  • 171. Data: 2022-07-19 15:58:40
    Temat: Re: Rynek pracy STM32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/07/2022 15:50, Dawid Rutkowski wrote:
    > W takim razie czy SVN nie ma gdzieś szklanego sufitu, przy którym przestaje się
    skalować?

    Pracowałem o *ogromną* aplikacją z *ogromem* programistów na jednym repo
    SVN. Absolutnie nie ma szklanego sufitu. Skaluje się i działa poprawnie
    do absuradlych rozmiarów kodu, branchy i zajętosci repo. Klikasz i masz.
    Od razu, co chcesz.

  • 172. Data: 2022-07-19 16:00:32
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-19 o 15:09, heby pisze:

    > Opisany w języku VHDL/Verilog jest *skrajnie* hierarchiczny. Tam
    > wszystko w zasadzie jest podporządkowane hierarchi.

    Nie znam VHDL/Verilog ale coś mi mówi, że schemat realizowany w scalaku
    to nieco co innego niż schemat urządzenia.

    > To nie używaj goto ;) Proste.

    Ale jak procesor ma mieć możliwość podglądnięcia czegoś w zasilaniu, na
    przykład dowiedzieć się:
    - jaki jest poziom tętnień (aby zasygnalizować wysychające kondensatory
    na długo zanim objawi się to inaczej),
    - że zapas energii w kondensatorze (po wyłączeniu) wystarczy tylko na
    dokończenie rozpoczętych zapisów do flasha,
    - że akumulator ma już małą pojemność i pora go wymienić,
    - że ktoś odłączył akumulator więc jak będzie przerwa w zasilaniu to nie
    będzie podtrzymania,
    to są to właśnie połączenia w schemacie odpowiadające goto w programie.

    No dobra można uznać, ze blok zasilacza ma po prostu ileś wyjść i nie są
    to goto tylko hierarchiczny fragment połączony wieloma połączeniami.
    Ale słownie opisany taki schemat byłby dla mnie po prostu nieczytelny.
    P.G.

  • 173. Data: 2022-07-19 16:08:46
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/07/2022 16:00, Piotr Gałka wrote:
    > Nie znam VHDL/Verilog ale coś mi mówi, że schemat realizowany w scalaku
    > to nieco co innego niż schemat urządzenia.

    Mowa o schemacie elektronicznym. Opis *HDL ma cech pozwalajace "rysować"
    w nim schematy, podobnie jak rysuje się je w Spice. Z tą róznicą, że nie
    jest to płaski schemat, ale hierarchiczny. Co ułatwia analizę.

    Routowanie ASICa to troche inne zagadnienie. Bliżej projektowania PCB.

> [...]
    > będzie podtrzymania,
    > to są to właśnie połączenia w schemacie odpowiadające goto w programie.

    I dokładnie takie połaczenia istnieją też w HDL. Albo są to "referencje
    hierarchiczne", które są odpowiednikiem goto i równie ostro zwalczane,
    albo ciągnie się osobną magistralę przez kilka poziomów hierarchi - w
    ten sposób od razu widać *kto* jest zainteresowany tymi informacjami.

    > No dobra można uznać, ze blok zasilacza ma po prostu ileś wyjść i nie są
    > to goto tylko hierarchiczny fragment połączony wieloma połączeniami.
    > Ale słownie opisany taki schemat byłby dla mnie po prostu nieczytelny.

    Kwestia przyzwyczajenia. Podobnie jak do vi.

  • 174. Data: 2022-07-19 16:38:39
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-07-19 o 06:50 -0700, Dawid Rutkowski napisał:
    > klienta umieszcza się tylko czujniki (na ATmega) oraz "gatewaye" -
    > bramki pomiędzy radiową siecią czujników (xbee albo lora) a
    > "internetem" - a wszystkie dane idą do serwerów firmy, tam są
    > przetwarzane i udostępniane przez przeglądarkę - nie ma czegoś
    > takiego jak "serwer u klienta".

    Tzn. serwer git jest gdzieś hostowany na zewnątrz? No ok... ale
    przecież z svnem można dokładnie tak samo, a nawet prościej bo klient
    svn jest dużo lżejszy od gita.

    > i ATmega3209, dalmierz B, inklinometr B) a nie w 8 wersjach. Pomoże
    > coś tutaj programowanie strukturalne - wróć - VCS - czy jednak
    > potrzebny jest talent?

    Nie widzę związku. svn (jak i git, cvs czy inny bazaar) służy do
    wersjonowania kodu w czasie, nie ma nic wspólnego z tym, jak dany jest
    napisany i poskładany. Oczywiście można sobie trzymać różne "wersje"
    kodu dla różnych urządzeń w różnych branchach... ale to nie do tego
    powinno służyć. Branch z założenie powinien być tymczasowy - pracuję nad
    częścią kodu i po miesiącu albo wyrzucam kod bo eksperyment się nie
    udał, albo merguję z trunkiem jeśli nowy moduł okazał się skuteczny.
    To, o czym ty piszesz to różne "wersje" kodu dla różnych urządzeń.
    Takie rzeczy raczej załatwia się ogólnopojętą abstrakcją.

    > Jest sobie SVN, będący podobno ulepszonym CVS, który był RCSem
    > rozszerzonym o projekty (i dlatego pewnie nie był atomowy) - i jest
    > git - no i jeszcze kilka innych systemów. No ale są przynajmniej dwa.
    > Dlaczego? Czy jak Linux pisał gita to jeszcze nie było SVNu

    Oczywiście, że był. Ale potrzeba Linusa jest niszowa - on potrzebował
    decentralizacji i możliwości współpracy nieograniczonej ilości
    nieufających sobie programistów. W tej niszy git spisuje się dość dobrze
    - niestety świat uznał, że git to taki "lepszy svn" i efekt mody zrobił
    swoje.

    > jednym z założeń gita było - rób odwrotnie jak w CVS)? A potem git
    > okazał się zbyt skomplikowany dla rzeczy dużo prostszych niż kernel
    > Linuxa - który i tak jedzie na #ifdefach, bo inaczej i tak się nie da?

    ifdefy mają się nijak do VCSa (lub jego braku).

    > W takim razie czy SVN nie ma gdzieś szklanego sufitu, przy którym
    > przestaje się skalować?

    Pewnie ma, jak każde scentralizowane rozwiązanie. Ja tego sufitu nie
    znam i nigdy go nie doświadczyłem. Przy czym przy *naprawdę* dużych
    projektach svn jest właśnie lepszy, bo programista dostaje tylko jedną
    - aktualną - wersję a historia siedzi tylko na serwerze. W git każden
    jeden ludź jest serwerem, i musi lokalnie trzymać całą historię zmian i
    to wszystko synchronizować na bieżąco.

    > Jak np. podobno (tfu) mssql który działa do
    > 100k rekordów a potem się zatyka?

    To chyba tylko w wersji "EXPRESS" tego wynalazku? Powody raczej
    licencyjne niż techniczne, bo 100k rekordów można obsłużyć byle flat
    filem. Ale nie znam MSSQL więc tylko gdybam, na codzień korzystam tylko
    z Postgresa.

    Mateusz

  • 175. Data: 2022-07-19 16:44:40
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 19 lipca 2022 o 15:58:42 UTC+2 heby napisał(a):
> [...]
    > SVN. Absolutnie nie ma szklanego sufitu. Skaluje się i działa poprawnie
    > do absuradlych rozmiarów kodu, branchy i zajętosci repo. Klikasz i masz.

    To jak taki fajny ten SVN, bez wad, to po co Linus pisał gita?
    To, że Linus jest głupi, odpada ;P
    Może wtedy nie było jeszcze SVNa?
    Ale jednak z jakiegoś powodu Linus nie wziął się za poprawianie CVSu, tylko zrobił
    coś nowego.
    A skoro nadal tego używają, to musi to dawać jakąś wartość dodaną.
    No chyba że jest to tylko magia nazwiska.
    Sam Linus na pytanie - czy Linux, oprócz "cool name", daje cokolwiek więcej niż inne
    *nixy,
    odpowiedział, że nie daje nic więcej oprócz tego, że możesz powiedzieć:
    "Błee używasz jakiegoś tam 386BSD, I've got Linux, what a cool name!"
    i że naprawdę włożyli dużo pracy w wymyślenie chwytliwej nazwy (w innym miejscu Linus
    jednak się przyznał, że jest egotycznym bufonem i wszystkie swoje projekty nazywa wg
    siebie - m.in. Linux oraz git).

  • 176. Data: 2022-07-19 16:57:55
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-07-19 o 07:44 -0700, Dawid Rutkowski napisał:
    > To jak taki fajny ten SVN, bez wad, to po co Linus pisał gita?

    To jest pytanie z serii "skoro mam traktor, to po co mi samochód".
    svn i git to dwa VCSy, ale rozwiązujące nieco inne klasy problemów.

    Mateusz

  • 177. Data: 2022-07-19 17:25:52
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/07/2022 16:44, Dawid Rutkowski wrote:
    > To jak taki fajny ten SVN, bez wad, to po co Linus pisał gita?

    Pytaj Linusa.

    > Może wtedy nie było jeszcze SVNa?

    Bez znaczenia. Linux ma inne potrzeby niż zwarta grupa programistów w
    jednej lokalizacji.

    git i scvn mają inne cele. Obecnie moda jest taka, że nawet jak masz
    cele do których git nie pasuje, to się go tam wciska.

  • 178. Data: 2022-07-19 17:29:28
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-07-19 o 15:54, heby pisze:

    > Tak. To statyczny polimorfizm.
    Guzik prawda, w tym 'h' trzyma pewnie tylko połączenia więc z
    polimorfizmem to nic nie ma wspólnego, to tylko konfiguracja sprzętowa.

    --
    Janusz

  • 179. Data: 2022-07-19 17:45:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-19 o 15:29, heby pisze:

    > Zaznaczanie ramką *zazwyczaj* zamiast zaznaczać, ciągnie mi elementy już
    > zaznaczone lub wykonuje inne akcje.

    Masz rację.
    W V5 na schemacie po obrysowaniu od razu ciągnęło blok. Ale, od razu jak
    to zauważyłem to sprawdziłem sobie, że można się nie przejmować, kliknąć
    prawy przycisk myszy i wybrać funkcję (np Copy). Blok był kopiowany a na
    schemacie automagicznie wracał na swoje miejsce. Jak już to wiedziałem
    to przestało mi przeszkadzać, że ciągnie. Szczególnie, że najczęściej
    zaznaczam blok aby go przesunąć w inne miejsce na schemacie. Mój schemat
    składa się z bloków podłączonych do szyny. Jak zaznaczam cały blok to
    nic się za nim nie ciągnie tylko mogę go przenieść w inne miejsce. To
    akurat robię często układając tak bloki, aby mieć miejsce (na razie
    udaje mi się wszystkie schematy mieścić na jednym arkuszu).

    Teraz sprawdziłem w V6 - już nie ma tego efektu ciągnięcia.

    Kiedyś dawno pewnie ktoś tak zrobił. Może przyświecała mu idea, że
    najczęściej zaznacza się blok aby go przesunąć. Prace głównie skupiały
    się na PCB co jest oczywiście ważniejsze I jeszcze chyba trochę brakuje
    KiCadowi do Protela 3 pochodzącego z 1997r. Chyba, bo nie miałem jeszcze
    okazji zapoznać się dokładniej ze wszystkimi możliwościami V6.

    Teraz między V5 a V6 pozmieniali format plików bibliotecznych elementów
    schematu więc trochę przy schemacie też pogrzebali i może dlatego
    zniknęło to ciągnięcie.
    P.G.

  • 180. Data: 2022-07-19 18:00:40
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/07/2022 17:29, Janusz wrote:
    > Guzik prawda, w tym 'h' trzyma pewnie tylko połączenia więc z
    > polimorfizmem to nic nie ma wspólnego, to tylko konfiguracja sprzętowa.

    To dalej do osiągniecia statycznym polimorfizmem a nie reinkludowaniem
    przypadkowych plików.