  • 1. Data: 2015-01-29 19:18:56
    Temat: SRF05 Czy ktos sie tym bawil?
    Od: Tornad <t...@h...com>

    Takie cudo:

    http://www.robot-electronics.co.uk/htm/srf05tech.htm

    Produkowany masowo element dla budowniczych robotow i prostych automatow. Kosztuje
    okolo dolara, gora dwa, za sztuke.
    Tam dlugosc impulsu wyjsciowego jest funkcja odleglosci. Czyli im wieksza odleglosc
    do tarczy, tym ten impuls jest dluzszy. Tarczy, od ktorej sygnal ultradzwiekowy sie
    odbija.
    Mam pytanie. Jak to zrobio aby ten uklad zapetlic. Tzn. koniec tego dlugiego
    impulsa wyjsciowego przeksztalcic tak aby mozna nim bylo wysterowac trigger
    tej piRdulki. W ten sposob uklad dzialalby sam caly czas a ja mierzylbym sobie
    generowana przez niego czestotliwosc.

    Czyli uzyskalbym generator, ktorego czestotliwosc bedzie funkcja odleglosci.
    Z tym, ze chcialbym uniknac obrobki tego impulsu wyjsciowego i zapetlania
    ukladu duzymi, programowanymi ukladami logicznymi.
    Pzdr
    Tornad

  • 2. Data: 2015-01-29 21:09:57
    Temat: Re: SRF05 Czy ktos sie tym bawil?
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-01-29 o 19:18, Tornad pisze:
> [...]

    > Z tym, ze chcialbym uniknac obrobki tego impulsu wyjsciowego i zapetlania
    > ukladu duzymi, programowanymi ukladami logicznymi.

    Wystarczy 555 w podstawowym układzie astabilnym, wyzwalasz go zboczem
    opadającym a zwyjścia sterujesz wyzwalanie tego srf-a.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 3. Data: 2015-01-29 23:20:39
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Thursday, January 29, 2015 at 3:10:00 PM UTC-5, janusz_k wrote:

    > ultradzwiekowy sie odbija.
    > Wystarczy 555 w podstawowym układzie astabilnym, wyzwalasz go zboczem
    > opadającym a z wyjścia sterujesz wyzwalanie tego srf-a.
    > Janusz_K
    Dzieki. To mi sie kupy trzyma. Sprobuje, tyle, ze nie wiem jak wyzwolic go zboczem
    opadajacym. Bo wczesniej jest zbocze rosnace. Skad on bedzie wiedzial, ze to pierwsze
    ma ignorowac? Ale poguglam i moze sie dowiem.
    Tornad

  • 4. Data: 2015-01-30 21:10:09
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-01-29 o 23:20, Tornad pisze:

> [...]
    opadajacym.

    Bo wczesniej jest zbocze rosnace. Skad on bedzie wiedzial, ze to

    Po 1 łam wiersze bo muszę to za ciebie robić,
    po 2 ściągasz pdf-a 555 np
    javascript:openreq('http://pdf.datasheetcatalog.com/
    datasheet/fairchild/NE555.pdf')

    i tam na 4 stronie masz układ astabilny, jak widać na wykresie figure 3
    wyzwala go opadające zbocze, dobrze jest dodać układ różniczkujący na
    wejście trigger czyli opornik do + np 10k i kondesator pomiędzy trigger
    i wejście np 0,1uF, po prawej masz tabelkę aby dobrać elementy w
    zależności jaki chcesz impuls mieć, ale stabilność impulsów z 555 jest
    taka sobie i o dokładnych pomiarach w ten sposób raczej zapomnij.
    Oo tu masz podłączenie
    http://datasheetoo.com/wp-content/uploads/2009/06/ca
    r-tachometer-circuit-schematics.jpg

    zostawiasz R3, C1, C3, C4 a resztę po lewo od nich wyrzucasz.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 5. Data: 2015-02-03 23:38:05
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 29 stycznia 2015 19:18:57 UTC+1 użytkownik Tornad napisał:
> [...]
    > impulsa wyjsciowego przeksztalcic tak aby mozna nim bylo wysterowac trigger

    Aż tak w tej hameryce jest nudno, albo w "radjoszaku" nie ma nikogo do doradztwa?
    Pytasz się o to już n-ty raz TUTAJ, na pl.sci.fizyka też.
    Na privie też marudzisz, że w końcu chcesz to mieć na darmola - ten "projekt".

