  • 321. Data: 2022-07-21 16:43:45
    Temat: Re: Rynek pracy STM32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/07/2022 16:33, Janusz wrote:
    > Polimorfizm dynamiczny na dużych maszynach

    Jakich? Odrach?

    > to nie wiem

    No właśnie.

    Kod polimorfizmu dynamicznego nie wymaga samomodyfikującego kodu, jesli
    tylko masz indirect jump/call. W AVR masz. Finito.

  • 322. Data: 2022-07-21 16:46:46
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/07/2022 16:25, Janusz wrote:
    > Bo to co robi kompilator na avr to jest proteza, skoro nie da się kodu
    > modyfikować podczas wykonania to robimy kody na każdy argument, osobne.

    Nie masz pojęcia co piszesz. Kompilatory praktycznie nigdy nie produkują
    kodu samomodyfikującego, od dziesiątek lat. Nie ma znaczenia, czy na AVR
    czy RISCV. To jest bezużyteczna technika.

    > Więc niby masz narzędzie ale de fakto to samo miałeś wcześniej pisząc
    > sobie sam
    > funkcje. Narzędzie jedynie 'ukrywa' przed tobą typ argumentu, wołasz raz
    > a kompilator sam dobiera ścieszkę. W '86 nie trzeba takich protez robić
    > bo kod może być zmieniany podczas wykonania programu.

    Nikt tego nie robi, poza trampolinami. Od dziesiątek lat nie piszemy
    kodu samomodyfikującego bo to jest najzwyczajniej niepotrzebne i
    utrudnia działanie potoków w CPU mocno je spowalniając.

  • 323. Data: 2022-07-21 16:48:31
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/07/2022 16:27, Janusz wrote:
    > Nie wiem

    Napisałeś kilkarazy, że nie działają, bo Harvard.

    > Jak już coś pisze to piszę prosty kod zrozumiały dla mnie.

    Tego nie dało się napisać prościej, aby wykazać ideę i działanie na AVR.
    Złośliwe - dodajmy, bo miało nie działać.

  • 324. Data: 2022-07-21 17:37:51
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-07-21 o 16:43, heby pisze:

    > Jakich? Odrach?
    PC-tach.

    > No właśnie.
    >
    > Kod polimorfizmu dynamicznego nie wymaga samomodyfikującego kodu, jesli
    > tylko masz indirect jump/call. W AVR masz. Finito.
    Tylko wtedy niczym sie nie różni od statycznego.

    --
    Janusz

  • 325. Data: 2022-07-21 17:42:05
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-07-21 o 16:46, heby pisze:

    > Nie masz pojęcia co piszesz.
    Szkoda słów.

> [...]
    > kodu samomodyfikującego bo to jest najzwyczajniej niepotrzebne i
    > utrudnia działanie potoków w CPU mocno je spowalniając.
    A wiesz że pierwsze pc-ty nie miały potoków? nawet 486 i pentiumy nie miały,
    więc o czym piszesz, mało wiesz a sadzisz się jak kura na grzędzie. To
    że później ich ni ma to już napisałem, więc sobie daruj, ale informatyka
    czy programowanie nie zaczeło sie jak Ty zacząłeś pisać.

    --
    Janusz

  • 326. Data: 2022-07-21 17:49:59
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/07/2022 17:37, Janusz wrote:
    > Tylko wtedy niczym sie nie różni od statycznego.

    Czyli potwierdzasz, że nie pojmujesz w czym rzecz.

    https://www.modernescpp.com/index.php/dynamic-and-st
    atic-polymorphism

    Dynamiczny polimorfizm bazuje na wołaniu metod wirtualnych.

    Statyczny bazuje na zamrożeniu tych wywołań na etapie kompilacji, przez
    co metody wirtualne przestają być potrzebne.

    Tak z grubsza.

  • 327. Data: 2022-07-21 17:58:36
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/07/2022 17:42, Janusz wrote:
    > A wiesz że pierwsze pc-ty nie miały potoków?

    To było dziesiątki lat temu. Dlatego od dziesiatek lat nie stosujemy
    kodu samomodykującego.

    > nawet 486 i pentiumy nie
    > miały,

    486 miał potok, podobnie jak Pentium.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Intel_80486

    > więc o czym piszesz, mało wiesz

    Na razie wychodzisz na ignoranta. Jestes pewny, że widziałes kiedyś na
    oczy komputer? Współczesny? Taki po Odrze?

    > informatyka
    > czy programowanie nie zaczeło sie jak Ty zacząłeś pisać.

    Chcesz mi powiedzieć, że całe to bredzenie o Harvardzie i
    samoodyfikującym się kodzie, to tylko dlatego, że jesteś kustoszem w muzeum?

    To teraz jasne.

    FYI: mamy już 2022. W mikrokontrolerach mamy C++. Mamy potoki w
    pierdołach wielkości główki zapałki, do migania diodą. Świat się
    rozwinął od czasu jak odpalałeś ostatni czas Odrę.

  • 328. Data: 2022-07-21 18:15:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Jul 2022 16:46:46 +0200, heby wrote:

    > Nie masz pojęcia co piszesz. Kompilatory praktycznie nigdy nie produkują
    > kodu samomodyfikującego, od dziesiątek lat. Nie ma znaczenia, czy na AVR
    > czy RISCV. To jest bezużyteczna technika.

    Jedyne co mi przychodzi na mysl, to jakies switch/case, gdzie mozna
    obliczyc adres skoku, a procesor nie ma stosownego rozkazu.
    No chyba, ze wrzucic adres na stos i zrobic RET.

    A - i jeszcze 8080, gdzie nie bylo rozkazu IN/OUT z adresem w
    rejestrze. Tylko na stale umieszczony w kodzie, a mamy np
    8 portow szeregowych do obsluzenia.

    > Nikt tego nie robi, poza trampolinami. Od dziesiątek lat nie piszemy
    > kodu samomodyfikującego bo to jest najzwyczajniej niepotrzebne i
    > utrudnia działanie potoków w CPU mocno je spowalniając.

    Plus wielozadaniowosc i przełaczanie zadan, przerwania, protekcja itp
    .

    J.

  • 329. Data: 2022-07-21 19:56:47
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 20 lipca 2022 o 21:56:23 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):

    > W tym tygodniu miałem pilnie coś zrobić (pierwsza płytka po
    > przeniesieniu się do KiCad V6) na czwartek (promocja w Techno-service).
    > A tymczasem poniedziałek i wtorek zeszedł ma na p.m.e.
    > Choć to malutka płytka to nowe footprinty itp. Choć dziś już się za to
    > wziąłem to jeszcze nie skończyłem.

    I to jest główny argument za pracowaniem na komputerze bez dostępu do internetu ;>
    Taki powinien być w drugim pokoju albo w ogóle 100m dalej.
    Newsy to morderstwo.
    Kiedyś na studiach się zgadało o usenecie i pytam kolegi: "ty masz czas na czytanie
    grup?" (sam czytałem tylko śp. p.r.h.n.) - a on: "ty mnie lepiej spytaj, czy ja mam
    czas na cokolwiek innego" ;>

  • 330. Data: 2022-07-21 20:12:46
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 20 lipca 2022 o 22:49:05 UTC+2 heby napisał(a):
    > Naiwnie zakładałem że nic. Przecież transmisje są z sumami kontrolnymi
    > od czasu UDMA133.
    >
    > A dzieje się coś takiego:
    > 1) zapisuje grzecznie
    > 2) kabel ma *nagle* jakiś problem
    > 3) w dmasg widzę tysiace komunikatów "dma error, ble ble, retrying".
    > 4) po chwili pliki uszkodzone bo kernel się poddał i nie zapisał
    > jakiegoś bloku.
    >
    > Wymieniłem kabel w akcie desperacji i nagle wszystko działa.
    >
    > Wniosek: sumy kontrolne to fajna sprawa, ale istnieje limit zapisów ze
    > zła sumą kontrolną...

    No to jeszcze spróbuję wymiany.
    Na razie zamieniałem między HDD a CD-ROM - ale żeby oba poszły?
    Choć CD-ROM działa źle, a chyba ostatnio w ogóle odłączyłem.
    Zamieniałem też między dwoma kontrolerami (płyta ma 6 gniazd z chipsetu + 2 z
    drugiego chipa, no i jeszcze IDE).
    Ew. to płyta (jeśli nie naprawdę dysk) - jakiś czas temu przestała działać wbudowana
    karta sieciowa.
    Tak nagle.
    PCIowy realtek z kolei ma przerwy w transmisji.
    Więc używam USB-ethernet.
    Chyba że to jego sterowniki psują kernel.
    Echh, nowy komputer to gorzej niż nowe spodnie - tym bardziej, że żona nie kupi...