  • Data: 2015-01-31 04:52:36
    Temat: Re: Samozatrzaskujący się CMOS 4011
    Od: Tornad <t...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Friday, January 30, 2015 at 12:44:09 PM UTC-5, janusz_k wrote:
    > W dniu 2015-01-30 o 08:24, Andrzej W. pisze:

    > No właśnie też to podejrzewałem, ale dzisiaj w akcie desperacji znowu
    > zmontowałem układ na płytce stykowej, poprzednio jak sprawdzałem to
    > popełniłem błąd bo sprawdzałem przy 5V, teraz podniosłem napięcie i
    > zaczęły się jaja, do 13,5V pracuje prawidłowo przy 15 się blokuje !!!
    > co ciekawe wg pdf-u układ ma pracować do 20V. Sprawdzam jeden, drugi
    > wszystkie tak samo się zachowują, jaja jak arbuzy, teraz w domu
    > znalazłem jeden 4011B firma nie TI i zrobię próbę.

    > Janusz_K
    Z moich doswiadczen z elektronika w samochodach wiem, ze napiecie nominalne te 12-13
    V z akumulatora, ma te wlasciwosc, ze przez ulamek sekundy lubi byc znacznie wieksze.
    Przed dawnymi wielu laty skuckalem koledze, kilkuwoltowy zasilacz do jakiej
    pierdulki. Zastosowalem tam tranzystor, o maksymalnym napieciu przebicia okolo 40 V.
    Po kilku dniach kolega wrocil z pretensjami, ze moj uklad mu sie zfajczyl.
    Tranzystorek wymienilem a uklad zabezpieczylem bardzo topornie ale skutecznie.
    Polaczylem w szereg chyba 20 diod krzemowych. Ten paaek podlaczony w kierunku
    przewodzenia rownolegle do ukladu, (plus jakis kilkuomowy R w szereg) pelnil role
    mocnej diody zenera; ograniczal napiecie do 14 wolt. Na kazdej diodzie krzemowej
    odklada sie napiecie okolo 0.6-0.7 V.
    Pojawianie sie pikow wysokiego napieci w instalacji samochodowej moze byc
    spowodowane iskrzeniem na stykach laczowek lub uszkodzeniem jakiegos podzespolu
    zawierajacego indukcyjnosc.
    Pzdr
    Tornad