  • 11. Data: 2023-01-16 14:59:09
    Temat: Re: SPI vs I2C
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-01-16 o 13:51, Adam Górski pisze:

    > Opowiadasz głupoty.
    Brak argumentów to wycieczki osobiste?

    > Dane + zegar to nie jest SPI. To dane + zegar.
    Dla jednokierunkowego SPI wystarczy, to że graficzne potrzebują
    dodatkowe linie to inna historia, pisałem ogólnie nie patrzyłem w pdf-a.

    > Powyższy wyświetlacz ma niestety dodatkowe sygnały D/C czyli
    > Data/Command i Reset. Można to jednak rozwiązać stosując I2C expander
    > PCF8574. Czyli nadal mamy 4 przewody. Przewaga I2C.
    No i teraz ty popłynąłeś z falami wody, z ta kostką szybkość będzie
    tragiczna nawet przy wyświetlaniu paska na wyświetlaczu graficznym.

    --
    Janusz

  • 12. Data: 2023-01-16 15:21:26
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    > jeszcze vendor specyfic.

    > No tak, ale ten okrągły mi sie spodobał, a nie znalazłem takiego od
    > zaraz z I2C.
    >
    > https://allegro.pl/oferta/okragly-wyswietlacz-tft-ip
    s-1-28-240x240-spi-12709902746

    Cóż zatem SPI. Lub SPI-podobny.

    Problem masz tylko z Twoim przepustem o średnicy 1.8mm

    Masz zatem do wyboru 6 lub 7 przewodów. Kombinuj.

    Dokumentacja twierdzi , że ewentualnie DC możesz olać - stąd 6 lub 7.
    6 powinno się lepiej układać.

    Może się to wiązać ze zmianami w bibliotekach. Zależy którą wersję
    przyjęli za standard.

    Zawsze możesz zastosować elastyczne pcb które na pewno pomieści te
    sygnały i zmieści się w te 1.8mm. :)
    Wtedy masz spokojnie 6 czy 8 warstw :)
    Tylko to już nie ten budżet.

    Powodzenia.

    Adam Górski

  • 13. Data: 2023-01-16 15:43:53
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    W dniu 16.01.2023 o 14:59, Janusz pisze:

    > Brak argumentów to wycieczki osobiste?

    Nie, nic do Ciebie nie mam. Żeby uzyskać taką samą funkcjonalność SPI vs
    I2C - SPI musi mieć 4 sygnały a I2C 2. Tyle.
    Przy tej samej ilości przewodów I2C i SPI nie są porównywalne z wielu
    powodów.
    Jeszce raz. Nic osobistego.

    > Dla jednokierunkowego SPI wystarczy, to że graficzne potrzebują
    > dodatkowe linie to inna historia, pisałem ogólnie nie patrzyłem w pdf-a.

    Ok. Ten jest bardzo fikuśny.

    > No i teraz ty popłynąłeś  z falami wody, z ta kostką szybkość będzie
    > tragiczna nawet przy wyświetlaniu paska na wyświetlaczu graficznym.

    Tak. Będzie. I2C szybki nie jest, ale też przełączanie Data/Command nie
    odbywa się co piksel.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 14. Data: 2023-01-16 20:24:52
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-01-16 o 15:43, Adam Górski pisze:

    > Nie, nic do Ciebie nie mam.

    Ok :)

    Żeby uzyskać taką samą funkcjonalność SPI vs
    > I2C - SPI musi mieć 4 sygnały a I2C 2. Tyle.
    Tak, tu masz oczywiście rację. I jakby pytający pisał o wyświetlaczu
    alfanumerycznym to
    oczywiście I2C by w zupełności wystarczył, ale pisze o graficznym, ja
    wiem że nie będzie filmów tam wyświetlał ale ... zobaczymy jak to
    autorowi pójdzie.

    > Ok. Ten jest bardzo fikuśny.
    Ok, ale ja bym go i tak rejestrem 595 obskoczył :) mam układ 1Wire na
    595, oczywiście nie mam info zwrotnego.

    > Tak. Będzie. I2C szybki nie jest, ale też przełączanie Data/Command nie
    > odbywa się co piksel.
    Ok.

    --
    Janusz

  • 15. Data: 2023-01-17 09:00:57
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Janusz wrote:

    > Przecież SPI i I2C to tyle samo przewodów, dane+zegar+masa.
    > SPI jest lepsze bo szybsze ale nie ma adresowania.

