  • 11. Data: 2022-02-15 19:04:59
    Temat: Re: SSD, smart, wear leveling i inne bzdury... co jest grane?
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 14.02.2022 o 19:04, Roman Tyczka pisze:
    > nikt w
    > warunkach domowych dysku systematycznie nie zapisuje od pierwszej do
    > ostatniej komórki, i tak w kółko. W praktyce 90% plików jest wrzucana
    > przy instalacji systemu i leży tam latami, a w ruchu jest parę procent i
    > te parę procent dostaje ostro w dupę od cache/swapa/logów systemowych.

    tak, ale nie - aktualizacje systemu i programów, kolejne edycje etc.
    albo je robisz, czyli piszesz i się rotuje, albo ich nie robisz i przechowujesz tylko

    statycznie

    problem dotyczy tylko mieszania danych, czyli kiedy masz dysk pod korek zapełniony
    danymi
    statycznymi i dodatkowo puszczasz z niego system mając włączone wszelakie
    aktualizacje

    dlatego najlepiej mieć te typy danych osobno - jeden ssd na system, programy,
    edytowane
    pliki, drugi tylko na rzeczy które leżą - im wystarczy przepisanie przez kontroler
    raz na
    rok, czy ile tam kość wymaga

  • 12. Data: 2022-02-16 00:20:19
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 15 Feb 2022 00:51:18 -0800 (PST)
    doszła do mnie wiadomość
    <865b0e04-2673-4fc3-ab5e-a9802830d023n@googlegroups.
    com>
    od ptoki <s...@g...com> :
    >poniedziałek, 14 lutego 2022 o 12:04:23 UTC-6 Roman Tyczka napisał(a):
    /.../

    >Nie jestem pewien, moze ansaj wie lepiej, jest szansa ze kontrolery to robia.
    >A moze nie. Ale idea niezla.

    Wystarczy wejść do liku wikipedii, który podałem, tam jest
    wyjaśnienie:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Wear_leveling

    Static wear leveling

    "The other type of wear leveling is called static wear leveling which
    also uses a map to link the LBA to physical memory addresses. Static
    wear leveling works the same as dynamic wear leveling except the
    static blocks that do not change are periodically moved so that these
    low usage cells are able to be used by other data. This rotational
    effect enables an SSD to continue to operate until most of the blocks
    are near their end of life."

    No i tak jest, trudno tylko doprosić się o dokładną specyfikację dysku
    od producenta.

    Mamy jeszcze kilka innych funkcji, które taki SSD może mieć
    zaimplementowane(w wielu odmianach), deduplikacja, kompresia, RAIN,
    nawet zwykła funkcja TRIM też ma kilka podrodzajów, DZAT i DRAT.

    sudo hdparm -I /dev/sda | grep -i trim
    Data Set Management TRIM supported (limit 1 block)
    * Deterministic read data after TRIM

    Non-deterministic TRIM: each read command after a Trim may return
    different data.
    Deterministic Trim (DRAT): all read commands after a TRIM shall return
    the same data, or become determinate. Note that this level of TRIM
    does not necessarily return all-zeroes when trimmed pages are
    accessed. Instead, DRAT guarantees that the data returned when
    accessing a trimmed page will be the same ("determined") before and
    after the affected page has been processed by the garbage collection
    algorithm and until the page is written new data. As a result, the
    data returned by SSD drives supporting DRAT as opposed to DZAT can be
    all zeroes or other words of data, or it could be the original
    pre-trim data stored in that logical page. The essential point here is
    that the values read from a trimmed logical page do not change since
    the moment the TRIM command has been issued and before the moment new
    data get written into that logical page.
    Deterministic Read Zero after Trim (DZAT): all read commands after a
    TRIM shall return zeroes until the page is written new data.

    Oczywiście najlepiej jest, jak dysk ma DZAT, wtedy każdy odczyt
    wytrimowanych danych da zera, w przypadku DRAT zwracane są stare dane
    do momentu, w którym garbage collector fizycznie nie wyzeruje
    wytrimowanego bloku(a kiedy to nastąpi, to uj wie).

    Więc, generalnie, możemy mieć setki funkcjonalności w takim zwykłym
    SSD.

    I ciekawostki.
    TRIM DRAT umożliwia odzysk skasowanych danych przez jakiś czas po ich
    wytrimowaniu, DZAT nie, mimo tego, że dane mogą jeszcze wisieć w dysku
    jakiś czas, aby je odzyskać, dysk trzeba wprowadzić w tryb serwisowy.

    Windows 7 nie obsługuje TRIM na dyskach SSD w kieszeni USB mimo tego,
    że hardware, czyli mostek USB i reszta obsługuje TRIM(TRIM na USB SSD
    działa dopiero od W8 w górę), nie ma na to rady, trzeba bootować
    jakiegoś Linuksa i wytrimować ręcznie.

    Dyski talerzowe SMR obsługują TRIM.

    /.../

    --
    Szwambuł Trantiputl
    Inter stercus/faeces et urinam nascimur

  • 13. Data: 2022-02-16 00:38:37
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 14 Feb 2022 23:16:04 +0100
    doszła do mnie wiadomość <620ad4a4$0$6637$65785112@news.neostrada.pl>
    od Roman Tyczka <r...@h...you.spammer> :

    >Co to jest OP?

    Over provisioning.

    >Ty tak serio?
    >Mam kupić auto z silnikiem 4000 ccm i jeździć 70 km/h, to wtedy będzie git?

    Owszem, serio, jeśli nie 2x większy, to można wymusić OP na poziomie
    30% w postaci niespartycjonowanego miejsca.

    >Nie wiem o czym piszesz. Jakie spoiwo? Jakie zabezpieczenia przed
    >zanikiem zasilania? Ja chcę dysk, który umie obsłużyć zapis danych, nic
    >więcej, niż zapis bajtów na dysku.... czy wymagam za dużo jak na dysk?

    Dyski do zastosowań prof mają lepsze komponenty, więc nie padną tak
    szybko, jak konsumenckie.

    >A co takiego ten Optane oferuje? Bo nie wynika to z Twojego postu wprost.

    Endurance, typowy SSD ma mniej niż 1 DWPD, podczas gdy Optane ma nawet
    więcej niż 100 DWDP(Disk Write Per Day - 1 DWDP to zapis danych
    równych pojemności całego dysku dziennie).
    Sumaryczne TBW dla Optane to nawet setki petabajtów, nie do zaorania.
    Intel olał rynek konsumencki, cena Optane powala:

    https://www.esus-it.pl/search.php?text=optane