    Jaja se robisz tutaj, albo masz coś ze sobą 'nie hallo'.

    Koledzy podali Ci wskazówki, FPGA to dla Ciebie zbyt 'wystrzałowe' układy i nazbyt
    drogie.

    Weź się chłopie zastanów.. Nad sobą !!

  • 6. Data: 2015-02-04 11:30:29
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Friday, January 30, 2015 at 3:10:16 PM UTC-5, janusz_k wrote:
> [...]

    r-tachometer-circuit-schematics.jpg
    > zostawiasz R3, C1, C3, C4 a resztę po lewo od nich wyrzucasz.
    Dzieki za lopatologiczne wyjasnienie. Masz talent i cos, czego niektorym brakuje.
    Nie dosc, ze wiesz jak to sie robi to jeszcze sam to robic potrafisz.
    Piszesz, ze ten uklad monostabilny jest niestabilny... Tez o tym wiem a Ty
    to potwierdziles.
    Co bys powiedzial aby zamiast 555 zastosowac inny, nowszy i szybszy np.
    MC10198 ? On ma wyjscia Q+ i Q-
    Moze masz tez pod reka jakas przykladowa jego aplikacje, bo z tych
    teoretycznych wykresow z PDF-a nie za wiele kumam, to bylbym dzwieczny.

    Pzdr
    Tornad

  • 7. Data: 2015-02-04 12:12:55
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Tuesday, February 3, 2015 at 5:38:07 PM UTC-5, s...@g...com wrote:

    > Aż tak w tej hameryce jest nudno, albo w "radjoszaku" nie ma nikogo do doradztwa?
    Pytasz się o to już n-ty raz TUTAJ, na pl.sci.fizyka też.
    > Na privie też marudzisz, że w końcu chcesz to mieć na darmola - ten "projekt".
    Idzie Zima, roboty nima to usiluje cos skuckac.

    > Jaja se robisz tutaj, albo masz coś ze sobą 'nie hallo'.

    Jakie jaja, z tego co tu czytam chlopcy o glupsze od moich rzeczy pytaja i
    jakos ich nie rugasz. A na mnie sie uparles i sie czepiasz.

    "Radjoszak" bankrutuje. Kilka dni temu obnizyli ceny o 25 procent. Za pare
    tygodni beda wyprzedawac resztki za pol ceny. W moim najblizszym pracuje chyba
    80-letni dziadek i jakos trudno mi sie z nim dogadac. I to nie z powodu
    trudnosci jezykowych.

    > Koledzy podali Ci wskazówki, FPGA to dla Ciebie zbyt 'wystrzałowe' układy i nazbyt
    drogie.

    Moze nie koledzy lecz Ty mi to poradziles. Zapewne slusznie i zgodnie z Twa
    najlepsza wiedza. Ale ja tych FPGA nie chce. I to nie ze wzgledu na cene, tylko
    ze wzgledu na dodatkowe, szkodliwe straty czasu.

    Czasu mierzonego w milisekundach, ktory zostaje stracony na te wszystkie obrobki
    logiczne.

    To tak jak gdybym gral w lotke czy innego palanta i zamiast odbijac pilke to
    bym ja lapal i po ogladnieciu czy jest cala i napompowana - rzucal.

    A co do tego, ze pisze o tym nie tylko tu to chyba nie jest objawem jakiegos
    wyimaginowanego przez Ciebie "hallogena" tylko sensowne dzialanie w celu
    uzyskania najlepszego rozwiazania konstrukcyjnego mojej zabawki.

    Aktualnie czekam na odpowiedz z jednej z elektronicznych firm japonskich,
    ktorej swoj problem przedlozylem.
    Pzdr
    Tornad

  • 8. Data: 2015-02-04 19:25:31
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-02-04 o 11:30, Tornad pisze:
> [...]
    > Nie dosc, ze wiesz jak to sie robi to jeszcze sam to robic potrafisz.
    :)

> [...]
    > to potwierdziles.
    > Co bys powiedzial aby zamiast 555 zastosowac inny, nowszy i szybszy np.
    Nowszy nie jest w pdf-ie piszą żeby nie używać w nowych konstrukcjach,
    poza tym nie znam go na pierwszy rzut oka wygląda na dość pokopany, jak
    chcesz szybszy od 555 to polecam 74hct123, to są dwa niezależne
    monowibratory, 1 zaleta to masz zasilanie 5V wspólne z tym odbiornikiem,
    po drugie ma dwa wejścia, na zbocze narastające masz wejście B wtedy na
    A masa, a na opadające A wtedy B do +5V, RD podłączasz do +5V,
    wszystko to masz w tabelce na str2( ściągnij sobie pdf-a od TI). Tak
    samo masz dwa komplementarne wyjścia Q i -Q, kondesator łączysz pomiędzy
    6 i 7 lub 14 i 15 a opornik od 7 lub 15 do +, na stronie 8 masz wykres
    aby dobrać opornik i kondesator.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 9. Data: 2015-02-05 06:21:21
    Od: s...@g...com

    https://www.youtube.com/watch?v=35YU2g93u3w

> [...]
    > ze wzgledu na dodatkowe, szkodliwe straty czasu.
    >
    > Czasu mierzonego w milisekundach, ktory zostaje stracony na te wszystkie obrobki

    Hęęę..?!

    > To tak jak gdybym gral w lotke czy innego palanta i zamiast odbijac pilke to
    > bym ja lapal i po ogladnieciu czy jest cala i napompowana - rzucal.

    Pomiary w Fizyce doświadczalnej wymagają zrozumienia metod jakie się do danego
    pomiaru stosuje. To też wynika z Fizyki. Np. nie da się zmierzyć prędkości samochodu
    radarem na podstawie różnicy czasu powrotu echa. Dlaczego? Policz sobie..

    > Aktualnie czekam na odpowiedz z jednej z elektronicznych firm japonskich,
    > ktorej swoj problem przedlozylem.

    Czekaj dalej, a ja już znam odpowiedź :))

  • 10. Data: 2015-02-05 17:46:11
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Thursday, February 5, 2015 at 12:21:23 AM UTC-5, s...@g...com wrote:

> [...]
    radarem na podstawie różnicy czasu powrotu echa. Dlaczego? Policz sobie..

    Da sie, da. I "Chlopcy radarowcy" to robia. Poczytaj o takim wynalazku jak
    LIDAR. On mierzy nie tylko predkosc lecz jeszcze odleglosc i to z
    nieoczekiwanie duza dokladnoscia.

    No ale Ty jak widze, jestes wsystko-najlepiej-wiedzacym fizykiem z bozej
    laski, wiec trudno mi byloby z Toba na te tematy dyskutowac.

    > Czekaj dalej, a ja już znam odpowiedź :))

    Wlasnie ja otrzymalem, jest dosc obszerna i na temat. Tyle, ze kazda firma
    jest jak sroka, ktora tylko swoj ogon chwali. Oferuja swe wyroby w cenach,
    jak dla mnie, przerazliwie wysokich.

    W kazdym razie dziekuje Ci za udzial w dyskusji i korespondencje, ktora
    znaczaco porzerzyla moje horyzonty myslowe. Elektroniczne oczywiscie.

    W sumie jak wiele innych wynalazkow ten, juz tez zostal zrobiony.
    Musze tylko go kupic i sobie go do moich celow troche zmodyfikowac.
    W tym wylaczyc te wszystkie procesory z wyswietlaczem wlacznie.

    Pzdr
    Tornad