + i -, i nic, oczywiście scalaków uszkodziem już całą
    garść, co ciekawe układ na płytce stykowej działa podobnie jak w
    pozostałych 3 driverach, omomiarka na zwarcia także przemierzyłem
    okolice. Juz mi się skończyły pomysły co z tym zrobić.
    Ma ktoś pomysł?

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 2. Data: 2015-01-29 21:07:17
    Temat: Re: Samozatrzaskujący się CMOS 4011
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2015-01-29 o 20:48, janusz_k pisze:
> [...]
    > pozostałych 3 driverach, omomiarka na zwarcia także przemierzyłem
    > okolice. Juz mi się skończyły pomysły co z tym zrobić.

    Dołożyć diody Shottky'ego na wejściu równolegle do diod
    zabezpieczających wewnątrz układu. Nie zaszkodzi, a może pomóc.

    P.P.

  • 3. Data: 2015-01-29 21:29:17
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-01-29 o 21:07, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Dołożyć diody Shottky'ego na wejściu równolegle do diod
    > zabezpieczających wewnątrz układu. Nie zaszkodzi, a może pomóc.
    Noo jest to jakiś pomysł, co prawda przerabianie układu to ostateczność
    ale gdy nie ma co się lubi ...

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 4. Data: 2015-01-30 06:33:48
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 29.01.2015 o 20:48, janusz_k pisze:
> [...]
    > pozostałych 3 driverach, omomiarka na zwarcia także przemierzyłem
    > okolice. Juz mi się skończyły pomysły co z tym zrobić.

    Może na zasilaniu jakieś impulsy się pojawiają?

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 5. Data: 2015-01-30 08:24:44
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2015-01-29 o 20:48, janusz_k pisze:
    > oczywiście scalaków uszkodziem już całą garść

    A te scalaki co wsadzasz to od tego samego producenta co oryginalne?
    Jaka jest geneza naprawy tego układu? Działał działał coś pieprznęło i
    4011 okazał się uszkodzony?
    Bo może on się zacina bo gdzieś coś innego się zrąbało?
    Może "osobliwy układ impulsowy na optotranzystorze" coś nieszczelny,
    albo jakiś kondensator stracił pojemność lub dielektryk popuszcza?

    --
    AWa.

  • 6. Data: 2015-01-30 17:18:13
    Od: "Ministerstwo Propagandy" <N...@g...pl>

    ja coś tam kojarzę, że ten tyrystorek na wejściu włącza się gdy Uwe>Ucc,
    może wystarczy dać nie za duży opornik na wejściu?

  • 7. Data: 2015-01-30 18:44:05
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-01-30 o 08:24, Andrzej W. pisze:

    > A te scalaki co wsadzasz to od tego samego producenta co oryginalne?
    Oczywiście że nie, wsadzam jakie mają w sklepie, aktualnie to CD4011BE TI.

    > Jaka jest geneza naprawy tego układu? Działał działał coś pieprznęło i
    > 4011 okazał się uszkodzony?
    Tak.

    > Bo może on się zacina bo gdzieś coś innego się zrąbało?
    Już wszystko przeszukałem, walczę z tym kilka dni, poodłączałem
    sterowanie końcówką mocy, kondesatorów nie ma.

    > Może "osobliwy układ impulsowy na optotranzystorze" coś nieszczelny,
    > albo jakiś kondensator stracił pojemność lub dielektryk popuszcza?

    No właśnie też to podejrzewałem, ale dzisiaj w akcie desperacji znowu
    zmontowałem układ na płytce stykowej, poprzednio jak sprawdzałem to
    popełniłem błąd bo sprawdzałem przy 5V, teraz podniosłem napięcie i
    zaczęły się jaja, do 13,5V pracuje prawidłowo przy 15 się blokuje !!!
    co ciekawe wg pdf-u układ ma pracować do 20V. Sprawdzam jeden, drugi
    wszystkie tak samo się zachowują, jaja jak arbuzy, teraz w domu
    znalazłem jeden 4011B firma nie TI i zrobię próbę.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 8. Data: 2015-01-30 22:53:59
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-01-29 o 20:48, janusz_k pisze:
    Tutaj
    http://www.iv.pl/images/37620747031390981140.jpg
    jest schemat, układ z bramką i tranzystorem na dole po lewej jest
    zabezpieczeniem, na płycie go wyłączyłem wylutowując tranzystor aby mi
    nie bruzdził.
    Na płytce testowałem układ 3 bramek i zamiast
    optotranzystora sterowałem drutem do masy.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 9. Data: 2015-01-31 04:52:36
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Friday, January 30, 2015 at 12:44:09 PM UTC-5, janusz_k wrote:
> [...]

    > wszystkie tak samo się zachowują, jaja jak arbuzy, teraz w domu
    > znalazłem jeden 4011B firma nie TI i zrobię próbę.

    Z moich doswiadczen z elektronika w samochodach wiem, ze napiecie nominalne te 12-13
    V z akumulatora, ma te wlasciwosc, ze przez ulamek sekundy lubi byc znacznie wieksze.
    Przed dawnymi wielu laty skuckalem koledze, kilkuwoltowy zasilacz do jakiej
    pierdulki. Zastosowalem tam tranzystor, o maksymalnym napieciu przebicia okolo 40 V.
    Po kilku dniach kolega wrocil z pretensjami, ze moj uklad mu sie zfajczyl.
    Tranzystorek wymienilem a uklad zabezpieczylem bardzo topornie ale skutecznie.
    Polaczylem w szereg chyba 20 diod krzemowych. Ten paaek podlaczony w kierunku
    przewodzenia rownolegle do ukladu, (plus jakis kilkuomowy R w szereg) pelnil role
    mocnej diody zenera; ograniczal napiecie do 14 wolt. Na kazdej diodzie krzemowej
    odklada sie napiecie okolo 0.6-0.7 V.
    Pojawianie sie pikow wysokiego napieci w instalacji samochodowej moze byc
    spowodowane iskrzeniem na stykach laczowek lub uszkodzeniem jakiegos podzespolu
    zawierajacego indukcyjnosc.
    Pzdr
    Tornad

  • 10. Data: 2015-01-31 11:25:30
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-01-31 o 04:52, Tornad pisze:

    > Z moich doswiadczen z elektronika w samochodach wiem, ze napiecie nominalne

    Ale to nie jest instalacja samochodowa, to w ogóle z samochodami nie ma
    nic wspólnego, zasilane jest z zasilacza regulowanego.

    --
    Pozdr

    Janusz_K