  • 81. Data: 2022-04-10 19:18:08
    Temat: Re: Remont pomieszczenia - przenoszenie gniazd 230V
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2022-04-10 o 14:41, Uzytkownik pisze:
> [...]
    lejka-kablowa-miedziana-10-trytyt-se-em10w.html

    > Z czym masz problem?

    Trochę *niestandardowe* zastosowanie takich tulejek.

    > Skręcasz przewody, najlepiej takim przyrządem:
    > https://www.youtube.com/watch?v=88DC1VQAK1s
    >
    > Później dobieramy taką tulejkę do której to wchodzi najciaśniej,

    I tu daje się dobrać tulejki do skrętek 3x2.5, 4x2.5 i wyżej ?
    Ostatecznie tulejki są pod konkretny typoszereg 4, 6, 10, 16 mm^2.

    Ale jakoś mglisto widzę zaprasowywanie setek połączeń dzienne stojąc na
    drabinie, choć takie połączenie wydaje się być solidne.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 82. Data: 2022-04-10 20:25:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 9 Apr 2022 17:56:17 +0200, Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    wrote:
    > ostrza. Przy jakiejś okazji się rozłączyło i szukaj przerwy. Albo
    > Wago z
    > wetkniętym "pędzlem" linki, nawet nie pocynowanej.

    Do linek są Wago z wajchą seria 221. Chyba nikt o zdrowych zmysłach
    nie próbuje wciskać linek do złączek przeznaczonych do drutu, więc
    trochę słaby ten argument. Może najpierw poćwicz z nimi trochę? Wago
    221 to najlepszy wynalazek w dziedzinie łączenia przewodów. Szkoda,
    że robią w wersji mikro.

    --
    Marek

  • 83. Data: 2022-04-10 20:44:23
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 10.04.2022 o 19:18, PeJot pisze:
    > I tu daje się dobrać tulejki do skrętek 3x2.5, 4x2.5 i wyżej ?
    > Ostatecznie tulejki są pod konkretny typoszereg 4, 6, 10, 16 mm^2.

    Zawsze można docisnąć mniejszą matrycą.

    > Ale jakoś mglisto widzę zaprasowywanie setek połączeń dzienne stojąc
    > na drabinie, choć takie połączenie wydaje się być solidne.

    Ale kto tu mówi o zaprasowywaniu setek takich połączeń dziennie?

    Jak są puszki i dostęp do tych puszek to stosujemy złączki czy to
    zaciskane śrubką czy to typu Wago, albo nawet tylko i wyłącznie skręcane
    ww przyrządem.

    Zaprasowywane robimy tylko sporadycznie tam, gdzie musi to być
    zamurowane i ma zapewnić pewne połączenie przez wiele lat bez możliwości
    kontroli takiego połączenia.

  • 84. Data: 2022-04-10 22:23:25
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "Michał Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisał w wiadomości

    > Taaaaa. Widziałem instalację aluminiową. Tak się wszystko poupalało, że po
    > paru latach przewody już nie sięgały...

    Tak bywa. Ale większość z nich (znanych mi) działa. Bo musi...

    Arek

  • 85. Data: 2022-04-11 00:59:42
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    > Fanboju złączek, przedstaw mi najpierw rzetelne badania porównawcze z
    > których jednoznacznie wynika że są mniej zawodne od lutowania. Potem
    > pogadamy.
    > Owszem, kiedy masz prywatną firmę, łączysz wyłącznie nowe, proste i nie
    > skorodowane druty i liczy się każda sek. robocizny i pies trącał
    > trwałość, to Wago są niezastąpione. Ja jednak, gdybym sobie budował
    > chatę, wszystko bym polutował. No ale ja jestem z innego pokolenia,
    > które jeszcze wiedziało co to sceptycyzm :)

    Osobiście w 2010 roku robiłem instalację u siebie w domu i żadnych
    przewodów nie lutowałem.
    Oświetlenie 1,5mm2, gniazdka 2,5mm2 a połączenia skręcane na ok 2-3cm
    długo.
    Wiem że rozebrać to prawie nie wykonalne ale szczelność na skrętce
    zapewniona pomimo braku lutowania z powodu zaciśnięcia kombinerkami.

    W starym budynku z lat 50 widziałem instalację aluminiową gdzie
    na podobnej skrętce na 1,5-2cm były łączenia i nikt ich nie poprawiał
    natomiast tam gdzie były puszki z kostkami to kable upalone
    były kilkukrotnie.

    Dobre skręcenie na kilku zwojach zapewnia powierzchnię styku
    większą od przekroju i ryzyko upalenia w tym miejscu jest bliskie 0 ;).

    --
    pzdr, j.r.

  • 86. Data: 2022-04-11 22:54:50
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    W mieszkaniu z roku 1967 mieliśmy instalację aluminiową, druty skręcane i to owinięte
    izolacją w płytkich puszkach w grubości tynku
    (dekielkom zdarzało się odpadać stąd wiedza o połączeniu).
    Puszki pod sufitem w ścianach nad wyłącznikami światła.

    -----

  • 87. Data: 2022-04-15 14:47:31
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 10.04.2022 14:00, Michał Jankowski wrote:

    > Taaaaa. Widziałem instalację aluminiową. Tak się wszystko poupalało, że
    > po paru latach przewody już nie sięgały...

    No i tu właśnie sprawę rozwiązują złączki sprężynowe Wago i ewentualnie
    kawałek miedzianego przewodu do zacisków gniazdek czy wyłączników.

    --
    Mirek.

  • 88. Data: 2022-04-16 17:06:41
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 09.04.2022 o 07:35, JDX pisze:
    > On 08.04.2022 23:15, heby wrote:
    > [...]
    > Wydaje mi się, że coś takiego obiło mi się kiedyś o oczy. Aczkolwiek ja
    > miałem na myśli (porządne) skręcenie i dodatkowo ,,oblanie" cyną
    > skręconej części przewodów. Więc tu problem z kiepska mechaniką ,,gołego
    > lutowania" odpada, natomiast cyna zabezpiecza miedź przez utlenianiem się.

    Ja bym skręcił, włozył w sprężynkę i dopiero zalał cyną. Ale ja lubię
    przedobrzyć.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl