-
Data: 2009-12-10 13:37:09
Temat: Re: Rowerowa ?adowarka akumulatorów.
Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Piotr "Curious" Slawinski pisze:
>
> hum, troche mi sie nie podoba, chociaz moze wychodzimy z innych zalozen -
> dla mnie - opor dynama nieistotny (jazda miejska) , wydajnosc systemu - max
>
> korci wiec zamiast mostka uzyc aktywnego prostownika na mosfetach (stabilne
> 0.5W mocy 'do przodu' ) , sterowanego tak aby dynamo pracowalo w optimum
> wydajnosci (dodatkowe waty z jazdy ponad 10km/h) + ograniczanie pradu
> ladowania przy przeladowaniu baterii (mozna sobie darowac jesli uzywa sie
> niskorozladowujacych sie ni-mh, dynamko i tak zawsze pradu da za malo i za
> krotko aby przeladowac ogniwa - jazda miejska, stale obciazenie w postaci
> swiatel) .
>
Ja używam LiFe, bez efektu samorozładowania, niestety można je bez
problemu uszkodzić przeładowując nawet nieznacznym prądem, byle długo.
Uważam, że Ni-Mh w rowerze to totalna porażka właśnie ze względu a
samorozładowanie. Wolę raz w sezonie wymienić baterie na nowe, niż być
zaskakiwany tym, że nie mam świateł po jednym trochę zimniejszym tygodniu.
Co do aktywnego mostka, też tak planowałem na początku, ale..
1. Bardzo skomplikowany układ.
2. Zysk wcale nie taki oczywisty.
- mostek na szczotkach ;) - straty 0,35W (2*0,35V*0,5A)
- dla mostka na tranzystorach np. by oszczędzić 0,2W musiał byś mieć
Rds na poziomie 0,2 Ohm, jeśli rezygnujesz z przekaźnika to na więcej
niż 100V. Wyjdzie drożej a tych 0,2W nie zauważysz.
Nie rozumiem:
> sterowanego tak aby dynamo pracowalo w optimum
> wydajnosci
Do tego to jest raczej potrzebna przetwornica step-down ze stabilizacją
pobieranego prądu po stronie wejściowej.
Niestety to zadanie też jest nietrywialne i uznałem, że wyrwanie
dodatkowych 3W dla prędkości powyżej 35 km/h nie jest tego warte.
Zadowalam się 6 watami z 3 watowego dynama i mam nadzieję, że to mi
wystarczy.
Może po świętach wsadzę rower na "stanowisko pomiarowe" i zamieszczę
jakieś wiarygodne wykresy i parametry ładowania.
Jeśli tylko jeździsz po mieście, to nie potrzebujesz chyba więcej niż 1W
by być doskonale widocznym i by co trzeba widzieć, tyle powinieneś
uzyskać nawet z najprostszego układu.
Pozdrawiam,
Andrzej W.
Najnowsze wątki z tej grupy
- DS1813-10 się psuje
- Taki tam szkolny problem...
- LIR2032 a ML2032
- SmartWatch Multimetr bezprzewodowy
- olej psuje?
- Internet w lesie - Starlink
- Opis produktu z Aliexpress
- No proszę, a śmialiście się z hindusów.
- Zewnętrzne napięcie referencyjne LM385 1,2V -> 100mV dla ICL7106, Metex M-3800
- karta parkingowa
- Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- I3C
- Pytanie o transformator do dzwonka
- międzymordzie USB 3.2 jako 2.0
- elektronicy powinni pomysleć o karierze elektryka
Najnowsze wątki
- 2024-11-25 Karty przedpłacone (podarunkowe) Google Play - pytanie do korzystających
- 2024-11-26 wina Tóska
- 2024-11-26 Rewolucja/Rewelacja!
- 2024-11-25 grupa ożyła ;)
- 2024-11-24 Być jak Clint
- 2024-11-24 Rura kanalizacja konceptu Franke = problem
- 2024-11-25 Wrocław => Lead Java EE Developer <=
- 2024-11-25 Warszawa => Business Development Manager - Network and Network Securit
- 2024-11-25 Kraków => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-25 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-25 Karlino => Konsultant wewnętrzny SAP (FI/CO) <=
- 2024-11-25 Warszawa => ECM Specialist / Consultant <=
- 2024-11-25 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-11-25 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2024-11-25 Lublin => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=