    MISO, MOSI, SCK i selektor. Wychodzi cztery, zamiast 2 w I2C.
    W trójprzewodowym to dalej trzy. Tylko I2C to straszne G, chyba żaden
    inny blok nie ma tylu errat co ten. W dowolnym procesorze. :)

    Trzymałbym się twardo SPI dopóki by się już naprawdę nie dało inaczej.
    A i wtedy wolałbym programowe I2C niż sprzętwoy bloczek, który świetnie
    działa, no chyba, że akurat nie działa.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2023-01-17 09:06:56
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Dawid Rutkowski wrote:

    > Wątpię, czy radę zasilić kynarkiem - ale możesz spróbować, najwyżej się stopi.

    Na cienki drucik pomaga wysokie napięcie, energetycy ćwiczą to od ponad
    stu lat. A przetworniczka buck duża nie jest. Nie twierdzę, że to jest
    rozwiązanie układowo optymalne, ale skoro kryterium decyzyjnym jest
    średnica otworu...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 17. Data: 2023-01-17 09:43:38
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > MISO, MOSI, SCK i selektor. Wychodzi cztery, zamiast 2 w I2C.
    Dla wyświetlacza nie potrzebuje zwrotnych danych więc MISO odpada,
    selektor do masy
    więc odpada, zostają 2 przerwody.

    > W trójprzewodowym to dalej trzy. Tylko I2C to straszne G, chyba żaden
    > inny blok nie ma tylu errat co ten. W dowolnym procesorze. :)
    No i jest dość wolny w stosunku do spi a tu głównie o to chodzi przy
    wyświetlaczu graficznym. może jeszcze zrobić 1wire na 595 i potem
    rozszyć sobie sygnały ale musi do tego napisać transmisję. Wtedy by miał
    3 przewody z zasilaniem.

    > Trzymałbym się twardo SPI dopóki by się już naprawdę nie dało inaczej.
    > A i wtedy wolałbym programowe I2C niż sprzętwoy bloczek, który świetnie
    > działa, no chyba, że akurat nie działa.
    Programowe czy sprzętowe to chyba podobna szybkość wyjdzie, chyba że ma
    HighSpeed w
    procku i wyświetlaczu. Ale z tego co patrzyłem w innej wiadomości to
    autor ma tylko spi na dodatek z jeszcze przełączaniem dane/komendy
    zewnętrznym pinem.

    --
    Janusz

  • 18. Data: 2023-01-17 15:31:30
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    > A i wtedy wolałbym programowe I2C niż sprzętwoy bloczek, który świetnie
    > działa, no chyba, że akurat nie działa.

    Hehehe. Tak prawdziwe ,że aż strach.
    Bywa straszna walka. Zwłaszcza jak dojdą zakłócenia.

    No ale co zrobić jak dziurka mała ?

    W sumie można dołożyć jakiś mały procek z szybkim uartem.
    Wtedy masz 3 przewody.

    Adam Górski

  • 19. Data: 2023-01-18 18:27:18
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 17 stycznia 2023 o 09:00:58 UTC+1 Piotr Wyderski napisał(a):

> [...]
    >
    > Trzymałbym się twardo SPI dopóki by się już naprawdę nie dało inaczej.
    > A i wtedy wolałbym programowe I2C niż sprzętwoy bloczek, który świetnie

    O, a skąd taka trauma z I2C?
    W ATmegach działa mi bez pudła.
    Nawet chyba opanowałem (a może tylko próbowałem i porzuciłem?) tego kikutka USI w
    ATtiny.
    Innych nie próbowałem (ale i nie miałem okazji, no najwyżej kartę telewizyjną w PC,
    nawet pojawia się w Linuxie interfejs do tego I2C, który ma i można sobie samemu
    powysyłać,
    kiedyś też wyjąłem płytkę sterującą z jakiegoś w miarę ostatniej generacji telewizora
    kineskopowego i tam był taki "telewizor w jednym układzie" sterowany przez I2C,
    może nawet tuner w sobie miał? - w każdym razie miał te różne graficzki od głośności,
    jasności, telegazetę oraz obsługę pilota - chciałem to sobie nawet kiedyś podłączyć,
    ale się zeszło i już sygnału
    w powietrzu nie ma - ale można by to wykorzystać np. do monitoringu na osiedlu,
    a w szczególności do wideodomofonu, jeśli jest kilka furtek, a stosujemy ekrany -
    najtańsze,
    choć to dziwne, bo mają ekran+dekoder, a nie tylko ekran - z wejściem composite).